AIMP 2 - Ruggigt bra musikspelare
Efter att ha varit en trogen Winamp användare i åtta år så kom en dag där jag helt och hållet ledsnade. Winamp är fult - man måste jag snygga skal för att den ska se trevligt ut och Modern skin tar en hel del kraft utav datorn.
Efter att programmet har hängt sig ett flertal gånger på sista tiden sökte jag efter en ny musikspelare och snubblade över programmet AIMP 2.
Programmet är ett gratis fullversionsprogram som liknar Winamp till mycket men är helt klart bättre på följande punkter:
- Snabbare start och kräver mindre äv datorns kapacitet
- Du kan normalisera ljudet från låtarna så alla låtar spelas med samma volym
- Laddar in låtar snabbare samt att den delar upp dem i vilken mapp de ligger i eller efter Artist och album
- Bättre grafisk equalizer
- Går att skapa egna skal med hjälp av ett program
- + hundratals skins på nätet
- + många andra intressanta inställningar
Rekommenderar varmt detta program!

Att normalisera alla låtar fungerar ju bra när alla låtar låter ungefär likadant, men så fort man spelar en blandning av musik, exempelvis ballader och heavy metal och så vidare, så är normalisering bara dumt. Även om normaliseringen skulle bygga på analys av effektivvärdet på signalen och därefter korrigering med hjälp av lookahead-limiter och vanlig toppvärdesbaserad normalisering så blir det ju ändå fel, då man i praktiken inte vill att alla låtar ska ha samma genomsnittliga effektivvärde (ofta vill man ju ha ballader med lägre volym, annars försvinner ju trycket från röjlåtarna).
Fast å andra sidan har ju de flesta en relativt enformig musiksmak så det kanske funkar ändå i många fall, vad vet jag?
eller så använder man bara windows media player.
är inte mycket för WMP då jag får aldrig ordning på låtarna samt att den är precis som winamp - tar för mycket minne.

Har använt ett antal mediespelare för musik genom åren och har sedan ett tag tillbaka fastnat stenhårt för AIMP2 efter att länge ha kört winamp.
AIMP har fördelarna bl.a att du kan dra låtarna direkt från spellistan till tex mp3-spelaren utan att behöva leta upp dem på hårddisken. Spellistorna är underbara, den har sleeptimer (sätter igång och stänger av musiken vid önskad tidpunkt), spelar alla ljudformat jag gett den, plus en massa mer.
Kortfattat så har den allt som winamp saknar.
WMP vill jag inte ens ta i med tång.
#1 angående volymnormaliseringen så drar den ju bara upp volymen så att den toppar på 0db på de låtar som ligger under gränsvärdet
#4 kul att det finns fler som använder detta program 
Om man nu gillar winamp så fungerar AIMP2 tillsammans med samma plug-ins som winamp använder.
Gillar man dock winamp och/eller WMP så finns det skal som ser exakt ut som winamp och andra som liknar WMP. Kan laddas ned här
Kopiera en utav länkarna under Download Link och sedan får man vänta lite på att få ladda ned samt det tar sedan ca 30 minuter att ladda ned den - men det är värt det 
#1: Okej, totalt meningslöst, med andra ord. Toppvärdet säger ju väldigt lite om hur det egentligen låter. Men det är klart, i vissa fall kanske det är bättre än inget.
#4 med flera: Klarar spelaren (AIMP2) ”gapless playback”? Alltså om man har flera filer som tillsammans blir ett medley (potpurri), kan man då spela dessa så att inget avbrott uppstår mellan låtarna utan ”cross fading”? Finns AIMP2 för alla välkända operativsystem?

Finns endast till windows, dock mycket möjligt att det går att dra igång under wine. Finns också en bra crossfader som går att ställa in hur många millisekunder du ska fada mellan varje låt
#6 Normaliseringen är att förstärka ljudet så alla hamnar på samma nivå. Vissa CD-skivor man köper har en låg inspelningsnivå men genom mp3 konverterare som dBPowerAmp kan man normalisera ljudet så att man får samma volym på alla låtar (tydligen finns det en standard för detta). I ljudprogram som Audacity där funktionen heter Amplify - ljudförstärkning.
Detta förstör inte ljudet på något sätt oavsett vilken typ av låt du spelar - utan den höjer bara volymen på låten så att alla spelas på samma nivå. Har du någonsin fått en låt bli förstörd bara för att du höjer volymen på din stereo?
Ja, den stödjer cross-fading och du kan ställa in ifall du vill ha den på en halv sekund eller fem sekunder - allt efter din smak. Du kan även lägga till Eko, ta bort sång (rensar dock bort mycket i vissa låtar men det är så med alla sådana funktioner), ändra tempo och pitch. Så det är en JukeBox älskares våta dröm i digitalt format.
#8: Se #1, fast försök förstå vad jag skrev istället. Eller förresten, jag förtydligar här istället: Det är inte alltid önskvärt att spela alla låter på samma volym! Jag tar ett exempel, och hoppas att detta ska vara tydligen nog. Anta att du spelar en skiva med blandade låtar. En av låtarna är kanske, vad ska vi hitta på? ”Yesterday” med Beatles? Den har väl de flesta hört talas om och inser att det är en låt som vi inte vill spela på samma volym som… ja, återigen då, vad ska vi dra till med? Smoke On The Water med Deep Purple? Smoke On The Water ska spelas högre än Yesterday, annars flir det ju bara konstigt.
Och jag vet vad normalisera är, jag har hållit på med detta i hela (nåja, men mer än halva i alla fall) mitt liv, så du kan vara lugn. Och jag har normaliserat många spår i mina dagar, men vissa spår normaliserar man inte till 0 dB, men vad man normaliserar till för nivå är något man bara kan ta beslut om själv genom att lyssna och tycka, alltså inget som fungerar bra att göra per automatik. De gånger jag normaliserar är när jag ska ge ut en CD (eller annat medium - får se vad det blir i framtiden), så att volymen på låtarna matchar varandra. Kommer en lugn och stämningsfull låt efter en låt med ordentligt tryck så låter det helt fel att normalisera den lugna låten till 0 dB. Ofta får man kombinera flera olika tekniker för att få det resultat man vill ha, exempelvis multibandkomprimering, begränsning av enskilda toppar med mera.
#7: Går det att ställa in cross fading till 0 ms? Och hur låter det i praktiken? Det där brukar ju inte fungera så där jättebra på mp3-filer eftersom det inte finns något enhetligt sätt att bestämma var man ska låta nästa låt börja. Det brukar finnas en viss fördröjning som är olika beroende på vilken encoder man använt, så det är inte helt lätt, men inte heller omöjligt. Dock bryr jag mig inte om mp3, jag är nöjd om det fungerar med FLAC och med OGG Vorbis. Om detta är viktigt för någon annan är mig, kan jag tipsa om SongBird. Den spelar mina FLAC- och OGG-filer helt utan mellanrum. Det gör även Rhythmbox ii och för sig,men inte förrän man fipplat med inställningarna och ställt cross fade till 0 ms. SongBird är ett Mozilla-projekt och finns för de vanligaste operativsystemen. Största nackdelen som jag stött på är att den startar lite långsamt, men det är inte så viktigt för mig, även om det hade varit bra om den hade startat lite snabbare.
Om du gör cross fading mellan två låtar i ett medley, innebär det att låtarna kommer lite närmare varandra (tidsmässigt) vilket i sin tur innebär att övergången gör att vårt medley kommer ur takt, vilket låter mycket irriterande. Därför måste tiden kunna sättas till 0. Tiden får inte vara en enda sampel (i CD-sammanhang 1/44100 s).
#9 då har vi kommit över normaliseringen, men jag får inte sådan upplevelse som påstår att man ska få genom programmet då jag lyssnar på allt mellan himmel och jord - men det går ju att stänga av.
När det gäller cross-fading så går även den att stänga av eller sätta på 0 ms.
Ja, den klarar av OGG Vorbis och FLAC. Gillar OGG, men tyvärr så är det bara min dator som klarar et så jag måste köra allt i MP3.
Vad menar du med att det bara är din dator som klarar OGG? Visst är det fler prylar som klarar MP3 än som klarar OGG, men själv har jag exempelvis en MP3-spelare som klarar OGG. Alla Linuxdistributioner (som jag känner till) klarar OGG och FLAC som standard. Inte så konstigt kanske, med tanke på att de är öppna format. FLAC betyder ju ”Free Lossless Audio Codec”, om nu någon undrade det.
OGG kommer mer och mer på nedladdningsställen också, men är än så länge i minoritet. Själv laddar jag sällan ner, och när jag gör det är jag ju mer eller mindre tvungen att acceptera de format som erbjuds. Min användning är snarare att spara skivsamlingen på datorn, och då blilr det ju alltid FLAC. Den är ju som sagt ”lossless”. Komprimeringen fungerar ungefär som ZIP, fast effektivare, helt fri från kvalitetsförlust. Varför inte använda WAV då, lika gärna? För att jag vill använda taggar, vilket inte stöds i WAV, i alla fall inte officiellt.
Det där med cross-fadingen är ju bra, att man kan sätta den på 0 eller stänga av den, men det viktiga är ju det faktiska resultatet. Blir det bra? Spelas låtarna helt utan mellanrum om man sätter den på 0 eller får man ett kort irriterande avbrott i sina live-inspelningar eller medleyn? Jag kan ju inte testa själv eftersom jag inte har Windows och därmed inte kan installera programmet ifråga.
Jo, min steroe stödjer inte OGG och inte heller mp3 spelaren. Sedna att lägga in 6000 låtar på nytt i ogg känns jobbigt.
I crossfadingen så är det lägsta möjligt 50 ms och man märker knappt att det är crossfading samt att stänga av den ger ungefär samma effekt, låtarna börjar direkt på varandra.
Tyvärr så fungerar det enbart till windows OS.
Tyvärr och tyvärr… med Songbird handlar det inte om att knappt märkas, eftersom det inte verkar vara någon cross-fade alls, utan det blir som om man spelade upp sin original-cd. Inget avbrott och ingen cross-fade alltså. 50 ms låter oerhört mycket. Det lär vara svårt att missa den taktmissen, men det beror ju lite på vad det är för typ av låtar i det medley man lyssnar på.
Abbey Road är det exempel på skiva jag brukar dra upp i sammanhanget. Har du tillgång till den, eller låtarna, så testa att spela vissa av dem i följd, de som ligger som ett medley då, förstås:
You Never Give Me Your Money - Sun King (denna märker man nog ingen skillnad på huruvida man använder cross-fade eller inte)
Mean Mister Mustard - Polythene Pam - She Came In Through The Bathroom Window
Golden Slumbers - Carry That Weight - The End
Finns det så man kan sortera på och visa BPM taggen. Kan den inte det så passar den inte mig.
#14: Det går med SongBird, men jag antar att du syftade på AIMP 2. Man väljer vilka taggar man vill se och det går att sortera på de man visar. BPM är en av de tiotal taggar man kan välja att se.
#14 så som jag förstår av det du menar så, ja. Men annars testa, är du inte nöjd så är det bara att avinstallera.