Vad har ni för backup till era datorer?
Tänkte höra efter vad ni har för backuplösningar till era datorer.
Man kanske kan få lite inspiration på hur jag och även andra kan förbättra säkerhetskopieringen.
förut använde mina föräldrar CD skivor men det är omständigt och inte helt säkert. Det enklaste och säkraste är sannoligt att göra backup över internet… hos företag som erbjuder denna tjänst. Ska kolla upp vad det blir för företag man använder sig av.
Kryptera filerna om du ska tanka upp dem på någon server.
Jag gör säkerhetskopior på rubbet (användarfiler alltså) och de är väl i alla fall på mer än 100 GB ihop, så att säkerhetskopiera dem över Internet är ju inget sansat alternativ i mitt fall, som jag ser det.
Jag gör säkerhetskopior till en USB-hårddisk med hjälp av ett eget skript som är skräddarsytt för just mina behov. Kör skriptet minst en gång per dag (bortsett från dagar då jag inte använt datorn, förstås…) och det tar oftast högst någon minut, då mitt skript bara kopierar ändrade och nya filer.
För att enkelt kunna starta upp mitt skript ofta har jag kopplat det till en ikon på skrivbordet som jag bara behöver dubbelklicka på (eller enkelklicka om jag ställt in datorn på det, men det har jag inte…). Ikonen jag har för övrigt gjort själv i GIMP… (en vanlig PNG-fil bara, inget märkvärdigt, kan ha i stort sett vilken upplösning som helst, men bäst hade varit att göra en SVG-fil istället).
Jag har tre stycken mac hemma som är kopplade till en NAS/nätverkshårddisk som datorerna säkerhetskopieras till automatiskt en gång i timmen.
Fungerar helt okej men funderar på att även kompletera med en eller två 2,5" USB-hårddiskar att lägga fotografier och de viktigaste dokumenten på och förvara på jobbet. Men det är ju lite väl omständigt.
Kör egen Linuxserver med ett RAID-1 system för viktiga data och har detta utdelat som en Windowsshare så alla datorer i hushållet kan ansluta oavsett om det är Windows eller Linux på dem. Har ingen Mac, ännu i.a.f.
Jag har nyligen investerat i denna

Kör en server här hemma som varje fredag gör automatisk backup på valda nätverkskataloger.
Använder Coobian Backup gratis, enkelt och bra funktioner.
Använde också Cobian Backup en gång i tiden (när jag hade Windows) och på den tiden stavades det bara med ett "o"…

#8 Ett tecken på att programmet fungerar som det ska. Jag har aldrig rört det sedan jag ställde in det första gången och har därför inte så bra koll på hur det stavas.
En liten energisnål linuxserver vore trevligt att ha. Får se om skrotsamlingen kan räcka till att bygga något.
Skulle vilja lära mig mer om detta operativsystem så det är ju bar att sätta igång och bygga.
#10 Att ha en (gammal) extradator att labba med är ett jättebra sätt att lära sig Linux. Bara ladda ner några Linuxdistributioner och börja testa med tills man hittar nått man trivs med.
Själv gillar jag Debian och Ubuntu. I debian väljer man själv vad och hur mycket man lägger på för att göra en server, skrivbordsdator eller kombination. Jag brukar installera och konfigurera mina servrar att vara s.k. "HeadLess" d.v.s. utan skärm och tangentbord utan all konf görs via nätverket eller om det skorpar till sig via en serieport som får fungera konsol.
Ubuntu har förutom sin skrivbordsvarianter som även duger att göra enkla servrar av, en serverversion. Har dock inte tetstat den för att se vad som skiljer mot deras vanliga.
Jag har sett att det börjar komma små ministationära med den strömsnåla Atomprocessorn så har du pengarna så skulle det kunna bli en alldeles utmärkta strömsnål Linuxserver
Sen kommer du att få lika många tips på bra distributioner att ha som server som det finns Linuxanvändare här på forumet 

Använder för närvarande en USB-Hårddisk, men funderar på att införskaffa en Apple Time Capsule för att kunna säkerhetskopiera bägge datorerna smidigare.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
39: Det är ju killen som gjort programmet som heter Cobian i efternamn, om nu någon ville veta det…
#12 Jag kör med en Airport Extreme router med 1TB USB-hårddisk till. Fungerar på exakt samma sätt som TimeCapsule. Klockren produkt. Jag har den som skrivarserver också.
Hemma här har vi en linuxserver som tar hand om backup och alla våra datorer. Sedan har vi en portabel hårddisk som bor hemma hos en kompis och denna tar vi hem en gång i veckan och kör över rubbet på. Dessutom bränner vi ner bilder och annat på dvd med jämna mellanrum.
MagArne om du har någon gammal extradator så sätt igång att labba med den. Linux kräver lite invänjning men ger mycket tillbaka. Kan berätta att den första datorn jag byggde numera fungerar som server här. det är bara sambon och jag som har rätt nya datorer. Våra döttrar kör på gammalt ihopplockat material som funkar bra. Nu står äldsta tjejen på tur att få en bra laptop inför gymnasiestart till hösten.
/Désirée