hardware interupts
Halloj!
Jag har drabbats av kraftiga "hardware interupts" på min gamla bettan. De är ibland så kraftiga att de"äter" hela datorns effektivitet (bevakar detta i process explorer). När det är som värst går det inte ens att lyssna på mp3 utan att det låter långsammare…
Har en s-ata disk, 2 vanliga atadiskar
Misstänker nåt knas med idekanalerna alt nåt knas med windows virtuella minne?
xp sp3 amd 3000+ ASRock 939Dual-SATA2 2Gb ram 320Gb (boot) ata 250Gb ata 250Gb sata

Hardware interrupt är inte någon slags fel som man drabbas av, det är en funktion i datorn.
Om du har fått felmeddelanden där "hardware interrupt" är nämnt, kan det bero på att du har en kollision mellan ett par enheter som använder samma hardware interrupt. Om det har kommit nu och inte varit förr, kan det bero på att du har ändrat någonting i systemet. Det kan vara någon hårdvara som du har lagt till, eller en ändring av någon av datorns enheter. Det kan också vara så att det är fel på någon hårdvara.
I moderkortets SETUP finns vissa möjligheter att välja interrupt för några I/O-funktioner. Det kan också finnas såna möjligheter för instickskort. Fel med hardware interrupt beror ofta på att två saker använder samma interrupt, och felet kan åtgärdas genom att ändra den ena.

tackar Inkanyezi!
Ja jag misstänkte nåt slags enhetskollision. Kollade runt i setup, men hittade inget om interupts där ännu. Egentligen fattar jag inte vad hardware interupts är, men det drabbar mig extra hårt vid läsning mellan hårddiskarna, därför misstänker jag nåt med ide eller sata. Fölr ofta går nån av diskarna ner i vila helt i onödan också.
Bytte moderkort för ett tag sen och det är sen dess detta började. Tog bort en tredje ide disk också, men det hjälpte ej (det var för en vecka sen). kan externa usb diskar spela in här på nåt vis?

Det är nog diskkontrollern som spökar, och det har nästan säkert med de skilda hårddiskarna och deras kontrollrar att göra.
Om båda sitter på moderkortet borde det inte bli några krockar, men kolla om det går att skifta interrupt på någon av dem.
#2 ”Egentligen fattar jag inte vad hardware interupts är”:
För att förklara det kraftigt förenklat:
Anta att du har en processor som har ett antal kringenheter kopplade till sig på ett eller annat sätt. Enheterna måste ju kunna kommunicera med processorn på något vis, annars blir det ju meningslöst.
Ett sätt är ju att processorn lite då och då kollar av sina anslutningar för att se om något är kopplat till dem och i så fall vad och om de har något att säga.
Problemet blir ju då att det går åt onödigt mycket tid som processorn kunde använt till nyttigare uppgifter, eftersom den då måste få kontakt med alla enheter vare sig de har något att säga eller inte.
Ett annat sätt är ju istället att låta enheterna avbryta (interrupt) processorn istället: ”Hej, herr Processor! Jag är enhet X på nummer 10 och svaret på frågorna du ställde nyss är Tjoflöjt, gutår samt 42”.
Nu kan man ju inte avbryta en processor hur som helst. Den var kanske mitt inne i en komplicerad beräkning eller behandling av stora mängder viktiga data. Vad som då händer, i förenklade drag, när enheten försöker fånga processorns uppmärksamhet, är ungefär att processorn sparar undan sina data i en stack (ett sorts minne där man stoppar in data ungefär som i en sådan där tallriksvagn som brukar finnas på restauranger - det som stoppades in sist är det som först kommer ut senare när man försöker hämta tillbaka sina data, eller tallrikar).
När den gjort det kan den ägna sin uppmärksamhet åt enheten ifråga. När det är klart, hämtar den tillbaka sina data och med hjälp av dessa kan den fortsätta med vad den höll på med innan avbrottet.
Detta går ju oerhört fort och även om det ser ut som att processorn gör flera saker samtidigt, så gör den i själva verket en sak i taget (i alla fall om vi pratar om enkärniga processorer).
Som sagt, en kraftigt förenklad förklaring som mer är avsedd att ge en ledtråd om vad det är frågan om, än att vara korrekt i detalj.

Tackar, alltid intressant att lära sig lite nytt! Tackar Guraknugen.
Denna "stack" lägger processorn den i arbetsminnet eller sparar han ner den i virtuella minnesfilen "windows växlingsfil" eller vad den kallas?
jag bytte iallafall sata kopplingen från den ena till den andra på moderkortet.
Senaste dagarna har jag varit lite mer förskonad från de värsta interuptsen (som i värsta fall gick till 90%) , men jag är övertygad om att de kommer tillbaks.
Jag har börjat misstänka nätverkskortet eller ljudkortet också och en usb disk är misstänkt också, men kan en extern usbdisk interupta också? eller är det mer usb controllern

Stacken ligger i minnet, och den bryr sig inte om var den hamnar. Om man har lite minne kommer systemet att växla ut det som är minst angeläget och lägga det i virtuellt minne, dvs på hårddisken. Det är såna operationer som kan slöa ner datorn om man har mycket fragmentering och om läsning från skivan ska göras samtidigt som den läser från eller skriver till virtuellt minne. Men processerna i sig ska inte bry sig om vilket minne systemet använder.
Om kontrollrarna sitter på moderkortet både för IDE och SATA, så ska de ju inte krocka, men om någon har blivit omställd kan det hända. Ett sätt att komma runt letandet efter lämpliga interrupt kan då vara att låta datorn ställa tillbaka till "Default configuration", och att man sedan fyller på med eventuella egna inställningar man vill göra. Om den ena kontrollern sitter på ett instickskort, så är det mycket möjligt att det är den som spökar, och då ska man kunna ställa om interrupt med hjälp av ett program som ska följa med såna instickskort. Eventuellt får man hämta det på nätet. Ibland kan det vara nödvändigt att stoppa kortet i en annan PCI-springa.
Vill bara än en gång poängtera att det jag skrev i #4 ENBART syftar till att ge en liten ledtråd till UNGEFÄR hur det fungerar i STORA drag. Givetvis fungerar det inte EXAKT så på något sätt. Ville bara försöka skapa en liten förståelse för ungefär vad som försiggår och varför. Visserligen har ingen skrivit något som antyder att mitt inlägg har missuppfattats, men jag vill ändå vara extra tydlig för säkerhets skull, så ta inte mitt inlägg förnågon blodig sanning huggen i sten…

För tre veckor sen löstes problemet. Jag tyckte då jag provat ALLT, men när jag bytte ljudkort, var problemet löst! Inga mer interrupts på 97%!
Fortfarande kunde jag få "lite" svaga avbrott (högre röda kurvor i process explorer) upp mot en 30%, men det löstes också, när jag bytte ut en av de allra äldsta hårddiskarna i datorn (en ide troligen ata 100 200 Gb) mot en 250 sATA!
Har även bytt processor till en amd Athlon 3800+ (rated)
Nästan som en ny dator faktiskt! Känns minst 3 gånger så snabb som förut!
Gamla bettans nya setup:
xp sp3; amd 3800+; ASRock 939Dual-SATA2; 2Gb ram; 320Gb (boot) ide; 250Gb sATA 250Gb sATA, Radeon x1950Pro (Agp); Soundblaster Audigy
Se där… bättre sent än aldrig!