Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 3895 ggr
Elyria
0

Lösenordet funkar inte

Lösenordet till vår dators administratörskonto funkar inte. Finns det något jag kan göra?

Loveferrets
0

Det bästa är nog om ni ringer till den operatör ni har och frågar dom varför det ej fungerar.

Inkanyezi
0

Jag tror Loveferrets kan ha missuppfattat frågan.

Jo, det kan finnas sätt att komma in i datorn ändå, det finns dom som är ruggigt duktiga på att hacka sånt, men det är lite beroende på vad du har för system på datorn. Om det bara handlar om att komma åt filerna på hårddisken så att man kan göra en säkerhetskopia, kan en sista utväg vara att starta datorn med ett annat operativsystem och kopiera ut sina filer via det systemet, och sedan installera om det operativsystem man vill ha.

Men tala om vilket operativsystem din dator har, så kanske någon kan hjälpa dig med att återställa lösenordet.

Bogey
0

Jag gjorde det en gång på gamla WinNT 4 tiden.

Hittade ett litet verktyg som man lade på en boot-diskett. Startade från disketten och därifrån kunde man hämta Windows lösenordsdatabas. Infogade ett blankt lösen för Administratören och lade sen tillbaka lösenordsdtabasen. Därefter startade man Windows normalt och kunde logga in som Administratör utan lösen.

Finns nog fortfarande såna verktyg både för XP och Vista. Problemet är ofta att såna verktyg oftast finns på diverse obskyra sajter där man kan få både trojaner och virus i burken om man inte är försiktig.

Loveferrets
0

Vet inte vad det är jag skulle missförstå här, ts frågar efter lösenordet till sitt konto, lättast är att ringa sin operatör då o fråga istället för att fiffla själv.

Loveferrets
0

Vet inte vad det är jag skulle missförstå här, ts frågar efter lösenordet till sitt konto, lättast är att ringa sin operatör då o fråga istället för att fiffla själv.

Bogey
0

#5 Jag tror att TS frågade om hur man återfinner administratörslösenordet på sin dator och inte internetkontot för det brukar inte ens operatör ha koll på, men det kan ju vara jag och Inkanyezi som missförtått istället

Loveferrets
0

#6, ah, trodde det var samm sak ? men okej, fel av mig, hoppas era svar kan fungera.

[Woozy]
0

Hej.

Jag vet inte vilket OperatisSystem du använder, men jag gissar på nån form av Windows XP och nyare. Isf så kan du hitta det du söker på denna sidan.

http://www.petri.co.il/forgot_administrator_password.htm

http://pcsupport.about.com/od/toolsofthetrade/tp/passrecovery.htm

Du bör finna det du söker på de här länkarna. Har du annat Operativ System än ovanstående i länkarna, så får du skriva ut det, så kan jag hjälpa dig söka om du är osäker.

MVH

Woozy

[Woozy]
0

Edit Jag glömde säga att är hårddisken där OS finns krypterad så lär inte ovanstående "rescue" funka speciellt bra.

Woozy

guraknugen
0

#3: Oj, det lät som en extremt primitiv lösenordsdatabas… Försököte en gång förstå mig på filen yppasswd i skolans (jo, även jag har gått i skola en gång i tiden…) Unix-maskin och en sak kan jag i alla fall konstatera: Något blankt lösenord i den hade nog knappast accepterats… Där verkade lösenorden (i sin krypterade form) alltid ha lika många tecken, oavsett hur många tecken man hade i sitt lösenord (jag ändrade mitt lösenord, tittade i filen, ändrade igen och så vidare för att bli klok på hur det fungerade, men jag såg inget som helst samband mellan mitt lösenord och ändringarna i yppasswd).

Försökte hitta motsvarande fil i Ubuntu, men misslyckades. Vad är motsvarigheten till yppasswd i Linux…?

Bogey
0

#10 Jorå du hade kunnat blanka lösenorden i yppasswd. De lösenord som ligger där är md5-hashar (hashar, vilket underbart ord ;-) av de lösenord som angetts och md5 ger alltid en lika lång hash oavsett invärdet. Och null-värde in ger ingen hash så ett blankt lösen är = null-värde till md5 och därmed får du heller ingen hash. Därför får du samma effekt om du tar bort lösenords-hashen i yppasswd. Dock behövde du vara root för att skriva ändringen till den eller göra ungefär som jag beskrev för WinNT ovan.

yppasswd antyder f.ö. att din Unix--server var konfad med YellowPages (yp) d.v.s. central inloggninngsdatabas för alla Unix-maskiner på nätverket, annars brukar filen bara heta passwd.

Filen /etc/passwd är numera delad i Linux och innehåller inga lösenords-hashar eftersom /etc/passwd är läsbar av alla. Därför skulle man kunna köra "brute force" på den och försöka knäcka alla lösen som finns i den.

Numera ligger alla lösenords-hashar i en fil som heter /etc/shadow och som bara är läsbar för root. Jag vet dock inte om det gäller alla Unixvarianter.

Mosaik02
0

om jag förstått saken rätt så efterfrågas lösenordet som man kan ställa in att använda när man startar upp datorn för att till exempel förhindra att klåfingriga barn hittar på dumheter som härhemma Tungan ute

jo det finns olika sätt att lösa det hela på enklaste är att använda SIW

att använda lösenord till internet det beror helt på vad du har för operatör om du har fast eller mobilt bredband själv så har jag fast och inget krångel med lösenord som tur e!

Bogey
0

#12 Jo fast med SIW får du bara ut lösenords-hashen, knappast troligt att du skulle få ut administratörslösenordet i klartext. Och du kan inte modifiera lösenordsdatabasen som vanlig användare så någon form av metod som påminner om det jag beskriver i #3 behövs såvida du inte vill köra ett "brute-force" verktyg på hashen för att förhoppningsvis hitta rätt lösen.

Petri's Password recovery util kan kanske fixa det

eller ElcomSoft sytem recovery.

Från Petri's sida ovan finns länkar till flera verktyg.

OBS! Jag har ingen aning eller tar nått som helst ansvar om ovanstående verktyg eller länkar leder till smitta av trojaner eller virus.

Mosaik02
0

jo faktiskt så får man ut lösenordet i klartext har provat själv och blev rätt förfärad men använder man programmet på rätt sätt så är det ju bra

dock rekommenderar jag att man avinstallerar programmet efter användning så inte lösenord kommer i orätta händer

oroar man sig för att få ladda hem ohyra så rekommenderar jag varmt Mcafee siteadvisor

Bogey
0

#14 Är du helt säker på att du fick ut inloggningslösenord helt i klartext?

Möjligen skulle du kunna få ut lösenordet för det konto som du just nu är inloggad med, ifall det ligger okrypterat i minnet men jag tvivlar faktiskt på att du fick ut nått av lösenorden till de andra inloggningskontona i  klartext. Men men, ska ta ock kolla på min Vista maskin, du kan ju mot förmodan ha rätt.

[Woozy]
0

Jag kan rekommendera Finjan istället för #14. Båda altrernativen är mkt bra.

Finjan

MVH

Woozy

Mosaik02
0

jag hade för bråttom skrev innan jag tänkte…..

testat tidigare versioner av Siw tror jag testade det senaste för typ 3 månader sedan och då fick man ut lösenordet till datorn i klartest fortfarande googlar man lite så ser man att det finns mycket information om att Siw fortfarande gör det och Siw är väldigt ökänt för det oxå tyvärr

däremot så får jag fortfarande fram lösenord till msn och till websidor men där finns oxå en funktion att plocka fram lösenord bakom asterixer

så min rekommendation är att inte ha det installerat

Kaj
0

Antar att programmet gör en Brute Force attack. Dvs kollar alla möjliga varianter i klartext och när windows svarar att lösenordet är korrekt så har ju programmet vilket lösnord det just då kollade i Bruten och alltså har det i klartext.
För det är väl inte så att programmet bara listar upp lösenordet från Windows för då lär det vara i hash och då har man ingen nytta av det ifall programmet nu inte är så smart att det knäckt Windows hashteknik och lykcats kryptera upp lösenordet.

Elyria
0

Det är kontot till operativsystemet jag menar. Det som är till "för att till exempel förhindra att klåfingriga barn hittar på dumheter som härhemma", som Mosaik säger. Dumt nog satte jag ett sånt när jag drog igång datorn för ett år sen… Jag är övertygad om att jag skriver rätt ord men det funkar inte ändå…

Jag har Vista.

Jag ska kolla länkarna och när jag får tillgång till datorn som krånglar ska jag se om jag fixar det. Tillgång till datorn = när jag har tid och inte sonen sitter vid den. Just nu har han med den till en kompis. Men eftersom dottern försvann ut för en stund stal jag mig en stund vid hennes dator….

guraknugen
0

Och du har kollat att du inte har Caps Lock aktiverat, antar jag.

Elyria
0

#20 - Jadå, och jag har testat alla möjliga varianter med stora och små bokstäver…

En gång när jag skrev in ordet trodde jag att det funkade för då stod det plötsligt Välkommen! Precis som det gör när man kommer in. Men sen försvann det.