Diskkrasch, rädda? Hjälp!
Hårddisken i min laptop har rasat för andra gången. Denna gång tycks det inte gå att rädda alls. Förra gången stoppade jag i laptopdisken i stationära datorn via en liten adapter jag köpt. Då kunde jag kopiera över filerna och formatera disken.
Nu har Windows stora problem att ens hitta disken, den hittas i BIOS dock. När Windows väl startar så finns inte disken att tillgå. Blir lite svårt att rädda filerna då :(
Finns något program för detta eller trix ni sitter på? Hjälp! Hjälp!

Först måste du få igång laptopen (eller koppla upp mden med din adapter mot din stationära). Sedan kan du köra diskrepair i Windows. Högerklicka på disken och välj Egenskaper och verktyg. under felkontroll har du en knapp som kontrollerar din disk och tar bort dåliga sektorer om det är möjligt.
Det finns även andra program såsom Partion Magic 8 som kan göra detta men det krävs att du får igång laptopen eller alternativt kan få tillgång till disken via din adapter och din vanliga stationära PC.

det finns ett program som heter 'get data back' det hjälpte mej
Hur viktiga är dina data? 0:-, 2000:-, 7000:- eller mera?
En disk som har rasat skall pansioneras och aldrig mera användas, definitivt inte formateras om och återanvändas det är bara att be om problem.
Om du gör något av ovanstående förslag så löser du eventuellt problemet eller kommer aldrig åt dina filer igen!
Se till att skaffa en disk som exakt lika stor.
Köp ett diskkopierings progran som kopierar på sektornivå och skiter i vad bios säger.
Lägg undan din "skadade" disk.
Köp sedan disk recover från IBAS. Kör det på din kopierade disk. Låt detta program lägga dina filer på en annan disk.

Om en hårddisk rasar på en laptop när den har garanti kvar,gäller garantin då?

En fråga till.Hur kan man konstatera att hårddisken verkligen har kraschat?
#4 Ja, men bara för disken och inte för återskapande av data.
#5 En mycket bra fråga. Inte alltid lätt. Det finns verktyg att använda, men som sagt… ofta är det inte disken som skadats fysiskt.
Ett profesionellt verktyg som går att ladda ner för användning begränsad tid är Bad Copy Pro. På fotosidan skriver man en artikel om detta. Artikelns överskrift handlar om minneskort, men detta lilla förnämliga program räddar data från vilken enhet som helst. Jag använder detta som tekniker och än har det inte misslyckats.
http://foto.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=1c1d13dc-c0c7-4d26-be59-c0bb2bb139eb
Hälsningar
Magnus