Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1678 ggr
guraknugen
0

Google Chrome - lösenordshantering

Har precis installerat Google Chrome för att testa lite. Verkar vara ganska barskrapat så jag antar att det behövs ett ton tillägg för att det ska fungera som jag vill, men det lär väl ge sig framöver.

Som med alla andra webbläsare kan man ju spara lösenord, men hur sjutton använder jag dem?

Exempelvis har jag sparat lösenorden till mina tre GMail-konton, men när jag då ska logga in på, låt oss säga mitt första konto, hör väljer jag det kontot? Den verkar ju fylla i fälten automatiskt, men bara för ett av kontona, nämligen det tredje, men jag har ju som sagt två konton till.

Inkanyezi
0

Jag tror att man kan lägga än längre adress än bara "gmail" när man öppnar den, så att den differentierar kontona. Vet inte om det finns något annat sätt, och inte heller om den grejar att hålla flera konton på samma sajt.

guraknugen
0

Hm… verkar vara riktiga pajasgrejer med andra ord, i alla fall just i detta fallet. I Opera har jag ju en lista att välja konto ifrån om jag har fler än ett och i Firefox fungerar det på ett liknande sätt. Nåja, det kanske finns något tillägg att installera så att det fungerar vettigt även i Chrome, vad vet jag? Jobbigt när inte allt finns där från början utan att man måste leta efter tillägg och annan skit, med frustrerande beslutsångest som följd.

Men jag har ju bara testat det i någon timme än så länge, så man får väl ge det lite mer tid innan man förkastar det och avinstallerar det.

Det där med längre adress verkar ju lite otympligt. När jag just loggat ut från ett konto vill jag ju inte behöva mata in något över huvud taget för att komma till nästa konto, eftersom jag ju redan är på GMail-sidan. Ett kortkommando (eller musklick) och sedan välja konto ska ju vara allt man behöver göra. Förmodligen är det så också; jag har bara inte hittat det än.

Så här funkar det i Opera, för att ta det exempel jag är mest van vid:

1. Öppna ny flik (Ctrl+t, som med de flesta webbläsare)
  2. Klicka på GMail-ikonen (eller skriv gmail i adressfältet om man inte har någon speed-dial-ikon, eller använd något av de andra sätt som finns - bokmärken och vad det nu kan vara)
  3. Tryck Ctrl+Enter. Har man fler konton kommer en lista upp med allihop. Välj en.
  4. Inloggad och klar.
  5. Fippla med e-post. Logga ut.
  6. Gå till 3 för inloggning på nästa konto.
guraknugen
0

Kom på det. När man skriver en bokstav i användarnamnsrutan kommer förslag upp på de användarnamn som börjar på den bokstaven. Inte det smidigaste jag sätt, men helt okej.

Saker jag hittat som jag inte gillar:

• Stavningskontrollen (operativsystemets) verkar bara fungera till hälften. Felstavade ord stryks under med rött, men jag får inga stavningsrelaterade val vid högerklick på ordet. Kan alltså varken välja ordlista (språk) eller förslag på ersättningsord.
  • Får en massa reklam på exempelvis denna sida. Verkar som att reklamblockering inte ingår som standard.
  • Av någon märklig anledning verkar det inte finnas någon möjlighet för webbläsaren att acceptera cookies och sedan kasta dem vid avslut. Ännu märkligare så får man ett felmeddelande när man loggar in på GMail om man valt något annat än att acceptera alla cookies. Man måste alltså även acceptera tredjepartscookies.

Nej, detta börjar lukta pajas redan, men som sagt, kanske lite för tidigt att säga ännu.

Och ja, webbläsaren är hyfsat snabb, så där har vi en positiv sak i alla fall. Har dock inte startat den än under samma förutsättningar som Opera, det vill säga med några tiotal flikar öppna, men det blir väl så, så småningom, när man använt den ett tag.

guraknugen
0

Skulle just installera Adblock. Rutan som poppade upp klarade inte att visa svenska tecken… ha ha ha… Förmodligen en inställning som jag missat, men ändå…

Gnidde
0

Provade Chrome för en tid sedan när både ie och fairfoxen la av. det gjorde att hela nätet la av, med ominstallation som följd Sen aktar jag mig för Chrome.

Hälsningar Gnidde.

guraknugen
0

Det var säkert 150 uppdateringar sedan, så det är nog inget man behöver oroa sig för. Vilken version hade du, förresten? Och för vilket operativsystem? I och för sig är den version jag installerade en beta, men jag tror inte Google-folket riktigt vet vad en beta är för något…

Gnidde
0

XP media edition sp3 och alla uppdateringar, IE8 + FaierFox 3,5, Crhome kunde inte heller läsa ett av mina nätbaserade registerprogram det är skrivet för IE 6 och senare. Men jag klarar mig bra med det jag har. Inte kommer jag i håg vilken ver ision det var men det var i höstas november - december 2009.

Hälsningar Gnidde.