Tips på laptop för formgivare?
Hej!
Ge mig gärna tips på en bra laptop. Vill helst ha en PC faktiskt, trots att jag är formgivare!
Vad för sorts märke?
Några kriterier jag funderat över;
PC
Bra ram-minne, 4 gb är väl bra om man ska kunna köra adobe CS4 samtidigt.
Windows 7
DVD
Hyfsat stor skärm, vet inte vad som är lämpligast för en laptop?
Den ska vara hyfsat smidig att ta med sig också.
Gärna i någon läcker färg ;)
Vad annars ska man tänka på?
Gärna kortläsare å minst två usb-portar…
Tack på förhand! /Noobie på laptops.
Snabb CPU med minst två kärnor, massor med RAM, Stoooooor hårddisk. 64-bit OS, Grafikkort med 1024MB dedikerat arbetsminne, gärna DX11.Minst 17" skärm.
Det var faktiskt en svår fråga, då det finns många "system" som funkar med dina krav.
Lättast vore väl å kika in på nån sida på nätet, tex komplett.se eller nån annan sajt. Sen när du hittat "din" modell så kan du ju leta billigaste priset på tex prisjakt.nu
MVH
Woozy
Vad ligger din budget på? Man får ju som bekant det man betalar för.
Har du tillgång till en extern skärm behöver du kanske inte ha en så stor och klumpig dator.
En hårddisk på 7200rpm kan vara trevligt om du arbetar med stora filer. Blir lite snabbare än de mer vanliga 5400rpm diskarna.
Jag är ju svag för mac så jag säger Macbook Pro 15". Modellen med dubbla grafikkort och med en 7200rpm hårddisk. På den kan du köra både OSX och Windows 7 64bit utan problem.
En Asus är mycket bra, har själv en Nv50 och kan köra CS4, Aimp (musik) samt Visual Studio samtidigt! Notera att jag har Vista 32-bit så jag har bara tillgång till 3GB av 4GB av minnet. Ska snart ändra på det med W7 64-bit.
Tack för alla tips, det rätar ut några frågetecken iaf!
Min budget ligger väl mellan 7-12.000 något sådant, beror lite på. Har testat en Asus tror jag, kändes rätt bra!
för den summan får du grymt bra asus . min kostade 10 000, 12 000 om man får räkna med köp av W7.
Asus brukar oftast trycka ur sig bra produkter.
Woozy
Okey! Då ska jag kolla vidare, kanske återupptar tråden senare!
Jag har bra efarenheter av VAIO serien hos SONY, men alla serier har ju sina svarta får så att läsa olika och många recensioner är en bra grundsten till en bra dator.