Inställningar för teckensnitt i Firefox
Hejsan!
Har precis instllerat om allt i datorn och behöver lite hjälp innan jag får ett nervöst sammabrott 
Jag gillar inte det teckensnitt som iFokus visas i med Firefox automatiska inställningar, jag skulle vilja att det istället ser likadant ut som det gör med internet explorer.
Har försökt hitta de rätta teckensnittsinställningarna, men lyckas inte komma på riktigt hur det ska vara.
Kan någon vänlig själ hjälpa mig med detta?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
inte så svårt du går bara in på >verktyg >inställningar >innehåll. sen väljer du ju bara vilket typsnitt. men sedan måste du trycka på avancerat och bocka ur > "Låt hemsidor använda egna teckensnitt ist för ovanstående"

#1 Okej, men vilket/vilka teckensnitt ska man välja då för att det ska se ut som jag vill (mao som i explorer)? Finns ju en hel del att välja mellan
_**/Mvh Anne
gick in på internet explorer och gick in på inställningar och fonts. där stod det new times roman.

det ser ju exakt samma typsnitt på båda?

#6 Titta igen, lite noggrannare, så ser du att det inte alls ser likadant ut
_**/Mvh Anne
Det är garanterat samma typsnitt iaf, någon liten liten skillnad kan man se på tjockleken på vissa bokstäver. men det är ju knappt märksbart.
så jag förstår inte riktigt vad du hänger upp dig på

#8 Mitt problem är att den skillnad som är gör att jag får ont i ögonen då jag läser.
_**/Mvh Anne
då får du förklara vad som är skillnaden som gör att du får ont i ögonen för för jag kan inte se någon skillnad på teckensnittet iaf

#10 Texten i explorer är betydligt tydligare och mjukare att läsa
_**/Mvh Anne
aldrig varit med om någon sådan skillnad mellan webbläsarna..
för mig är det då exakt samma.
mystiskt..

#12 Vad har du för inställningar i teckensnitten på Firefox?
_**/Mvh Anne
jag har ibockat så hemsidorna själva bestämmer under avancerat
teckensnittet är samma. förstår inte vad som är fel, så förhoppningsvis kan någon annan hjälpa dig

Yes!!! Jag lyckades hitta lösningen på mitt problem tillslut! 
Högerklicka på skrivbordet > Egenskaper > Utseende > Effekter > Använd följande metod för att utjämna kanterna på skärmteckensnitt: > Cleartype.
Tack Monarchy för att du försökte hjälpa mig 
_**/Mvh Anne
#15, Såg din tråd nyligen o skulle precis skriva men du fann tydligen lösningen själv, jag ser oxå skillnad på de skärmdumpar du angav Anne, härligt att du löste de, grattis hehe.
För mig är det också stor skillnad på firefox och explorers teckensnitt! 

Mvh Stephanie 

Verdana är ett snällt typsnitt för webben. Tror även att iFokus använder verdana för texten så pröva att lägga in detta som typsnitt i firefox och se vad som händer
Men egentligen skall du ställa in så att typsnitt som kodats för sidorna skall användas i första hand och sedan välja ett typpsnitt som skall användas om inget fördefinerat typsnitt finns på sidan.
Andra anledningar till att ändra de fördefinierade typsnitten på sidor är ifall du har problem att läsa just det typsnitt som används. Då kan du ställa in ett eget typsnitt som passar just dig bättre