Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 3699 ggr
Aussie
0

Går inte att spela upp.. Varför?

Hej! Jag är såhär dålig med datorer i detta ämnet, håller bara koll på grafik osv. Men iaf, jag skulle bränna en CD skiva och använde "CD-R80" och när det var klart skulle jag upp på mitt rum och spela CDn. När jag tryckte på play så kom det först upp hur många minuter det tog att spela hela CD skivan. Då så stod det 6:12. Egentligen skulle det ta ca 40 minuter enligt uppspelningslistan på datan. När jag "spelade den" så tickade sekunderna osv som det ska men det kom ingen musik och det var bara de 6:12 minuter. På min CD spelare/Radio går det faktiskt att spela brända skivor men det gick inte för någon anledning!

När jag skulle testa i bilen så sa den "CD-ROM" och spelade inte heller upp något. På en annan data kunde den ändå spela upp allt.

Jag tror att den är sparat i HighMAT men vad kan jag göra åt det? Hur ska jag bränna de till något så det funkar i bilen och CD spelaren? Tacksam för hjälp!

musicpanda
0

Bränn det som en audio-skiva, inte som en datorskiva eller en mp3 skiva, då tycker man att det ska gå.

Aussie
0

Hmh, det gick inte iaf..

musicpanda
0

Konstigt, säker på att brännaren inte blivit knäpp? Ser den brända ytan på skivan normal ut? Går skivan att spela upp i datorn?

Inkanyezi
0

Eftersom den kan spelas upp i en dator, så finns ju musiken där, men i ett format som en cd-spelare inte kan läsa av. Det finns spelare som kan ta mp3 också, och en sådan kan troligen spela skivan. Du har antagligen använt ett program som inte bara bränner, utan som också konverterar. Många rippare (program som kopierar cd-skivor) konverterar automatiskt till mp3, och om man har tagit in filerna med en sån till datorn så måste dom konverteras igen till CDDA-format för att kunna brännas som musik-cd.

CDDA=Compact Disc Digital Audio

Det finns flera sätt att kopiera skivor, i det här fallet skulle du ha gjort en musik-cd.

musicpanda
0

#4 Det har inte sagts hurvida den funkar i datorn dock.

Inkanyezi
0

#5 Jodå, saxat från #0

• "När jag skulle testa i bilen så sa den "CD-ROM" och spelade inte heller upp något. På en annan data kunde den ändå spela upp allt."

Och en skiva med mp3 eller ogg eller wav eller andra ljudfiler är ju en CD-ROM precis som bilens spelare säger, och inte en ljud-CD.

musicpanda
0

#6 ah, missade det :) Sry. ^^ Ja då är det onekligen fel brännings format.

Inkanyezi
0

Och för att göra det ännu lite krångligare, men kanske få bättre resultat:

Det du ska göra är att mata in den CD som ska kopieras och välja att kopiera hela skivan eller göra en "avbild" som går att bränna som CD. Om du importerar låtarna till datorn kommer de alltid att läggas i ett annat format än CDDA, vanligen WAV om de inte komprimeras. WAV har inte samma ordning på sina "ord" som CDDA, men innehåller samma data. Om man gör mp3 så förlorar man data som inte kan återställas.

guraknugen
0

#8: ”Om man gör mp3 så förlorar man data som inte kan återställas.”

Det är därför man alltid ska behålla originalet.

Cool