Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 3609 ggr
Psyflex
0

Telia mobilt bredband.

Hejsan jag har en fråga om de går att dela mobilt bredband via nätverket jag kör med windows 7 och en router av märket D-link dir-100 skulle vara tacksam för svar.

Bogey
0

Ja jag tror det. Dock behöver du inte använda D-link routern som router utan endast använda switchportarna.

Sen måste du sätta upp din W7 dator att tillåta internetdelning om det är den datorn du har 3G-modemet på. Därmed blir din W7 dator routern i nätet som de andra anslutna datorerna i nätet måste passera.

Alternativt kan du skaffa en 3G-router som sköter uppkopplingen via ditt 3G-modem och ansluta dina datorer till den istället, så slipper du alltid ha datorn igång för att de andra datorerna ska kunna komma ut på nätet.

Psyflex
0

Oki men kan du skriva hur jag ska göra vart jag ska gå in och ställa in allt osv? Vill gärna inte ställa mig på ett abonnemang till bara för att få internet på båda datorerna. Men vad menar du med att jag inte behöver D-link routern? Hur ska jag då kunna koppla ett nätverk? Ser fram emot en beskrivning som gör att jag kan ha internet på båda datorerna utan att behöva köpa mig en dyr 3G router.

Bogey
0

Hur du gör nätverks/internetdelning i W7 så andra datorer kan surfa via den, vet jag inte då jag inte har det. I XP och Vista vet jag att funktionen finns men jag har aldrig själv använt den, men det finns nog en bra beskrivning i Windows-hjälpen så sök där.

Nu sa jag ju inte riktigt att du inte skulle använda din D-link. Jag sa att du inte skulle använda den som router utan bara som switch.

Om du tittar på din DIR-100 så ser du att den har 5 anslutningsportar, varav 1 förmodligen är märkt "WAN" och tydligen är den färgmärkt grå också.

Men eftersom din internetanslutning inte kommer att vara ansluten dit som normalt utan kommer att skötas av din W7-dator så kommer du inte att använda WAN.-porten på din D-link. Däremot kommer du att använda LAN-portarna, de blåmärkta, för att koppla samman dina datorer.

Normalt sett när du använder en router som t.ex. din D-link så sköter den även om att ge alla anslutna datorer nödvändiga adresser så att de kan prata på nätverket och då talar den även om att den själv är vägen ut på internet (gateway) så dina datorer vet vart de ska skicka sin data. Den talar även om adressen till din operatörs namnserver så du kan skriva www.google.se i webläsarens adressrad istället för 216.239.59.104 som är den adress som din dator egentligen använder för att hitta dit.

Detta kommer förmodligen att ge dig en del pyssel. Kan man konfigurera din D-link så den vet att din W7-dator kommer att vara router i stället och agera gateway, eftersom det är där din internet anslutning kommer att vara, så blir det nog inte så svårt

Klarar den inte av det så kommer du att manuellt få sätta adresser, gateway-adress och namnserver-adress på alla datorer du har på ditt nät.

Det var lite därför jag föreslog en 3G-router, då den kan sköta om din 3G-anslutning åt dig och sen se till att alla anslutna datorer får de adresser som de behöver för att prata på nätverket och ut på internet.

Psyflex
0

Jag har fixa det det var bara att dela nätverket för modemet så funka de.