Statistik för mig som använder Opera…
Apropå tråden om Firefox 3.5 så får jag väl i konsekvensens namn passa på att länka till följande lilla miniartikel om en för-alfaversion av Opera 10.5 som tydligen prestandatestats nyligen.
Förmodar att tester som detta, liksom alla andra tester där Opera hamnar i topp, kan ogiltigförklaras av alla möjliga och omöjliga skäl. Exempelvis att det i denna lilla miniartikel inte framgick vad testet över huvud taget gick ut på…
Men det är kul att Operas existens över huvud taget uppmärksammas lite då och då.
Jag gillar Opera skarpt, men tyvärr funkar den inte med bank-id.
/Désirée
#2: Möjligt. Jag har aldrig behövt bank-id. Varken för att komma in på banken eller som e-legitimation. Har ICA-banken (som numera har sin egen e-legitimation som även ska fungera i Linux, men vet ej om man är hänvisad till någon speciell webbläsare i så fall) och Nordea och båda kommer jag in på utan bank-id och utan problem… Med Opera alltså.
Har du provat bank-id med Opera? Vad hände?
Hittade följande information när jag gick några steg mot att installera bank-id:
BankID-programmen har fullt stöd för Linuxdistributionen Ubuntu, 32-bits, version 8.04 eller senare, med webbläsaren Firefox 3.0. Det kan vara möjligt för avancerade användare att få programmen att fungera även i andra Linuxdistributioner och webbläsare, men tyvärr erbjuds i dagsläget inte hjälp och support i dessa fall.
Hm… antar att de menar Firefox 3.0 eller senare. Det kan ju inte vara möjligt att man måste ha en gammal webbläsare för att det ska fungera… De hade kanske tänkt ändra texten när en ny version kom ut, men det glömde de tydligen i så fall.
Och om man har 64-bits-versionen av Ubuntu, vad händer då? Kanske inte så intressant för mig att veta då min dator inte accepterar ett 64-bits operativsystem (har provat), men ändå.
Nej, det har jag inte provat på länge, kanske dags att göra ett nytt försök framöver igen. Nu är det i alla fall Opera som gäller här igen, tack för att du påminde mig om denna utmärkta webläsare!
Opera är ju väsentligen smidigare och raskare än Eldräven + att den klarar att hantera bland annat iFokus utan att datorn går på högvarv.
God Jul! 
/Désirée
#4: Fast Firefox 3.5 ska ju vara rätt så snabb. Vilken version av Firefox kör du? Antar att du kör den som finns i OpenSuse-förråden, men jag vet ju inte vilken Firefox-version som finns där då jag använder Ubuntu och inte OpenSuse (som jag tror du nämnt i andra sammanhang att du använder).
Firefox 3.5.6 vilket väl är den senaste och jag brukar uppdatera den kontinuerligt. Vi får se hur det verkar om någon vecka eller så när jag bara kört Opera förutom till bankärenden, Vill inte trixa med bank-id just nu, det får bli längre fram.
Helt OT men har du testat LinuxMint?
/Désirée
Ja, jag har testat Mint, men det var ett tag sedan nu. På den tiden var Mint bara en Ubuntu med annat utseende och med diverse kodekar och liknande förinstallerade. Vad jag förstått så ska de ha utvecklat detta koncept rejält på senare tid, så vi får väl se vad jag gör längre fram. På datorn jag oftast jobbar med (exempelvis just nu) har jag ju urgamla Ubuntu 8.10 och jag hade ju tänkt att göra en ren installation av Ubuntu 9.10 på den, men det är ju inte omöjligt att det kan bli Mint istället. I alla fall kommer jag nog att testa den.
Kan ju inte uppdatera min dator smärtfritt till nästa Ubuntuversion, eftersom jag har avvikit ganska mycket från en standardinstallation av Ubuntu. Exempelvis kör jag den så kallade ”vanilla-versionen” av OpenOffice.org 3.1.1, alltså inte Ubuntu-versionen (som ju är urgamla 2.4.1 när det gäller Ubuntu 8.10). Har dessutom gjort en hel del andra saker, så jag har ingen lust att uppgradera för tillfället. Kanske blir så att jag väntar tills supporten för Ubuntu 8.10 upphör helt och jag blir tvungen. Men jag borde ju helt klart uppgradera, bland annat eftersom min lilla dator (Eee PC 900) startar betydligt snabbare med Ubuntu 9.10 än vad denna betydligt snabbare dator gör med Ubuntu 8.10. Ubuntu 8.10 är ju den segaste av alla Ubuntuversioner som gjorts, tror jag, medan Ubuntu 9.10 verkar vara den i särklass snabbaste. Eller i särklass vet jag inte; Ubuntu 9.04 var nästan lika snabb.
He he ja där ser vi "nackdelen" med de olika linuxdistarna
Som linuxanvändare kan vi styra och ställa som vi vill med grundoperativet, vilket alltså kan göra att vi faktiskt väljer att ha kvar en äldre version av vårt oprativsystem. Detta kanske borde få en och annan användare av mer kännt os att fundera över hur användarvänligt det samma är?
Nu till ytterligare en OT-fråga! Jag fick inte den hyrda (trådlösa) donglen att funka med Suse (snaste) nere i Kapstaden, däremot funkade den med Wxp utan problem. Vad tror du att jag kan ha gjort fel?
/Désirée
Allting som har fördelar har ofta också nackdelar. Det är bara att ta reda på vilka de är och avgöra om fördelarna överväger nackdelarna. För min del gör de absolut det. jag mår mycket bättre vid datorn än jag någonsin gjorde med de andra operativsystem jag förslösat 13 värdelösa skitår (ur datorsynpunkt) med. Det jag vill göra kan jag göra, istället för att se ut som ett knappt levande men desto mer svärande frågetecken hela tiden.
Men i alla fall, använder man Linux som om man vore en Windowsanvändare, exempelvis genom att köpa en dator med Linux Mint förinstallerat (om vi antar att det finns…) och klart och sedan gör som det är tänkt att man ska göra, så blir det ju väldigt användarvänligt. När det kommer en ny version av hela Mint, så är det ju bara något klick eller två och några minuters väntan för att uppgradera. Och om man hållit sig till de program som finns i programförråden så kommer dessa också att uppgraderas utan krumbukter och man får förhoppningsvis inget strul med dubbla versioner och sådant.
Har själv ingen dongel alls, så jag har inte så stora förutsättningar att hjälpa dig med ditt problem, men viss hårdvara har ju inget Linux-stöd helt enkelt. Har du kollat att din stöds? Det är ju inte lätt att få hårdvarutillverkarna att skriva drivrutiner till så värst mycket annat än till Windows, trots att det nu är 2009, snart 2010. Många lever glatt kvar på stenåldern och hoppas att det ska hålla några år till, och det gör det säkert också, tyvärr.
Och kan man skriva drivrutiner själv så hade det ju underlättat om man haft tillgång till lämplig dokumentation om hårdvaran, men hur pigga tror du de är på att lämna ut det? Så det blir väl någon stackars nörd som tvingar sig själv till att genom reverse engineering skita fram något som liknar en drivrutin.
Hur det är i just ditt specifika fall vet jag ju inte. Kanske finns någon drivrutin någonstans som OpenSuse-folket glömt att inkludera.
Du har så rätt så att allt har både för och nackdelar. Jag och min familj tycker i alla fall att fördelarna uppväger nackdelarna med råge vad beträffar Suselinux och många andra linuxsystem.
Dongeln var en hyrdongel och sambon kollade här hemma om den funkade med linux och ja det ska den göra. När jag pluggade in den i min Suse så ville den ha användarnamn och lösenord och dessa tillhandahöll inte uthyrningsfirman eftersom det inte behövdes i Windowsxp. Tror faktiskt att det är första gången jag har råkat ut för att det är knepigare att installera/konfigurera något i Suse än i Wxp.
/Désirée
Det låter ju minst sagt märkligt att man behöver användarnamn och lösenord till OpenSuse, men inte till Windows XP. Varför använder man över huvud taget lösenord när man bara behöver det i vissa operativsystem? Som att slå ett hål i luften, säkerhetsmässigt.
Jag vet ju nada (inget) om donglar, men det kan inte vara så att det var operativsystemet som behövde ditt vanliga lösenord bara? Fast då skulle den ju inte frågat efter användarnamn i och för sig.
Vad menar du med ”tillhandahöll inte”? Frågade du och vad svarade de? Vägrade de lämna ut det?
Ja visst är det konstigt. Japp jag ringde upp dem och frågade och fick svaret att nix något användarnamn och lösenord lämnar de inte ut eftersom detta inte behövs i Wxp.
Nu hade jag i och för sig installerat Wxp och Suse i datorn, innan jag åkte ner, så det löste sig ju, men jag blev milt sagt konfunderad.
/Désirée
#12: Jo, vi Linux-användare är ju vana vid att bli motarbetade i de flesta sammanhang, men det blir faktiskt bättre och lättar för varje år. Man ser allt oftare att produkter har Linux-stöd och även i viss mån regelrätt support för Linux, i alla fall för någon enstaka distribution, exempelvis Ubuntu har jag sett vid några tillfällen.
#6: Laddar just nu ner Linux Mint för att testa deras Live-skiva. Tänkte lägga den på en USB-sticka och starta upp datorn med den och se hur det verkar. Blir för segt att köra från CD, tycker jag, så jag kör alltid USB-sticka när så är möjligt. Men det var en riktigt usel uppkoppling jag fick… Avbryts hela tiden. Nåja, jag använder ju Opera, så det är bara att klicka på Återuppta varje gång det bryter.
Och nej, det är inget fel på Opera i detta fallet. Oftast får jag väldigt snabb nedladdning, så i detta fall beror det nog mer på varifrån jag laddar ner. Kanske borde bemödat mig med att leta efter ett snabbare ställe att ladda ifrån…
Kan berätta att jag nu har kört mestadels Opera sedan mitt senaste inlägg i denna tråden. Det fungerar smidigt och bra. Det enda jag inte riktigt gillar är e-postdelen som har 2 underligheter för sig, dels får jag två stycken av varje enskilt mail och dels funkar inte imappingen med gmail riktigt bra. Nu vet jag att imap ofta har lite problem att funka helt och hållet och att det tenderar att bli som hos mig att det mestadels funkar men som sagt inte alltid. Ibland är jag tvungen att öppna gmail coh avmarkera och kasta vissa mail för att de inte ska komma som nya stup i kvarten. Detta med att jag alltid får 2 av samma mail har jag ingen aning om varför det blir så. Det är alltså bara ett mail ute i gmail.Frånsett dessa 2 saker är Opera trevlig och smidig.
/Désirée
Själv kör jag pop3 istället, men det beror på att jag vill att breven ska ligga kvar på servern men INTE på min hårddisk. Det fick jag inte att fungera med Imap, och det är tydligen inte meningen att det ska fungera så heller.
Använde Opera M2 (alltså e-postklienten vi pratar om, den heter så…) flitigt ett tag. Tyckte den var smidig (hade inte de problem du har, men det beror kanske på att jag körde pop3, som sagt), men jag fann att Opera blev slöare att öppna ju fler e-postmeddelanden man hade.
Numera kör jag alltid via Gmail-sidan direkt i webbläsaren istället. De flesta andra webbläsare har ju ingen e-postklient över huvud taget, och man behöver ju inte använda den i Opera om man inte vill. Jag tyckte det var smidigt att man fick se all e-post till och från den kontakt man markerade (nu är det säkert så i alla klienter, men då var det nytt, har jag för mig).
Numera använder jag bara M2 när jag ska skriva ett meddelande till en adress jag fått fram genom att klicka på en mailto:-länk. M2 öppnas då ganska snabbt jämfört med den tid det tar att logga in på GMail. Sedan är det ju bara att skriva och klicka på ”skicka” (som av någon outgrundlig anledning inte kallas ”skicka”, utan istället översatts till ”sänd” - jävla pucko till översättare - tur att man enkelt kan ändra det själv genom lite fipplande i en vanlig textfil).
Översättare verkar vara ett släkte för sig
Vi kör allt på Engelska i våra datorer. Lite OT kanske men ändå.
Gmail har jag alltid i eget fönster i de andra tänkbara webläsarna, ska testa den varianten med Opera också.
/Désirée
#17: GMail stöder ju inte Opera officiellt när det gäller ”standardläget” (läget med alla ”finesser”), men sedan några år tillbaka har alla lägen fungerat perfekt i Opera, utan några begränsningar som jag har kunnat upptäcka.
Guraknugen, hur gör du för att slippa rörlig reklam i Opera?
/Désirée
Vad menar du med ”rörlig” reklam? Kan du inte slippa den på samma sätt som med ”orörlig” reklam?
Letade lite själv och antar att du menar reklam som är mer eller mindre animerad och sådan fann jag på expressen.se. Gjorde som jag brukar göra:
- Högerklicka på sidan.
- Välj ”Blockera innehåll”.
- Sidan visas i ”Blockera innehåll-läge”. Klicka på den reklam du inte vill ha. Dessa markeras och om du ångrar dig kan du klicka en gång till bara.
- Klicka Klar. Sidan visas som vanligt igen, fast utan den reklam du klickat bort.
Viss reklam kan vara lite envis ibland, men det brukar gå att trixa sig runt det, genom att manuellt ange en adress genom att först klicka på knappen ”Detaljer…” till höger om ”Klar” och ”Avbryt”.
Menar du att detta inte fungerar för dig?
Eller du kanske menar att du vill slippa all rörlig reklam över huvud taget, alltså oavsett varifrån den kommer?
Det finns väl ingen självklar lösning på det, men om du klickar ”Detaljer…” och lägger till ”http://ad*” i listan så slipper du förmodligen det mesta, om än inte allt.
Vill du slippa allt som har med Flash att göra finns ett kanske något grovt sätt att göra det, nämligen genom att trycka F12 och bocka ur ”Aktivera insticksprogram”, men då blir man ju av med saker man vill ha kvar också (exempelvis YouTube…), därav att jag sa att det var ett grovt sätt…
#20 Tackar för infon! Detta gör dock tyvärr att Firefox vinner jämfört med Opera. Eftersom man där enkelt kan stänga av Flach med hjäkp av en plug-in.
/Désirée
#21: Vinner och vinner, det beror ju på hur man ser det. Om båda programmen har tusen finesser, så är ju detta bara en av dem. Det beror ju helt på vem man är och vad man vill göra. För min del, exempelvis, så är denna finess "tillräckligt bra" och andra finesser (eller snarare en vägning av allihop, på något sätt som är svårt att förklara) gör att jag har en annan åsikt. Som jag ser det så har Opera i stort sett allt jag behöver utan att man behöver bry sig om att leta efter pluggar, även om Opera inte är bäst på var och en av dem.
Och jag ser heller inget "tyvärr" i det hela. Du tycker att Firefox passar dig bäst, använd det. Jag tycker att Opera bäst tillgodoser mina behov, så jag använder det. Dock är det nog lite sunt att då och då testa andra alternativ, om inte annat för att få lite perspektiv på det hela, och det verkar ju som att både du och jag gör det ibland.
Numera är det väl säkert så att i stort sett ingen webbläsare har någon helt unik finess, så det kanske mest är en trivselfråga egentligen, vad man trivs med alltså. Personligen gillade jag för några år sedan Operas möjligheter att spara "arbetspass", det vill säga alla för tillfället öppna flikar och fönster, så att man enkelt kan kalla fram dem i ett eller flera egna fönster via några få klick. Detta har jag på senare tid sett även i andra webbläsare, om jag inte blandar ihop det med något annat…
#22 Tyvärr skrev jag därför att jag verkligen gillar Opera och helst skulle använda den för det mesta. Eftersom mina ögon har svårt med rörlig reklam som fladdrar runt så är det dock just nu enklast i Firefox (och Chrome, som jag inte är förtjust i) och det är detta jag menar med att Firefox just nu vinner för mina behov. Opera har dock så många andra bra finesser så det är väl bara att hoppas att det snart även går att enkelt stänga av Flash i Opera.
Visst är det precis som du skriver att mycket handlar om vad man är van vid och vad man själ föredrar 
/Désirée