Importera filer
Det kan jag inte! Importera bilder går däremot bra. När jag sätter i en CD med bilder kommer det upp en ruta som frågar om jag vill importera bilder. Men när jag vill kopiera över dokument från en CD till själva datorn får jag det inte att fungera!
Jag har försökt det jag kan komma på! Vilket inte är så mycket…
Jag har gjort det förut, d v s kopierat över dokument från en CD till datorn. Men nu kan jag inte! Någon som vet vad jag ska göra?
På CD-skivorna är det Excel mm. I datorn har jag numera Open Office. Det har som sagt funkat förut…
Brukar ju bara vara att ha två filhanterar fönster upp samtidigt, ena med CD'n och det andra med destinationsmappan och sen bara dra filerna emellan för att kopiera dem.
Alternativt kan man markera filerna på CD'n i ett filhanterafönster och högerklicka och sen välja kopiera. därefter öppnar man destinationsmappen, högerklickar i den och väljer klistra in.
Får du nått felmeddelande när du försöker kopiera filerna??
Jag brukar öppna min filhanterare (som i mitt fall heter Nautilus, men det spelar nog ingen större roll vilken man väljer) och klicka mig fram i trädet till den mapp jag vill kopiera till. Sedan öppnar jag min CD i en ny flik och letar där efter den eller de filer jag vill kopiera. Nu är det bara att dra filerna och släppa dem på den andra fliken.
Man kan också släppa filerna på rätt mapp i mappträdet till vänster.
Min poäng var i alla fall att man inte behöver öppna två filhanterare. Det behöver man faktiskt aldrig göra, men ibland kanske man kan tycka att det är mer praktiskt i något avseende.