Användargränssnitt
Har någon av er provat alternativa gränssnitt till XP, t.ex. Gnom eller något annat?
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Jag använder Zune, som är från windows själva så det är väldigt enkelt och ser bra ut:) men det är igentligen bara tema ändring, svart och organge
Tack för den länken!

Använder Gnome till nästan 100%. Har nyligen installerat OpenSUSE som använder KDE (finns med Gnome också) och kör nu dual boot - Ubuntu (med Gnome) och OpenSUSE. På våra tre övriga datorer kör vi Ubuntu 9.10 respektive Ubuntu 9.10 och Ubuntu 9.04, alla med Gnome.
Windows har vi inte kört sedan 2007, mer än någon enstaka gång per år, men nu har jag bytt hårddisk i denna laptop, den enda datorn som hade Windows, så nu måste jag byta tillbaka till den gamla hårddisken om jag mot alla odds skulle vilja köra Windows igen.
Föredrar Gnome framför KDE, Lxde, Xfce och allt vad de heter. KDE är för likt Windows för min smak. Xfce och Lxde känns lite väl simpla och trista. Ska det vara så simpelt kan man ju lika gärna köra enbart text…
Vet inte om ordet ”användargränssnitt” egentligen är det mest lämpliga när man pratar om skrivbordsmiljöer, men på sätt och vis kanske det funkar i alla fall. Dock tycker jag det är mer än själva skrivbordsmiljön som utgör ett användargränssnitt, exempelvis fönsterhanterare och sådant.
Vi som använder Gnome, KDE, Xfce och så vidare är ju vana vid att ha ett antal skrivbordsytor att välja mellan. Standard brukar vara 2 eller 4. Jag brukar använda Compiz Fusion för att bläddra mellan fönster och skrivbordsytor. Har för närvarande 16 skrivbordsytor, alltså 4×4. Dessa utgörs av 4 kuber med skrivbordsytor på 4 sidor, alltså på alla sidor utom topp- och bottensidan. Denna kan jag snurra med hjälp av tangentbordet eller musen eller en kombination av dem. Jag kan se alla skrivborden på en gång och jag kan då dra fönster mellan dem. Ett fönster kan också täcka flera skrivbordsytor, men det är ju frågan hur meningsfullt det är…
Givetvis vill man ha en snygg bakgrund bakom kuben som snurrar med (så kallad ”sky dome”). Alltså en 360° panoramabild, helt enkelt. Inte minsta nyttigt, men snyggt. Man blir lite gladare… i alla fall tills man tröttnat, men då får man väl byta bild. Givetivs kan man låta kuben bli lite genomskinlig när man snurrar den och man kan även låte ett valfritt antal fiskar simma i den. Det blev dock för segt för min Eee PC, så jag tog bort fiskarna ganska omgående… Det funkar dock fint i den bärbara jag sitter vid nu, men jag var inte så hemskt road av dem så jag tog bort dem ändå…
Sedan finns en mängd totalt meningslösa effekter också, exempelvis att det kan se ut som om skärmen är en vattenyta som det regnar lite på. Man kan även dra igång en ”vindrutetorkare” som sveper bort dropparna. Som sagt totalt meningslöst, men lite kul första gången man fipplar med det, för man tröttnar ju rätt fort på sådant.
Emerald använder jag som ”fönsterdekorator”. Man kan ställa in det mesta i den, exempelvis färgövergångar i fönsterlist, genomskinlighet och allt vad det nu är - mer än i alla fall jag orkar bråka med, men hellre att det går att ställa in saker som man inte bryr sig om än tvärt om.
Nåja, allt det där låter ju mest som lek och trams och mycket riktigt har jag själv de flesta effekterna bortkopplade, men vissa använder jag för att jag tycker de är praktiskt samtidigt som de är snygga eller läckra eller vad de nu är. Exempelvis tycker jag det är till viss hjälp ibland att låta fönster på skrivbordsytor lägga sig en bir ifrån skrivbordsytan i olika nivåer när man snurrar kuben, så att man ser vilka fönster som är framför och bakom vilka. Eller ungefär hur många fönster man har öppna på de respektive skrivbordsytorna.
Jag tackar för era råd, jag ska börja göra experiment strax.

När jag körde XP för längesedan så gjorde jag om så att startup, login och gränssnittet såg ut som Mac OSX Tiger.
Men nu blir det inget sådant roligt mer.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#7: Nej, man tröttnar ju på sådant så småningom… Min fru installerade AWN i Ubuntu, och det ser ju lite ”Mac-aktigt” ut, typ… Men så fick vi för oss att vi skulle installera en nyare version av Ubuntu ”från scratch”, kommer nu inte ihåg varför, men så blev det. Det var gnaka länge sedan nu men hon har fortfarande inte återinstallerat AWN på datorn och verkar inte ha någon större lust att göra det heller. Verkar mer intresserad av att arbeta med datorn istället…

Själv har jag också fipplat en del med utseendet, men inte för att det ska likna något annat, utan snarare tvärt om. Nu lät det kanske lite avancerat här, men det kan jag garantera att det inte är…

#8 Nä jag tyckte det var bättre att köra OSX på riktigt så gav upp Windows totalt.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#9: Har också gett upp Windows totalt. Har i dagsläget 4 (5 om man räknar med en trasig) datorer helt Windowsfria. Har dock en hårddisk liggande med en Windowspartition på, om jag någon gång skulle behöva…
Men MacOS X har jag aldrig haft. Bara provat på lite, men kan inte säga att jag kan något om det.
längtar till Google OS blivit "klart", perfekt till svensson användaren