OpenSUSE - blandade frågor
Har ju sett att det i alla fall finns minst en som använder OpenSUSE här. Har nu själv installerat det och kör nu Ubuntu 9.10 och OpenSUSE 11.2 i dual boot, eller hur man nu ska uttrycka sig.
Anledningen till att jag valde OpenSUSE är ju att jag vill prova på en distribution med KDE och då jag inte gillar Kubuntu, som för övrigt Canonical verkar ha lämnat lite vind för våg, samt att jag sett att många anser OpenSUSE vara den bästa KDE-distributionen, så föll alltså valet på just OpenSUSE 11.2. Dessutom är det ju lite annat som skiljer, som att jag nu måste lära mig att hantera rpm-paket. men det lär väl inte vara så jättestor skillnad mot deb-paketen jag är van vid…
Snart kommer jag till min fråga, håll ut…
Har i och för sig flera frågor men har lite ont om tid just nu; på väg till jobbet snart…
Har letat men inte någonstans hittat inställningarna för tangentbordsgenvägar. Exempelvis vill jag kunna öppna en terminal med Super+t (Super=”Windowstangenten”), byta skrivbordsyta med Ctrl+Alt+? respektive Ctrl+Alt+? och så vidare.
Sedan skulle jag vilja veta lite mer om vad Plasma innebär. Vad är dess huvudsakliga användning?
Hinner inte fler frågor just nu om jag ska hinna i tid till jobbet…
För snabbtangenterna, gå till Kickoff -> Configure Desktop -> Mouse and Keyboard, där hittar du både standard och global keyboard shortcuts, du kan där konfigurera de genvägar du önskade ovan.
Plasma är små applikationer som körs på skrivbordet, t.ex. den där rutan du har som default med hjälpikonerna i. Du kan klicka på cashew-nöten uppe till höger för att lägga till eller ta bort widgetar. Det är inte fullt utvecklat än vad jag förstår, tanken är att det ska bli massor av funktioner som ligger under Plasma.
Även aktivitetslisten längst ner ingår i Plasma, du kan alltså fästa widgetar där med. Den skrivbordsväxlaren som finns där är till exempel en widget, liksom Kickoffmenyn.
Och för att sparka igång Terminalen med kortkommando så högerklickar du på Kickoff-ikonen och väljer Menu Editor, letar upp den terminal du vill konfigurera och markerar den, klickar på advanced-fliken, längst ner finns Keyboard Shortcut
Guraknugen nu har du redan fått svar på dina frågor av Spliff
För snabb terminalåtkomst gör jag en genväg på skrivbordet. Plasmadesktop är väl egentligen mest ögongodis som i varje fall jag sällan nyttjar. För övrigt hittar du massor i Yast 
/Désirée
#3: Jag är ju en tangentbordsmänniska och anser att jag arbetar mycket effektivare med tangentbordet än med mus och ju mindre jag behöver använda musen desto bättre. Därav att en genväg inte löser mitt ”problem”.
Givetvis använder jag musen ibland också, det finns ju trots allt tillfällen när det är effektivast, men jag försöker alltid ta reda på vilka kortkommandon som gäller (eller skapa egna om möjligt) för de vanligaste uppgifterna. Skriver jag text i exempelvis OpenOffice.org Writer, så använder jag ju Ctrl+b om jag skulle vilja växla till fetstil. Att flytta handen till musen medan man skriver, för att sedan klicka på fetstilsknappen, tar alldeles för lång tid.
Jo, det där Plasma har jag fått ett dåligt intryck av hittills. Den har kraschat varje gång jag använt OpenSUSE, i stort sett. Ibland utan att jag gjort något över huvud taget. Felmeddelandet jag hittills sett är ”Segmentation fault” vilket väl brukar innebära något i stil med att någon pekar pekar på något otillåtet eller hur man nu ska uttrycka det. Något man kanske borde felanmäla, antar jag.
”Segmentation fault” fick jag för övrigt igår också, när jag skulle stänga av datorn efter att ha kört OpenSUSE. Får väl se hur det utvecklar sig med kommande uppdateringar och så vidare.
Har ju alltid hört att Ubuntu ska vara instabilt (för att vara en Linuxdistribution) men nog upplever jag det betydligt stabilare än OpenSUSE i alla fall, än så länge. Kanske har något gått snett när jag installerade det, svårt att säga. Fast ibland misstänker jag att det är något hårdvarufel på min burk, för ibland startar den inte som den ska, och den stannar då INNAN den börjat ladda något operativsystem.
Skumt, jag har kört openSUSE på tre olika burkar här med väldigt varierande prestanda, två laptops och en stationär, och jag har aldrig haft problem med varken SUSE eller Plasma. Inga krascher och inga frysningar.
Hur har du konfat partitionerna? Vilket filsystem kör du?
sda1: Ubuntu 9.10, 18,3 GiB
sda5: /boot (för Ubuntu), 941,9 MiB
sda6: /var (för Ubuntu), 9,2 GiB
sda7: Swap (för båda), 1,9 GiB (RAM=2,0 GiB)
sda8: /home (för båda), 234,3 GiB
sda9: OpenSUSE 11.2, 14,4 GiB
sda10: Tom för tillfället, för framtida experiment, 14.4 GiB
Filsystem: ext4 utom för Swap, givetvis.
Hmmm, delar du home partitionen med samma användare på båda systemen? Alltså använder samma mapp för t.ex. desktop på både Ubuntu och Suse. Det kan i så fall leda till konflikter vad jag förstår. Testa att skapa separata användare så du har egna mappar för både Ubuntu och Suse och se om det blir stabilare.
#7: Jag använder separata användare. Dock skulle jag egentligen göra på ett annat sätt. När jag bara körde Ubuntu så hade jag ju en separat partition för /home. Då jag vill ha ordning och reda bland mapparna störde jag mig på att vissa program la till sina egna mappar i ~/, vilket gör det svårare för mig att få en överblick över mina egna mappar (har en ganska rejäl mappstruktur…), så jag skapade en mapp som heter ~/Eget.
Vad jag nu skulle vilja göra, eller skulle kanske helst gjort före installationerna, är att ha följande struktur på mina partitioner:
Ubuntu
/home på Ubuntu
OpenSUSE
/home på OpenSUSE
Experiment-operativsystem
/home på experiment-operativsystem
~/Eget på samtliga operativsystem
Swap
På så vis får jag endast mina dokument, bilder, videor, musikprojekt och allt vad det är, gemensamt för alla operativsystem, vilket inte borde leda till någon konflikt. Kanske får jag dock räkna med att mina skript inte går att köra i alla operativsystem. Vissa skript kanske är beroende av att vissa saker finns installerade och så vidare.
Men jag har i alla fall inte kommit på hur man installerar exempelvis Ubuntu så att ~/Eget blir en egen partition och monteras på rätt ställe. Alltså, jag kan nog få till det manuellt efter lite strulande, men jag tycker det skulle vara smidigt att få till det redan under installationen.
Men i ärlighetens namn har jag inte ens testat. Kanske ger det sig när man väl är inne i installationsprogrammet och fipplar. Jag kom ju på att jag ville ha det så här när jag redan hade installerat allting… så är det visst alltid.
Men om du formaterar den tomma partitionen med ext4 så kan du ju bara montera den i båda systemen och lägga din Eget-mapp där, då har du väl vad jag förstår precis det du vill ha, (eller motsvarande, poängen är en fristående partition med dina filer). Automontering kan du göra i /etc/fstab med mount. Det finns även program som automonterar.
Alternativt symboliska länkar istället mellan de båda användarnas mappar på din/dina homepartition/er.
#9: När det gäller symboliska länkar kommer vi i så fall till min nästa fråga: Min hemmapp i Ubuntu är krypterad. Hur gör jag för att kunna se den i OpenSUSE? Givetvis har jag sparat den nyckel jag fick när jag krypterade partitionen.
Min tomma partition tänkte jag använda till experiment, så vad jag snarare tänkte göra var att minska min nuvarande /home och skapa tre nya små partitioner, en /home för varje operativsystem och låta den nyligen förminskade partitionen vara min Eget-partition.
Du gör på samma sätt som du gör i Ubuntu bara att sökvägen blir annorlunda. Den ska väl monteras i ditt krypteringsprogram på ett eller annat sätt.
#11: Hm… jag lät partitionen krypteras när jag installerade Ubuntu på tom hårddisk. Har ingen aning om vad programmet heter som gjorde just krypteringsjobbet… men det lär ju vara samma som för alla andra som använder Ubuntu. I Ubuntu gör jag absolut ingenting för att kunna komma åt mina filer, de bara finns där. Antar att det togs om hand under själva installationen. Kanske lär ställa frågan på något av de Ubuntuforum jag är medlem på eller på någon av deras e-post-listor.