Flyttbara diskar försvinner
Jag har fem s.k flyttbara diskar monterade inne i burken, bl a DVD och kortläsare. Nu har dom börjat försvinna då och då och kommer inte tillbaka om jag inte gör en systemåterställning, ibland får jag göra flera stycken. Är det någon som vet varför dom bara hux flux försvinner? Detta är irriterande då jag använder kortläsaren dagligen.

Inte på Linux hoppas jag?
Nej, Windows XP. Kan det inte hända på Linux menar du?
Det kan det säkert, men själv hade jag bara sådana problem i Windows på den tiden jag hade Windows. Men jag tycker mig ana att en liten delpoäng i #1 kan ha varit att du inte angav vilket operativsystem du har. Det är ju högst väsentligt för att man ska kunna ge ett vettigt svar.
Missade tyvärr att skriva det i första inlägget, men som sagt det är XP!
Sitter kablarna lite glapp kanske?
Har du dragit hem de senaste drivrutinerna? Xp börjar bli föråldrat.
/Fridaybrew
Om det vore kablarna så skulle det väl knappast hjälpa med sysemåterställning? Jag har automatisk uppdatering av Windows, men det kanske inte räcker? Jag misstänker att det är något som slår ut diskarna, men kan inte komma på vad
Det kan fungera ena minuten, men nästa är dom borta. Sen jag började använda Canons eget program DPP har det strulat, men det kan också ha gjort det innan, jag kommer inte ihåg riktigt. Tycker det är konsigt att alla fem diskarna försvinner, jag hade förstått det mer om det bara var kortläsaren, men även DVD disken försvinner.
Och om du avinstallerar DPP, fungerar det då?

dvs, du backar systemet till innan du installerade DPP och återställer.
Varje gång jag gjort en återställning gör jag en ny återställningspunkt där diskarna fungerar. När de slås ut går jag tillbaka till den eller en tidigare punkt. Hade det varit DPP tycker jag inte det borde fungerat alls om jag inte gick tillbaka till tiden före DPP. Men det är bara en tanke. Det kan kanske vara något i programmet som slår ut diskarna, men i så fall borde det ju göra det varje gång jag använder det, dvs varje dag. Jag har haft DPP installerat i ca 2 mån, men det är de sista två veckorna det strulat. Det kan ju vara något annat också! Men vad??
Att avinstallera DPP (ska erkänna att jag inte ens vet vad det är, dock…) är bara ett led i felsökningen. Fungerar det fortfarande inte är det ju bara att installera det igen, avinstallera något annat och så vidare. Om det nu är någon programvara som orsakar dina problem. Om inget hjälper kanske nästa steg är att titta på hårdvaran om ingen har något bättre förslag.
För oss som inte är så bra på datorer är det ibland lite trial and error som gäller, kanske med försök till visst förnuft dock. Ofta kan det nog bli så då, att man har en misstanke om vad som kan vara fel, men vad kan man göra för att bekräfta eller dementera misstanken? Ja, det beror ju på vad man misstänker att det är. Misstänker man ett program, avinstallera det och se om det blev bättre. Blev det bättre så är ju programmet ännu mer misstänkt. Blev det ingen skillnad så vet man fortfarande inte, eftersom programmet kan ha ställt till det på ett sådant sätt att det inte hjälper att avinstallera det för att allt ska bli bra, så det är ju inte lätt, det här…
Nu har det gått ett par dagar utan problem och jag försöker vara observant på vad jag gör så jag kan spåra problemet, OM det dyker upp igen. Det första jag gör när jag sätter på och stänger av datorn, och däremellan flera gånger, är att titta att alla diskarna syns.
#10 DPP är Canons egen programvara för att öppna RAW filer till kameran.
Nu har det hänt igen!
Jag hade kortet i kortläsaren (som sitter fast monterad i burken) och när jag skulle ta ut det tänkte jag vara extra ordentlig och klickade på säker borttagning av maskinvara. Detta brukar jag aldrig göra, men en god vän sa att det ska man alltid göra. När jag hade gjort det försvann de andra diskarna också. Jag gick tillbaka till en tidigare återställningspunkt då de fungerade och startade om. Inga diskar. Startade om igen, fortfarande inga diskar. Tredje gången stängde jag av helt och startade upp, DÅ var diskarna tillbaka.
Finns det någon som kan förklara varför det inte räckte med ny återställningspunkt? Är det så enkelt att allt måste startas från scratch, att det inte räcker att bara välja starta om?
Jag har inte valt säker borttagning tidigare utan brukar bara ta ur kortet. Vilket ska man egentligen göra? Båda delarna verkar bli strul
Säker borttagning bör man nog helst använda sig av när möjligheten finns.
Det här med att man måste stänga av datorn helt istället för att bara starta om verkar vara rätt vanligt särskilt i Windowsxp.
Har du provat att avinstallera samtliga dina flyttbara diskar och därefter stänga av datorn och sedan installera dem igen? Eller rentav bara installera exvis kameran igen och sedan de övriga en och en var efter du behöver dem… Lite meckigt är det, men det kan vara värt ett försök.
/Désirée
Att avinstallera diskarna är inget jag varken kan eller vågar ge mig på. Dom blev inmonterade när jag köpte datorn, så det är inget jag har gjort själv. Det verkar som det händer nåt när jag drar ur kortet. Det går att dra ur kortet ett par tre gånger innan diskarna försvinner. Det hände alldeles nyss igen…suck. Det var bara att stänga av och börja om från början
Nu vet jag iaf att det funkar när jag startar upp från 0.
#13 Om jag använder säker borttagning måste jag också börja om från början, det går inte att bara sätta i kortet igen.
#15: Oj, det var udda, minst sagt.
#16 Ja, så är det! Säker borttagning tar verkligen bort dom helt säkert
Vete katten vart dom går och gömmer sig. Men när jag stänger av och sätter på datorn kommer dom tillbaka. Obs! Inte bara startar om.