Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 3098 ggr
MagArne
0

Hur ljudistolerar man en rackserver?

Jag har en 1U rackserver i min lilla klädkammare hemma men den låter på tok för mycket. Någon som har erfarenhet eller en guide hur man ljudisolerar servern/rummet utan att det blir för varmt?

Inkanyezi
0

För att veta hur du ska ljudisolera måste du ta reda på hur ljudet uppkommer och sprids. Om servern låter alldeles av sig själv kräver det en annan sorts isolering än om den i första hand för över stomljud som gör att omgivningen låter. Det senare är ganska vanligt, och kan avhjälpas med gummiupphängning eller annan dämpning som gör att vibrationer inte förs över till det man lägger eller fäster den på.

Direktljud från fläktar och hårddiskar är sällan särskilt starkt, så om den är i en klädkammare bör sånt ljud knappast höras utanför.

Jag skulle i första hand prova att hänga den i gummiband för att se om det löser problemet.

MagArne
0

Det är fläktarna som hörs genom väggen och dörren. Antar att det behövs bygga en isolerad låda med gips och mineralull. Men frågan är hur man bygger en sådan men samtidigt har bra kylning.

Bogey
0

Här är nån som ljudisolerat sitt serverrack.

Hoppas det kan vara till hjälp. Själv ställde jag servern i garaget.