Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 952 ggr
johan
0

Vill du ha tystare dator?

Isf kan jag rekommendera programmet SpeedFan. Med detta kan du se temperatur i datorn och ställa hastigheten på fläktar och hårddiskar.

Det är inte alla moderbord som fungerar med SpeedFan. Om ditt inte är det så kommer du inte se temperaturen i datorn. Om det fungerar bör du kunna ställa fläkthastigheten.

Tricket är att lyssna! Jag kunde sänka hastigheten på fläkten med 50% utan att temperaturen steg nämnvärt. Ljudnivån gick från irriterande högt till tyst sus. Den är fortfarande inte knäpptyst, men det är väldigt mycket bättre.

Programmet är helt gratis.

>> Länk till SpeedFan

Mvh // Johan

Robert
0

PC Wizard 2006 säger att tempraturen ligger på 38 grader på hårddisken. Hur varm får en hd vara?

Tack för tipset!

Robert

johan
0

Vet inte riktigt vad den optimala hastigheten är. Min ligger också på runt 37-42 grader. Samma med processorn och luften i lådan (liten låda).

Min dator stänger automatiskt ned om den blir över 80 grader. När fläkten går på högvarv och datorn är inaktiv är den ca 37 grader.

Ju kallare desto bättre förståss..

Mvh // Johan

Niklas
0

Jag har en bärbar dator med Intel Celeron (heter den väl?). Där går fläkten antingen väldigt tyst eller på högvarv. Det vore bättre om den gick på lite jämnare varv hela tiden för de ständiga varvtalsökningarna är ganska irriterande.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AktieTrader
0

Jag har för mig att de flesta tillverkarna rekar temp under 55-60 grader. Så det är ingen fara.

tillalex
0

Speedfan har jag kört i många år och det har aldrig krånglat. Mycket bra! Ligger i bakgrunden och reglerar hela tiden fläkthastigheten om man aktiverar "automatic fan speed".

Det knepiga är bara att koppla ihop rätt tempsensor och fläkt för de heter ju bara temp1, temp2, osv..

Jag kör 55° på CPU och 40° i lådan (desired). Ofta kan fläktarna ligga på endast 5% men när datorn har mycket att göra så hörs det för då går fläkthastigheten upp.

Kaj
0

Låter ju jättebra.
Men man skall vara försiktig. Om man drar ner fläkten för mycket kan det skada hårddisken. Du kan då lätt få en krasch. Kolla därför din hårddisk med leverantören för de rekomenderade värdena på temperaturen.

mans
0

Jag måste vara helt dum i huvudet för jag fattar inte alls hur Speedfan funkar. :)

Vad är det exakt man ska pilla på?

johan
0

Jag pillar på Speed 1 & 2.

Mvh // Johan

tillalex
0

Man måste lista ut vilken temp och speed som hör ihop. För mig så är Temp1 CPUtemp och Fan2 CPUfläktens hastighet.

Under Temperatures markerar jag Speed1 på temp1 och sätter desired 55/warning60.
Under Fans markerar jag Speed1 på Fan2
Under speeds sätter jag min5% och max 100% på speed1

När jag markerar automatic så reglerar Speedfan själv CPU temperaturen till under 55° genom att styra fläkten.

(sedan har jag gjort samma sak med chassifläkten och dess tempgivare fast temp2/fan1/speed2/40°)