Köp av ny datormus
Min gamla mus har lagt av i sin högerklick-funktion, och jag måste köpa en ny. Det är en Dell som följde med när jag köpte min dator 2003, en stationär.
När jag är inne på Dell.s sida och även kollar andra ställen där de säljer möss, så ser jag att det finns en USB anslutning. Jag har inte detta utan en rund (vet inte vad det heter) kontakt.
Frågan är nu om jag kan köpa en mus med usb-anslutning istället?
Menar du på fullt allvar att du har en dator från 2003 som saknar USB-anslutning? Det låter inte så troligt. Till och med min gamla häck från 1998/1999, också en Dell, hade USB. Dock inget stöd för USB 2 och nyare.
Vill du prompt använda din PS/2-kontakt finns adaptrar att köpa så det går bra att köpa en USB-mus i vilket fall. I vissa fall medföljer till och med en adapter, i alla fall förr, då det inte var självklart att man hade ett antal USB-portar på datorn.
är du helt säker att du inte har usb?
Som "guraknuger" säger så finns adapter, så fråga i affärer bara.
Om, mot alla odds verkligen, inte USB finns så kan man ju annars installera det i efterhand, om man har en kortplats ledig, vill säga.
Jag har USB portar på min dator. Men detta var inte min fråga. Det jag undrade över var om det går lika bra att använda USB som PS/2. Just nu har jag en ledig USB port. De andra är kopplade till scanner, skrivare och kamera.
#4: Okej, då är mitt svar ja. Fast om du vill ha så många lediga USB-portar som möjligt, är det ju bäst att använda PS/2-portarna för mus och tangentbord, antingen genom att köpa sådan mus och tangentbord, eller genom att använda en adapter från USB till PS/2.
# 5 - Så det finns adapter att köpa? Då ska jag göra det. Tycker liksom att jag vill använda det som finns.

Det är bättre att koppla musen i USB än att använda den runda PS2-kontakten, och det gäller tangentbordet också. Skälet är att man kan förstöra sitt moderkort bara genom att dra ur eller stoppa i en sån kontakt, men USB kan man plugga i och ur hur som helst. Så jag skulle absolut rekommendera att använda USB i stället för den lilla runda.
# 7 - tusen tack för hjälpen. Nu har jag köpt den, billig var de också 
Jag ska köpa mig en Mousetrapper, har en på jobbet, och den är suverän. Sitter man mycket vid en dator så är den guld värd, en ny kostar ca 2500-3000 kr.

Klart du skall köpta en USB mus. Du kan även köpa en trådlös mus med USB. Då slipper du långa sladdar. Du får då en mottagare som du kopplar till USB uttaget och sedan pratar musen trådlöst med denna
Många har paket där det ingår både mus och tangentbord trådlöst i samma paket. Du kopplar då bara in mottagaren i USB uttaget så pratar både tangentbordet och musen med denna
Om du får ont om USB prtar kan du köpa en USB hub. Den kopplar du till ett USB uttag. Hubben har sedan flera usb utgångar som du sedan kan koppla USB enheter till
# 11 - Så den där hubben kan jämföras med ett grenuttag?
#12 Ja ungefär, fast det är lite fler "skruvar på det järnspettet" 
Den här är kanske inte den allra snabbaste som finns men har funkat bra för mig, och så är den väldigt liten. Den har dessutom extra strömförsörjning ifall man kopplar flera extra utrustningar som strömmatas via USB-kabeln och som datorn då inte skulle orka med.
Jag brukar ladda mobiltelefonen från den utan att behöva ha datorn igång.
#8: Jag tänkte trådlös mus och då behöver man ju aldrig röra kontakten över huvud taget när man väl satt i den. Visste inte att det fortfarande finns möss med kabel att köpa. Eller jo, det visste jag kanske, men jag trodde inte folk köpte dem i någon större utsträckning…
312: Lite mer avancerad än ett grenuttag. Varje port behöver ju sin egen adress, och det fixar ju inte ett grenuttag. Men för användaren ser det väl ut som att den agerar grenuttag, kanske.
# 14 - Det begriper väl jag också att det inte kan jämföras bokstavligt med ett grenuttag. Det var bara en liknelse.
Nu har jag kopplat in min nyinköpta datormus MED kabel och är nöjd med denna.
#15: Okej, i så fall förstår jag inte frågan. Varför fråga något man redan vet svaret på? För att kolla om jag också visste…?