Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 3163 ggr
Oscar
0

Piratkopiering

Hade varit lite kul att att höra folks syn på piratkopierad mjukvara. Tycker man att det är helt ok, ok till en viss gräns eller är det inte ok alls? Varför är det i så fall ok eller inte ok? Fördelar/nackdelar med piratkopierat?

Själv har jag flera piratkopierade program, bland annat från Microsoft.  Hade det inte funnits piratkopierat så hade jag nog inte haft dator öht eftersom det skulle bli alldeles för dyrt för mig med de program jag "behöver". Hade jag ansett mig ha råd skulle jag nog betala, men då hade situationen varit en annan.

Jag har jobbat på ett företag där man använde sig av piratkopierat och det kändes väldigt konstigt. Men det är en gråzon o alla har olika syn på saker o ting.

Faxlin
0

Jag tycker att det är okej med piratkopieringar faktiskt. Om de sänkte priset på sina program skulle folk köpa dem ärligt. Men vem kan slänga ut så många tusen på de program man behöver.

Att företag ska betala tycker jag dock, fast det är samma där. Sänker de priserna blir det lättare att folk är ärliga. Tror jag i alla fall.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

johan
0

Jag tror tyvärr inte att det räcker med att sänka priset. Hur många är det t ex som betalar för billiga program som Winrar, Snagit eller andra program som kostar mellan 200-500 kr?

Hur mycket skulle isf Windows, Office och Photoshop kosta för att "det skulle vara värt pengarna"?

Det skulle säkerligen vara fler som köpte programmen om de var billigare, men många är för snåla för att betala något som de kan komma över gratis.

Tillfället gör tjuven…

För skivor och film däremot tror jag det vore lättare att minska piratkopieringen genom att göra musik och film tillgängligt för nedladdning direkt och billigt. För 5 kr per låt skulle jag våga chansa hur mycket som helst och jag skulle knappt bry mig om att säkerhetskopiera dom. Det är ju nästan enklare att köpa dom på nytt.

För film är det vansinnigt irriterande att läsa massor om att den är på väg till biograferna i USA, men behöva vänta 4 månader för att se den i en biosalong i Sverige där det är massa folk som förstör filmen genom att prata och låta. Hade jag fått köpa filmen över nätet direkt hade jag gärna betalat 150-200 kr för den.

TV-serier tror jag fungerar på samma sätt. Varför först vänta minst ett år innan svensk TV köper in det och då behöva se den med jobbiga reklampauser och dessutom behöva vänta en vecka mellan varje avsnitt? Sänd all TV via Internet istället så skulle jag gärna betala en prenumerationsavgift för att få lite amerikanska kanaler och se serien samtidigt som dom gör.

Mvh // Johan

charlie
0

Jag tycker att det är så otroligt underligt att man har svårt att respektera lagar och förordningar bara för att det gäller något som man enkelt kan kopiera.

Skulle det vara enkelt att smyga sig in hos Volvo/SAAB och sno en bil skulle det var ok för att dom var så dyra att köpa? Skulle det vara ok att trycka upp biljetter och sälja platser på konserter, teatrar eller museum? Jag tycker faktist att det är att ta, lika mycket som att ta ett fysikt objekt att inte respektera upphovsrätten. (PUNKT!)

Om man inte kan köpa programvaran så kan man:

1) Leta reda på en gratis variant, det finns gratisprogram som är lika bra eller strax sämre än orginalen. Och det räcker till 100% för hemmapularen. Ta t.ex. gimp istället för photoshop. Eller OpenOffice istället för MS Office.

2) Använd INTE programmet.

Och ifall att företag använder sig av pirat programvaror så tycker jag att dom ska förlora alla sina patent.

---

AndersE
0

#3 charlie, håller helt med! 

Jag blir otroligt upprörd när jag läser sånt skitsnack…

Tänk om folk som piratkopierar kunde ha så pass råg i ryggen att de kunde stå upp och säga sanningen:

- Det är liten risk att åka fast, och det är enkelt att sno, och jag har inte tillräcklig moral för att låta bli.

Alla andra argument är fega!!!

Oscar
0

För min egen del kan jag bara säga att jag kan gärna stå för att jag använder piratkopierat eftersom det är liten risk att åka fast, det är enkelt att sno och att jag inte har tillräcklig moral (eller tillräckligt med pengar) för att låta bli. Det är därför frågan ständigt dyker upp eftersom man känner att man i grund och botten faktiskt gör något fel. Precis som när man kör för fort… fast det är det väl ingen här som gör?

Att likställa det med att sno en bil kan jag däremot inte riktigt hålla med om. Jag har ju inte stulit någon annans program, bara kopierat det. Det kostar inte pengar för någon annan. Eventuellt kan man säga att mjukvarutillverkaren missade några slantar på att jag inte köpte av dem, men det har inte kostat dem något. Hade jag inte kopierat det så hade jag inte haft det alls.

Det undersökningar visar (kan tyvärr inte källhänvisa så ni får tro´t om ni vill) är att mjukvarutillverkarna i långa loppet faktiskt har en del att hämta på piratkopiering. Det blir ett slags gratisreklam. Eftersom jag har Photoshop nu till exempel och kan det ganska hyfsat så väljer jag givetvis inget annat program sen när jag startar eget eller börjar med fotoredigering på något företag, som exempel bara. Helt rätt är att om man tjänar pengar på programvaran skall man betala för den! Det tycker jag absolut.

Tror inte heller att priset har så fruktansvärt stor betydelse, även 200kr är skönt att kunna spara som fattig student.

mans
0

För mig gäller följande:

Det är liten risk att åka fast, och det är enkelt att sno, och jag har inte tillräcklig moral för att låta bli.

/M;

mans
0

Men ett kanske mer intressant och värdefullt inlägg i debatten skulle kunna vara att diskutera www.allofmp3.com

Det är en rysk sajt som säljer mängder av musik för 50 öre - 1 kr per låt och runt 10 kr / skiva. De betalar till de ryska upphovsrättsorganisationerna, och är därför precis lika lagliga som CDOn eller iTunes Music Store är i de länder där de finns.

Nu har jag börjat handla från allofmp3, jag menar varför inte - till de priserna? Och då har jag läst lite att de svenska antipiraterna går i taket och försöker stänga allofmp3 (än så länge har de misslyckats - sajten är ju laglig!) för att svenskar inte ska kunna köpa musiken billigare där.

Och då börjar jag undra. För varför skulle det vara värre om jag köper en skiva från en sajt i Ryssland och laddar ner den än om jag t.ex. beställer en bok från Amazon.co.uk istället för akademibokhandeln.se eller om jag beställer Levis jeans från Amazon i USA för $30 istället för att köpa dem för 799:- i Stockholm?

Jag handlar ju där det är billigast!

johan
0

Att sno programvara eller musik tycker jag är jämförbart med att man är och handlar på Konsum och får för mycket växel tillbaka. Man kanske betalat 100:-, men får växel på 500:-. Tycker du att det är ok att ta de extra 400:-?

Jag tror många skulle ta pengarna och övertyga sig själv om att kassörskan får skylla sig själv eller att det drabbar ju ingen - det är ju ett företag…

Det de flesta inte fattar är att det är helt vanliga människor som driver företag eller är konstnärer.

-Det spelar väl ingen roll om bara jag satt i system att sno med sig toapapper, skrivarpapper, pennor eller block hem från jobbet? Jo! När alla på företaget tänker likadant spelar det en jäkla roll.

Egentligen är det så här enkelt: Kan du inte betala, har du inte rätt till varan.

Egentligen är det precis så enkelt. Spelar ingen roll om man är student, haft taskig bakgrund eller bara är snål.

Egentligen…

Men om världen hade fungerat så hade man inte blivit av med sin cykel för att man bara låst den med ett lås. Därför måste man anpassa sig. Man måste ställa cykeln i cykelrummet och när det står på stan måste man låsa fast den i något.

Det samma gäller skivbolagen. De kan inte räkna med att folk inte kommer att sno deras produkter när det är såååå enkelt att göra det.

Om dom inte varit så giriga och lata hade de själva kunna konkurera ut piratkopieringen för länge sedan. Allofmp3 är ett utmärkt exempel på att det går att tjäna pengar samtidigt som man konkurerar med olagliga gratisalternativ.

Fri konkurrens gynnar alltid den lilla människan. Och det är bara för världen att anpassa sig. Sedan spelar det ingen roll om "hotet" kommer från piratkopiering, ryssland eller om det är estniska byggjobbare som har en chans att kunkurrera ut svenska byggjobbare, samtidigt som de tjänar dubbelt så mycket som de hade gjort hemma.

Kan man inte konkurrera med pris får man konkurrera med kvalitet.

Mvh // Johan

Oskar
0

Jag håller med det Johan och Charlie skriver.

Är emot piraktkopiering med andra ord. För mig är det otroligt svårt att förstå hur man kan tycka det är ok att "sno" något bara för att det är digitalt/immateriellt. Vi lever ju i ett informationssamhälle där färre och färre jobbar med tillverkning och fler och fler med information, tjänster m.m. Om vi ska fortsätta att ha en marknadsekonomi så måste ju såklart de nya "produkterna" så som datorprogram, digitala produkter m.m. ingå i det systemet. Om inte så är det ju en större fråga, då måste man ju byta stora delar av vårat ekonomiska system. Frågan är då vilken typ av ekonomi man ska ha där det immateriella/digitala är fritt? Och hur ska ekonomin samspela med omvärlden? Stora frågor…

Och om inte alla digitala/immateriella "produkter" ska vara gratis, vilka ska då vara det? Vem bestämmer det?

Och att säga att det är ok att piratkopiera något som man ändå inte skulle köpt med motiveringen att man inte påverkar företagets vinst tycker jag också är fel. Vill inte ägaren att du ska kopiera så är det så det är. Principsak. Dessutom laddar man sällan ned något utan att vara lite intresserad…

Och de som klagar på att priserna är för höga på musik, filmer, datorprogram m.m., vad tycker ni då är ett lagom pris? Och framförallt varför är det ett lagom pris? Och vem ska bestämma priset? Ska vi ha planekonomi?

Trots detta har även jag piratkopierat. Men det betyder inte att jag tycker det är rätt. :)

Oskar

Robert
0

Jag sitter med en laglig helt betald programvara av Photoshop 6, uppgraderat det helt lagligt två ggr. Om du tycker att jag ska betala din piratkopia fler ggr så kan du komma till mig och förklara saken.

Robert Hammar

AktieTrader
0

Jag laddar ner det mesta och jag skäms inte ett smack för det. Och att jämföra det med att sno bilar låter bara löjligt i mina öron. Men visst, hade det gått att kopiera bilen i en bilkopiator så hade jag nog kopierat en jaguar E-type.

Winrar för 300kr är alldeles för dyrt, då är WinXp för 1500kr billigt i en jämförelse. En hundralapp är rimligt vid onlineköp (nerladdning) Det är otroligt sällan man tänker "vad billigt det programmet är"

Något måste vara galet när en musikcd är dyrare än en dvdfilm. En film är oftast 50-1000 gånger dyrare att göra. 

ps Det retar mig att Photoshop CS2 inte finns att ladda ner på svenska ännu. (jag kan ha missat det)

Robert
0

#11, vad jag kan utläsa av din kommentar så har du ingen laglig kopia av Photoshop, är det rätt tolkat?

Robert

AndersE
0

Jag går på massage en gång i veckan. Jag uppger alltid falskt namn och adress och ber att få betala på räkning. Jag får visserligen besöka nya ställen varje gång, men gratis blir det…

Och jag snor ju inget. Jag menar, de får ju bara jobba lite extra - de blir ju inte av med något.

Och egentligen får de ju skylla sig själva. Jag menar, hur f-n kan man ta 500:- för en massage!? Det hade jag aldrig betalt ändå om jag inte kunnat få det gratis. Så ingen förlorar ju…?

Och jag skäms inte. Det är ju inte mitt fel! Det är ju de som ska ha så j-a bra betalt!

Och försök inte jämföra det med att sno bilar - löjligt… alltså!

mans
0

Men det är väl bara att inse att det inte går att jämföra äpplen och päron? Det är ju det som är det kluriga - och spännande! - i den här nya digitala världen.

Det är ju ett faktum att det inte kostar något att göra en kopia av en fil. Det måste man ju komma förbi och bara acceptera. Sen ska naturligtvis upphovsmannen till en film eller en skiva eller ett program även ha möjlighet att tjäna in sitt uppehälle, det är det ju inte heller nåt snack om.

Jag tror att detta handlar om nåt så klassiskt som tillgång och efterfrågan, eller marknadens självjusteringar. Om man tror på marknadsekonomi så ser man väl snart att folk är villiga att betala vad de tycker att det är värt. Om folk inte vill betala X kronor för din produkt måste du sänka priset på den, särskilt om de kan få tag i en likvärdig produkt, eller rent av samma produkt, på annat vis.

mans
0

För övrigt kan man fråga sig varför somliga måste sätta sig på så extremt höga hästar varje gång detta diskuteras. Visa mig den iFokus-medlem som aldrig piratkopierat eller kört för fort (enligt mig ett mycket allvarligare brott) eller fuskat lite med skatten eller smugglat lite från finlandsfärjan eller gått mot röd gubbe eller rökt nånstans där man inte får…

Vi har ju ett gemensamt samhälle, och då får vi se till att ha ett lagsystem som är nån slags konsensus. Idag är säkert 90% av alla datorägare kriminella eftersom det är olagligt att piratkopiera. Att då öka straffen och jaga fler och fler Svenssons blir ju snart löjligt.

AndersE
0

#14 o 15 Måns, du tycker att fortkörning är allvarligt. Men du sitter inte på någon häst när du tycker det?

Du tycker inte vi ska sitta på höga hästar och döma Svenssons för piratkopiering?

Ska polisen sluta övervaka trafiken också?

Sen håller jag med om att det krävs helt nya tag för att hantera problematiken att det är så enkelt att vara kriminell när det gäller "kopierbara produkter".

Precis som när det gäller fortkörning - enkelt, liten risk att åka fast - och jag skadar ju ingen (så länge det går bra…). Eller…?

AktieTrader
0

#12 Min Photoshop är kopierad och jag tror att ALLA andra som har PS på foto.iFokus har piratversioner de med förutom du förståss.

#13 Dålig jämförelse det med. Du tar hennes tid.

#14 Helt rätt, jag kan bara inte uttrycka det så väl.

Den här debatten fanns säkert på Gutenbergs tid när trycktekniken kom. Det här är ett epokskifte och om 25 år så tyker vi att det här med den strikta upphovsrätten var lite konstig.

AndersE
0

#17 Och du tar ingens tid? Att en massa människor jobbar gratis åt dig har inget med saken att göra?

AktieTrader
0

#18 Nä, alternativet är att jag inte köpt programmet. Ingen skillnad. Jag kan jämföra det med att läsa expressen över någons axel utan att han märker det.

Jag tror faktiskt att datorutvecklingen har drivits på av piratkopieringen, vi hade inte varit i närheten av vad vi har idag om det hade varit omöjlgt att kopiera. Då hade bara företag haft råd att köpa datorer och program.

charlie
0

fattar inte varför människor är så naiva att de tror att de inte stjäl bara för att de kan kopiera något?

Använd gratisprgramvaror eller inga alls!

---

charlie
0

Och datorutvecklingen har INTE utvecklats pga piratkopiering, den har utvecklats trots piratutvecklingen!

Det finns många indikationer på att den konsilideringen som har skett i mjukvaruindustrin har medfört att det bara är Jättar som Microsoft, Adobe och EA överlever. Det finns inga som helst möjligheter för nya företag att ta sig in eftersom det finns ingen prismarknad att konkurrera på. Fundera ett tag på hur ni skulle reagera ifall det gällde er ide!

---

Oskar
0

Ja inte är min Photoshopkopia laglig inte. Men det är inget jag är stolt över. Hade det varit jag som ägde Adobe så hade jag varit förbannad på mig själv… :)

Oskar

Oscar
0

Ja tyvärr tar väl den här diskussionen samma väg som vanligt: rätt in i väggen. Jag tror att båda sidor redan hört den andra sidans argument otaliga gånger och det känns inte som att det direkt går att tillföra något nytt.

En fråga man skulle kunna fundera en smula på är vad det är som göra att man ibland tycker att det är ok att bryta mot lagen och vara lite omoralisk, oavsett om det gäller piratkopiering eller fortkörning eller alkoholsmuggling eller vad som helst. Var drar just DU gränsen? Hur rättfärdigar du ditt handlande?

AktieTrader
0

#23 Ja den vad dömd att från början :-)
Fakum är att hela diskusionen var en kopia av alla andra lag läst tidigare. Är det ingen som bryr sig om upphovsrätten? Flört

AndersE
0

#23 Min uppfattning om var gränsen går står i #4. Är det liten risk och enkelt kan bara moralen stå emot. Inte alla har den…

AktieTrader
0

#25 Utelämna moralen, var och en har sin egen moral.
Om jag tycker det är omoraliskt att ha en älskarinna så säger jag inte att de som har älskarinna inte har någon moral. De har en annan moral än mig.

mans
0

#21 Jag är inte säker på att jag håller med. Jag tycker det är väldigt tydligt att det går alldeles utmärkt att starta ett väldigt litet programföretag bara man har en tillräckligt bra produkt. Det finns ju mängder av små företag som utvecklar mjukvara och som går bra.

mans
0

#16 Polisen ska utreda de brott som vi har lagar stiftade mot. I dagsläget betraktas det som ett allvarligt brott att piratkopiera, framförallt film och musik av nån anledning. Därför ska de självklart bekämpa den brottsligheten, och nåt annat har jag nog inte sagt.

Däremot tycker jag självklart att fortkörning är ett mycket värre brott än piratkopiering. Vid fortkörning finns ju risken att du skadar dig själv eller någon annan. Du kan till och med råka döda nån. Det kan du knappast vid piratkopiering.

AndersE
0

#26 Jo, fast en moral som leder till kriminalitet är ju inte bara "en annan moral".

Jag nöjer mig t.ex inte med att säga "annan moral" om hedersmord… (Oopps, blev liiite extremt där…)

Flört

Faxlin
0

Japp lite extremt var det med hedersmord i det hela. Fast jag tycker mycket blev extremt i denna diskusion. Egentligen är det rätt enkelt. Jag har ett piratkopierat program som kostar multum att köpa. Och jag har faktiskt inte råd att köpa detta program så enkelt är det. Men om jag inte hade en kopia av det program jag köpt har jag faktiskt inte kunnat hjälpt en förening med deras tidning. Så enkelt är det för mig. Tror inte det beror på att jag har dålig moral, eller hoppades innan denna diskusion att jag inte hörde till dem med dålig moral. Jag stjäl inte annars, jag köper mina dvd-filmer som en snäll konsument när de kommer ut i handeln (trots att jag tycker det är skitdåligt att vi i Sverige får vänta ett halvår på våra), vill jag ha en skiva köper jag den med.

Dålig moral var för mig något helt annat innan denna diskusion kom upp, men jag får väl erkänna då att jag har en oerhört låg moral. Jag har faktiskt en piratkopiering. Och jag brukar gå mot rödgubbe om det är tomt med bilar och barnen inte är med.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

AndersE
0

#30 HM, jag tror att vi alla bryter mot lagar och vår egen moral någon gång.

Det som förvånar mig är att man inte kan stå för det. Det finns t.o.m de som försöker vända sina omoraliska handlingar till något positivt - som om de är oerhört hjälpsamma…

T.ex. "Jag tror faktiskt att datorutvecklingen har drivits på av piratkopieringen"

Eller som någon sa: Det de tjänar pengar på är ju STIM - och ju fler som piratkoierar desto populärare blir låten, och då spelas den mer på radion, och… halleduttanes vad alla piratkopierare är skenheliga…

charlie
0

#27 Exempel på programvaror som säljer bra till konsumeter?

---

mans
0

#32 Och då får man anta att du menar programvaror utvecklade av små företag eller enmansteam? För det finns väl mängder av programvaror som säljer bra till konsumenter, särskilt spel till PC och diverse konsoler.

Om du vill se exempel på nyttoprogram som säljer bra till konsumenter är det väl bara att surfa in på Tucows eller download.com och se vilka program som ligger där.

Jag vet inte hur vanligt det är att folk registrerar och betalar för sina shareware t.ex. men jag försöker att göra det om det är program jag använder ofta. De är ju väldigt ofta prissatta så att man faktiskt har råd att köpa programmen. Det kan man inte säga om t.ex. Photoshop.

Robert
0

_

#31, Det som förvånar mig är att man inte kan stå för det. Det finns t.o.m de som försöker vända sina omoraliska handlingar till något positivt - som om de är oerhört hjälpsamma…

_

du menar som i #30, "Men om jag inte hade en kopia av det program jag köpt har jag faktiskt inte kunnat hjälpt en förening med deras tidning. Så enkelt är det för mig." Stjäl du även bilder från exempelvis fotografer för att kunna ha med i tidningen?

Tydligen är det fult att kunna leva på mjuka varor som program, webbplatser, musik, film och konst mm. Eller helt okej att stjäla deras saker.

Om jag inte har råd med en hårdvara som tex en kamera så går jag inte in och stjäl en sådan hos någon tillverkare.

Robert

AktieTrader
0

#31 Jag är helt övertygad om att kopiering av program ökade efterfrågan på datorer och kraftfullare datorer under de 15-20 första åren i persondatorns historia. Mest i början. I Microdatorn för många år sedan så fick program minuspoäng i tester om de inte kunde kopieras.

#32 W.O.W och andra onlinepsel

På företaget där jag jobbar har jag ansvar för datorer och mjukvara. Där är ALLA program köpta.

Det var det sista jag har att säga i debatten, för den kan bara gå åt skogen.

Faxlin
0

#34. Nej jag stjäl inte bilder från fotografer, jag stjäl inte heller en ny kamera om jag behöver en sådan. Och nej, jag kör inte för fort heller och jag kör inte med en folköl i kroppen, fan dricker typ en gång om året så risken är minimal att något finns kvar. Och ja, det är fel att stjäla programvara, det är fel att ladda hem låtar och filmer och det är fel att göra en massa saker. Jag gör en av dem, inte stolt över det men anser trots allt att jag inte har råd att göra annorlunda. Om Publischer var billigare skulle jag köpa det, enkelt. Och en vacker dag när jag inte har 0:- i inkomst kommer jag oxå att göra det trots dessa överpriser som finns på vissa program.

Säger bara en sak, må den som aldrig gjort något av följande kasta första stenen. Man ska inte kasta sten om man sitter i glashus. Trodde för ett tag att det faktiskt skulle gå att föra en vuxen diskussion även i detta ämnet, men det verkar vara svårt då vissa har svårt att kliva ner från de höga hästarna och se saken som det är, en diskusion på ett forum. Ett ställe där alla ska kunna säga sin åsikt utan att bli nertrampad med en massa påståenden om hur deras övriga moral ser ut.

Audiatur et altera pars

charlie
0

Ett exempel som jag skulle vilja ha svar på:

Är det ok att kopiera ett skidliftskort, eftersom liftföretaget inte förlorar något på det?

---

Faxlin
0

#37. Nej det är inte okej att kopiera ett liftkort. Tycker inte jag i alla fall. Och liftanläggningen förlorar pengar på en sådan sak. Likaså förlorar företaget man kopierar programmen pengar på att man kopierar deras program. Att säga att de inte gör det blir fel. Om det inte gick att kopiera skulle många tvingas köpa ett program alltså skulle företaget få in pengar på sitt programm. Så självklart så förlorar alla tillverkare pengar på piratkopierade saker.

Hmm, anser jag i alla fall.

Audiatur et altera pars

Oskar
0

Sådana här debatter blir alltid likadana…det är aldrig någon som ger vika…man kan nog diskutera detta i evigheter… Ligger djupt rotat i ens personliga ideologi. Lite som när vänsterpartister och moderater diskuterar…

Oskar

Oskar
0

Jag och en kompis hade en liknande diskussion förut. Den gällde huruvida det var omoraliskt eller inte att utnyttja grannens trådlösa nätverk, utan hans vetskap, och om man visste att han var på semester och inte använde nätverket själv.

Och skulle det vara mer eller mindre moraliskt att använda grannens trådlösa nätverk om det var lösenordsskyddat, men att du hade knäckt lösenordet?

Oskar

AktieTrader
0

#40 Om du knäcker lösenordet så är det dataintrång. Om det är helt oskyddat så blir du automatiskt inbjuden. Det är väl ofint att tacka nej när man blir inbjuden? Flört

Faxlin
0

Jag anser nog att det är ofint att utnyttja grannens nätverk oavsett. Man kanske kan fråga grannen om lov?

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

modmaker
0

Dialog på jobbet för ett bra tag sedan:

Killen: -Hej, mitt ADSL fungerar inte.
Jag: -Det ser ut som att modemet har kontakt, men att routern tystnat, testa att starta om den.
Killen: -Det kan jag inte.
Jag: -Jasså, varför då?
Killen: Eh, den står hos grannen.
Jag: Då får du be din granne starta om den, vettu!
Killen: Det är nog ingen bra idé det heller.
Jag: Ah… och på vilket sätt menar du då att DITT bredband  inte fungerar? Här ifrån där jag sitter verkar ju allt vara i sin ordning då, om du inte har bredband menar jag.
Killen: -Eh, jag får kolla lite här…
Jag: -Ja, gör du det, kolla noga.

Oskar
0

#40 Det är ju just det…betyder ett oskyddat nätverk…eller en olåst dörr…osv…att man automatiskt är inbjuden? :)

Oskar

AktieTrader
0

#43 Hehe, den var bra! 

#44 Rent tekniskt så tar grannens router första steget och ropar ut "Här är jag, väkommna allihopa" sen svarar din dator "ja tack gärna"

Jag ser inte det som en vanlig olåst dörr, men som en dörr som det står en skylt på "Kom gärna in och värm dig om du vill"

Edit. Jag hade en granne som hade oskyddat nätverk, jag informerade honom om detta så nu är det skyddat.

Faxlin
0

#43. Det var lite roligt faktiskt. Att dessutom ringa om det. fniss

Audiatur et altera pars

Staffan
0

Intressant diskussion!

Oskar
0

#45 Mmm, jo för de som kan tekniken så är det säkert så. Allt beror ju på vilka refernsramar man har. För vissa kan säkert en olåst dörr automatiskt betyda att man är välkommen in. För andra är det en självklarhet att man först ringer på ringklockan innan man kliver in.

Oskar

charlie
0

Fattar inte ens varför det ens är en debatt, en stöld är en stöld.

Använd gratisprogramvaror istället. Jag tycker att det är synd att det finns en sådan flathet i behandligen av piratkopiering. Det är som om det skullle finnas en sida, www.stulnasaker.se, där man kan köpa söldgods skulle man bilda en mob och bränna ner upphovsmakarens hus. Men när det gäller andras egendom så resonerar man tydligen annorlunda…

---

AndersE
0

Det finns (eller fanns) en sida som uppmuntrade folk att planka på T-banan… eftersom det är för dyrt…

bjorsa
0

Hur är de när jag spelar in (kopierar )film från tex tv1000 svt eller likn är de oxå olagligt?likaså när jag spelar in från cd vändande radiostationer  är de oxå olagligt ?

Skulle inte programföretagen kunna sänka priset på äldre versioner så att vi vanliga dödliga har råd med bra programvaror fast inte de allra senaste?

Likaså musiken å filmen när den gått ett tag ochmusoken/filmen blivit konsumerad så borde ju priset sjunka ordentligt  på den jamenar om vi nu skall leva i ett snabbt konsumtionssamhälle så borde ju de avspeglas i de som utvecklas snabbast ?bara lite snurriga tankarGlad

mvh/bjorsa

charlie
0

#50 Dyrt, mindre än 1 tank i en bil. SL är nog det undantagslöst billigaste allternativet i sverige när det gäller att ta sig fram. Visst det är lite föresenngar då och då. Men finns det någon lokaltrafik i sverige där man kan åka samma sträcka som Norrtälje - Nynäshamn för 600 spänn i 30 dagar? Jag tycker nästa att det är för billigt!

---

modmaker
0

Mmm, men med SL kan man välja att köpa enkelbiljett om man bara åker pendel en gång om året och inte har behov av att åka Norrtälje-Nynäshamn varenda dag i veckan. på samma sätt är det skillnad på att lägga 9000 på Photoshop för att piffa upp julkortet till Moster Märta en gång om året, och att använda programmet dagligen. Anledningen till att folk använder Photoshop, vilken version det än må vara, hemkokt, eller original, så är det troligast att folk använder det för att det är det program man känner till. Mig veterligen har GIMP ingen större spridning, då är det troligare folk använder Photohop Elements.

Att använda olicensierad programvara i en verksamhet är no-no. Tjänar du pengar med hjälp av någon annans produkter ska du också betala för dig.

Ett exempel där det gått överstyr helt är Cubase, där 25% av processorkraften ägnas åt att kontrollera att hårdvarulåset sitter på plats. Det innebär att en del "anpassade" varianter av Cubase, både fungerar effektivare OCH stabilare än originalet. Istället blir resultatet att Steinberg straffar de som använder den officiella versionen (sämre prestanda och instabilare produkt),

Ännu roligare är ju att de som använder programmet i sin tur skapar upphovsrättsskyddat material (musik). Vem tillhör isåfall musikrättigheterna om musiken är skapad på ett illegalt instrument? Steinberg?

Den seriöse köper naturligtvis fullversionen och tankar sedan hem och använder den avdonglifierade versionen.

Musik är idag omdefinierat från att vara en unik produkt till en ren marknadsföring av en artist.

"Det är lagligt att sno.. Eh bli inspirerad av, upp till nio takter i ett stycke." - Något som anses som ok i branschen men som inte har något stöd i lagen, liksom att sampla av varandras verk i tid och otid och använda i sina egna produkter.

Jag tror, och hoppas, att studiopoppens tid, där artisten går in i studion i tre veckor och sedan fläskar in miljoner på att sälja plastdiskar, är över. Musiken är bara marknadsföring av artisten. Istället borde affärsmodellen gå ut på att fokusera på konserter. Vem vill betala 500:- för att gå på Ullevi och se "Per Gnissle och hyffsade tider" sjunger covers eller "Britneys fears" uppträda? Häri ligger det unika och okopierbara - det är bara originalartisten som kan erbjuda en originalkonsert.

AndersE
0

#52 Jo, jag håller med…

#50 var mest tänkt som ytterligare ett exempel på vad som händer då argumentet "är det för dyrt behöver man inte betala" får fotfäste…

bjorsa
0

Fortsätter lite med tankarna i#51 Vad får man egentligen kopiera idag ?kan man fortfarande måla av ett känt verk så att de inte går att skilja de från orginalet förutom att det står på tavlan kopia av rembrants bla bla av bla bla de gick iallafall förr men kanske antipiratbyrån eller likn organisationer vill få bort det?

mvh/bjorsa

AktieTrader
0

#55 Du får kopiera filmer och musik till dig själv och vänner.

bjorsa
0

Om man då har hela världen som vänner då måste man ju ha nån slags program så att man dela med sig till sina vänner :-))

Lite märkligt ändå att man får kopiera till vänner jamenar man kan ju ha många vänner fast för mig låter de bra har just get bort massa filmer till mina föräldrar och dom var just kopier på mina köpefilmer.

mvh/bjorsa

Robert
0

Om du inte har råd med ett bildredigeringsprogram och inte vill bli kriminell så ligger det nu två länkar inne på "Länkar" under kategorin Fotoprogram i Foto. De två hemsidorna erbjuder gratis program.

Hälsningar

Robert

Staffan
0

> Killen: -Eh, jag får kolla lite här…
> Jag: -Ja, gör du det, kolla noga.

LOL!!

// staffan

Niklas
0

#43: :-))

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Saber
0

Jag håller med Oracles VD som tycker att piratcopiering av deras databas är något bra! Han motiverade det med att de inte använder någon annan databas och förr eller senare behöver de support och då köper de produkten.

Jag tror att viss piratkoping har hjälp utvecka kunskapen hos privatperoner inom program som de annars inte skulle kunnat få tillgång till och därigenom lett till att vi fått en bättre utvekling i sammhället i längden.

Själv så ser jag piratkopiering som en större demo version, som visar ifall programmer verkligen är något att ha eller inte. Vill ju inte betala flera tusen för något som är dåligt. (eller några hundra för ett spel jag inte spelar).

Oskar
0

#61 Jepp, jag tror också att det kan vara en bra strategi att företaget går ut och meddelar att viss "piratkopiering" är ok. Dels vänjer man folk vid ett visst program och sprider varumärket och dels så kan det säkert vara bra för imagen. Beror ju på vilken typ av företag det är dock.

Oskar

johan
0

#61: Jag håller med dig. Jag gör på liknande sett. Med skivor har det länge varit så att man inte vågar chansa och då är nedladdningen verkligen bra. Men skivor är ju som en dagbok och för dom som berör vill man ha dom i samlingen "på riktigt".

Mvh // Johan

tillalex
0

Jag undrar vilket operativsystem jag hade kört idag om Microsoft hade haft hårdvarulås på W3.11 och jagat piratkopierare med blåslampa…

Erik
0

MacOS X, kanske? Eller Linux? =)

Jag håller nog med om att piratkopiering, egentligen, är fel. Men jag tror knappast att den hårda hållningen är vinstmaximerande för mjukvaruföretagen. I alla fall inte för de stora.

Sen tycker jag personligen att det är läge att skilja på lag och moral. Det finns mycket som är både lagligt och omoraliskt, och tvärtom. Och alla bryter mot lagen, frågan är bara hur mycket, och hur medvetet.

charlie
0

#61 En databas är faktist något helt annat, det vore som om man skulle behöva betala för att få använda Java, GCC, eller CL el likn. Det man tjänar pengar på i dessa fall är support, det är ingen kund som skulle köra Oracle utan att ha ett supportkontrakt. Dessutom så skulle ingen privatperson direkt använda sig av Oracle (i alla fall ingen med en normal hjärna ;))

Oracle har under flera år delat ut sin databas för nerladdning så det är inte direkt någon nyhet.

#64 Det hade nog inte varit någon direkt skilland. Under samma tid som Win3.11 var som störst gick enkelt att piratkopiera OS/2. Det vart ingen hit trots att det var totalt överlägset i prestanda/säkerhet/funktioner. Det gick att köra MSOffice och alla program som var Win3.11 kompatibla. Dock saknades marknadsföring…

#65 Jag tror att det är ganska så naivt att tro att man sätter ett pris på en programvara slumpmässigt. Det som ligger inbakat i priset är utvecklingskostander som jag tror att "vanliga" människor utan insyn i mjukvaruindustrin (t.o.m. sk. datorjournalister) har svårt att föreställa sig hur gigantiska de är.

---

Erik
0

#66 - Jag tror du missförstår mig. Det jag sa var att jag tror att man i många fall skulle kunna tjäna mer pengar med annan prissättning eller andra licenseringsregler. Om jag ser till mig själv, t.ex. så är sannolikheten att jag köpet ett program med generösa användningsvillkor långt mycket högre än om jag måste köpa en version till varje dator jag använder.

Jag tror också, som många andra också sagt, att många mjukvaruföretag faktiskt tjänar pengar på piratkopieringen. Skulle Adobe ha en så dominant ställning med Photoshop om ingen kopierat den? Jag tror att få privatpersoner är beredda att betala för mjukvara i den prisklassen, men många kopierar den, lär sig den, och köper den sedan till arbetet. Att effektivt bekämpa kopieringen kan i så fall på sikt vara skadligt även ekonomiskt för copyrightinnehavaren.

Pizza_DUDE
0

Jag kan bidra med ett eget exempel, jag laddar ner film lite då och då, inte för att jag e en snål jävel som inte vill köpa filmerna (även om  jag tycker att de är för dyra ibland), utan för att det tar en sån jäkla tid innan filmerna kommer till sverige.. Jag menar, man går ut och kollar på trailers på apples sida, och då blir man sugen på filmen och då vill man ju inte sitta här och vänta ett extra halvår innan de kommer på dvd i butiken.. Ganska ofta kan man ju hitta dvd-rippade filmer på nätet innan de ens gått på bio här i sverige..

På programfronten kan jag säga att jag kör lagligt så långt det är möjligt.. Om jag behöver ett program, så försöker jag alltid leta upp ett gratisalternativ först, vilket inte alltid är så lätt.. Jag har exempelvis köpt StarOffice, vilket är MYCKET billigare än MS office, men då blir ju alla griniga på en, eftersom formateringen blir något annorlunda i dokumenten om en kompis sen öppnar den i sin piratkopierade MS word, exempelvis.. :)

Oskar
0

Det där med att filmer inte släpps samtidigt i hela världen och att det skulle motivera piratkopiering tycker jag inte håller. Det är väl upp till de som gör filmen att bestämma? Finns ju många andra produkter som marknadsförs på olika sätt och med olika prissättning i olika delar av världen.

Oskar

mans
0

Jag tycker att folk verkar ha svårt att förstå skillnaden mellan att kopiera ett program/musik/film och att sno en bil eller kopiera sedlar.

I det första fallet innebär det INGEN merkostnad för producenten/upphovsrättsinnehavaren. Det enda man kan säga är att de går miste om en förväntad inkomst för att den som kopierar egentligen borde ha köpt filen. Gott så, det är ju helt korrekt.

Men det är ju det här som blir så knivigt. Det går inte att jämställa med nästan nånting annat som vi traditionellt kallar för stöld, eftersom alla de formerna av stöld förutsätter att något fysiskt TAS från ägaren.

Jag tror att det enda sättet att bekämpa piratkopieringen är att dra ner priserna, och det kraftigt. Gör det rent av onödigt att behöva leta runt efter det man vill ha på diverse piratsajter med porrbanners och dessutom riskera att få fel filer (barnporr i Bamse-filmen man laddade ner till sin son eller virus i en .exe till exempel) och se till att den digitala produkten man säljer funkar som den ska.

Som det är nu erbjuder ju t.ex. skivbolagen en lösning som ger mig en SÄMRE produkt än piratsajterna gör gratis! Jag pratar om DRM-skyddade filer som inte går att spela där jag vill, kopieringsskyddade CD/DVD som gör att jag inte kan använda dem i mina mobila enheter (MP3-spelare osv). 

Jag menar att de kämpar mot sina egna kunder. Ta fram en lösning som fungerar, som funkar strulfritt och som är rimligt prissatt så skulle problemet om inte försvinna så åtminstone minska betänkligt.

När det gäller dator/tv-spel är det ju rent hutlöst att ta upp mot 700:- för ett spel. Det är inte konstigt att det piratkopieras friskt då.

Pizza_DUDE
0

Jag tycker att det är motivering nog.. Om jag får reda på att en film jag vill se kommit på nätet, tar jag den där, eftersom jag kan.. När den sen kommer på dvd här i svedala, så köper jag den, om det inte är en total floppfilm.. :)

Om någon nu tänker argumentera att jag ska gå på bio o se den, så kan jag säga att det var längesen jag slutade gå på bio.. Film är bäst på hemmabio.. :)

Oskar
0

#70 Vad säger du om att piratkopiera ritningen till Nokias kommande innovativa mobiltelefon och sprida den vidare till din vän som av händelse råkar jobba på Sony Ericsson? Inte en fysisk pryl men kan nog minska den förväntade inkomsten för Nokia rejält. :)

Vad jag vill åt är att jag inte alltid tycker det är så lätt att se vad som borde vara tillåtet att kopiera.

OOOskar

mans
0

#72 Det var en intressant vinkling som jag inte hört tidigare!

Oskar
0

#73. He, jo. Kanske inte helt jämförbar med att kopiera filmer/musik…men ändå…visar att det inte är en helt lätt frågeställning.

Oskar

Pizza_DUDE
0

@72

Hehe.. Jo, men om jag kopierar den ritningen så är det ju spionage.. På samma sätt som om jag skulle kopierat en hemligstämplad film, om det nu finns såna.. Så det är ju inte riktigt samma sak..

En mer korrekt jämförelse hade nog varit om Nokia gett ut en bok med ritningarna i, som jag (någon) sen kopierat, så hade det ju inte varit av samma intresse för SE, typ..

Hehe, jaja.. Meningarna går isär, och det är svårt att få alla att tänka lika.. Brukar bli en hetsig debatt.. :)

Oskar
0

#75 Ja men ett privat företag kan väl inte hemlighetsstämpla något? Och om de går så kan väl även ett filmbolag hemlighetsstämpla en film? Nu kommer ju filmer ofta ut på nätet innan de finns på bio…

Men som sagt…diskussionen kan pågå tills jorden går under. :)

Oskar

Pizza_DUDE
0

@76

Joo, alla handlingar om produkter under utveckling (om vi tar mobiltelefoner som exempel) är ju hemliga, och anställda skriver under avtal som förbjuder de att prata om eller visa dokument o så för utomstående..

På dokumenten brukar det stå om det är öppen eller hemlig information..

Är inte SÅ insatt, men det har ju hänt att dylika dokument har sålts till utomstående och då kallas det ju industrispionage.. Om jag inte har helt fel för mig.. :)

johan
0

#76: Nog är det en evig diskussion alltid. Men poängen är ändå att man (inkl jag själv) hittar på ursäkter till varför man låter bli att betala för något som ett företag säljer för att rättfärdiga sin handling. Det kan vara allt från att dom får skylla sig själv som tar sådana hutlösa priser till att det är synd om mig som inte har råd.

I mitt fall tycker jag t ex att Microsoft Office är mycket bättre än Star Office och tycker Office är värt dom 1300 kr som en hemlicens kostar, men jag är för snål för att betala det.

Jag tycker man kan jämföra med ett liftkort i skidbacken. Skidanläggning kostar inte mindre att driva om jag tjuvåker eller betalar för mig. Liftkorten är svindyra och man kan ifrågasätta om det är rätt att ta så mycket pengar.

Har man inte råd med liftkortet, så blir står man avundsjukt och tittar på dom som åker. Men när man vill ha ett program så laddar man ned det istället för att vara avundsjuk.

Jag kan bara komma på en enda anledning till varför man beter sig olika i dessa olika situationer. Det är för att det är så enkelt att ladda ned program och så liten risk att åka fast. Att däremot planka i liftkön är lite svårare och mer pinsamt att åka fast.

Men det är fortfarande precis samma sak.

Mvh // Johan

Faxlin
0

Jag tror personligen att det enda vi verkligen kan komma överens om i denna diskusion är att vi inte är överens.Skrattande 

Alla har vi våra åsikter, och det är väl bra. Vilket trist forum annars om alla bara tyckte lika jämt.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars