Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 2793 ggr
AnnaLundin
0

tillbaka till windows?

Min gubbe installerade Ubuntu "över" Windows XP på min gamla Dell-dator, för att han ville ha den att leka lite med.

Nu har våra barn fått överta den där gamla datorn och jag skulle vilja återgå till XP, för att kunna hjälpa dem när det behövs - Ubuntu är grekiska för mig…

Men nu funkar inte återställningsverktyget på datorn - är det så att Ubunto har skrivit över partitionen där återstållningsfilerna finns? Eller är det bara Ubuntu som inte vill göra likadant?

Och hur funkar det - det sitter ju en lapp på datorns undersida med ett licensnummer för XP, kan man hämta hem XP på något sätt så att man  kan återinstallera det om Ubuntu vägrar ge med sig? Jag har ju alltså en lícens för det.

Bogey
0

Följde det inte med en återställnings-CD/DVD med datorn, eller skapat någon själv med de verktyg som brukar vara installerade, som du kan använda?

Om inte så behöver du få låna en Windows XP OEM skiva att installera ifrån och under installationen ange det licensnummer du har under datorn.

För har man partitionerat om och sen installerat Ubuntu så finns inget kvar.

Fast personligen tycker jag ju förståss att du skulle lära dig lite mer om Ubuntu istället. Flört

En mycket bra Linuxdistribution som innehåller i princip allt man kan behöva om man "bara" behöver en surf och kontorsdator som även klara musik och film utan problem.

Här finns information och dokumentation om Ubuntu på svenska

guraknugen
0

#0: Ursäkta min fråga utanför ämnet här, men hur kan Ubuntu vara ”grekiska”? Man läser innantill och klickar på det man vill göra, precis som i alla andra operativsystem… Och är det något som är oklart (man har ju inte direkt försökt härma Windows, så en del kan kanske känna sig lite förvirrade över vissa saker inte är lika korkat gjorda som i Windows, och då skiter det sig kanske…) så är det bara att fråga här.

#1: Jag misstänker att det kan vara som med min laptop (innan jag bytte hårddisk…) att ingen skiva medföljde, utan man har istället en dold återställningspartition.

Och jag ser då rakt inte Ubuntu som ett kontors- och surf-operativsystem. Alla operativsystem kan man ju surfa med i och för sig, men nog tycker jag att Ubuntu (och många andra Linuxdistar) har ett betydligt bredare användningsområde än så. Dessutom är det kul att använda, i motsats till alla Windowsversioner som jag sett.

DesK
0

Om du har ominstallerat datorn kan du ha förlorat ditt licensenummer, men om du har haft en så kallad dual boot så bör du ju ha wxp kvar.
I Likhet med tidigare talare rekommenderar jag att du lär dig någon linuxdist, inte minst på grund av att dessa operativsystem är säkrare än wxp. Kanske kan KDE-Desktop vara enklare och inte rena grekiskan för dig. Jag, mina 2 tonåringar och sambon kör med OpenSuse och KDE-Desktop sedan flera år och ingen av oss ångrar detta aktiva val.

/Désirée

AnnaLundin
0

Det är möjligt att man kan vinna något på att lära sig Ubuntu, men det är inte aktuellt på just den här datorn. För ärligt talat så tycker jag att det bästa är om barnens dator ser likadan ut hemma som den gör i skolan, så länge det är förskole- och lågstadiebarn. Och de flesta spel för barn är anpassade efter Windows, det var STORA tårar häromdagen när det inte gick att installera Pettson och Findus på deras egen dator.

Nej, jag har ingen återställningscd till datorn, det har varit en dold återställningspartition på disken.

Och jag har en licensnyckel fastklistrad på datorns undersida,

SÅ frågan är - försvinner den dolda partitionen automatiskt om man installerar ubuntu i stället för wxp? Och om inte, kan man komma åt den på något sätt? För det funkar inte att göra så som man ska göra för att återställa i vanliga fall.

Bogey
0

#4 Jodå det går förmodligen att installera Pettson och Findus även på Linux.

Man använder ett verktyg som heter Wine (WINdows Emulator) men det måste så klart vara installerat först.

Kolla pakethanteraren Synaptic som finns under menyalternativet System->Administration. Sök sen efter Wine, du kommer att få flera relaterade träffar men scrolla ner och markera den som heter just wine. Då kommer Synaptic automatisk att föreslå andra program som också behövs. Klicka knappen markera, därefter klickar du på Verkställ i verktygsraden.

När allt är klart så anger man att man vill Starta Pettson och Findus instaltionsprogram med Wine, så ska du se att de troligtvis kommer att funka.

#2 Helt klart har du rätt att Linux kan användas till mycket mer än kontor och surf, men att dra upp alla saker som du & jag använder Linux till är nog överkurs i det här fallet.

AnnaLundin
0

#5 - okej, men JAG VILL INTE HA KVAR UBUNTU PÅ DEN HÄR DATORN OAVSETT! Är det svårt att förstå? Jag söker inga speciallösningar för att kunna installera Windowsprogram, jag vill ha tillbaka WXP.

Jag ser liksom ingen anledning till att krångla till det mer än nödvändigt för barnen när de ska lära sig datoranvändning. De har Windows på datorerna i skolan och det ska de ha även här hemma.

Det är liksom FEL LÄGE att börja tjata om att Linux är bättre eller bra att kunna, för på den här datorn ska det inte vara kvar! Och jag undrar om den dolda partitionen finns kvar vid sidan av Ubuntu eller om jag måste hitta en skiva med WXP på för att kunna återfå det.

Var vänliga svara på DEN frågan och inte en massa annat, tack!

Inkanyezi
0

Du har redan fått svar på den frågan. När man väljer "använd hela hårddisken" vid installation av Ubuntu så tas alla andra partitioner bort. Om man väljer att ha systemen sida vid sida så finns hela Windows-installationen kvar orörd och kan startas med ett val när man startar datorn. Om det valet inte finns, så finns ingenting alls kvar av Windows. Ingen dold partition, ingenting.

Så det beror på hur Ubuntu installerades. Om det installerades så att det fick ta hela hårddisken så har det gjort det, om det installerades med Windows kvar så finns hela Windows kvar. För att ta reda på det måste du starta datorn, och när den första texten kommer upp välja startmeny och se om alternativet Windows finns där. Om det inte finns något Windows så finns det inte, och det kan inte återställas med en återställningsskiva utan måste installeras från början med en skiva som partitionerar om hårddisken till ett filsystem som Windows förstår.

Så eftersom ingen av oss vet hur din "gubbe" gjorde när han installerade, kan vi inte ge ett rakt svar på frågan, du måste ta reda på det själv. Det enklaste är att kolla via grub när datorn startas. Precis när den drar igång kan man välja, och där ser man hur många system som finns på hårddisken. Om bara Linux finns så har det hela hårddisken och inget Windows finns där.

Och i så fall är alternativet för att få dit Windows XP att skaffa en installationsskiva för XP och köra den.

spliff
0

Det är mycket enklare att få ett svar av Ubuntu självt än av oss om det finns någon Windowspartition kvar. När du startat Ubuntu öppnar du en terminal och skriver:

su                <-- Det här skriver du in
Password:     <-- Ubuntu frågar då efter administratörens password.
fdisk -l         <-- FDISK -L fast med små bokstäver skriver du sedan
/dev/sda1
/dev/sda2     <-- Ubuntu svarar då med en sådan här tabell.
/dev/sda3

Nu kollar du i tabellen, längst till höger ska det stå HPFS/NTFS eller möjligtvis FAT eller liknande om du har en windowspartition kvar på disken.

AnnaLundin
0

# - det är möjligt att DU kan läsa in att det står någonstans att den dolda partitionen inte finns kvar, men jag har inte kunnat läsa mig till det. Är uppenbart inte tillräckligt kunnig för det…

Men nu har du förklarat bättre, TACK! Så nu vet jag att jag måste ha tag i en skiva med XP på för att kunna få tillbaka det.

guraknugen
0

#5: Då har vi olika information om vad ”WINE” betyder. Senast jag kollade betydde det ”Wine Is Not an Emulator”. WINE-folket är ganska ivriga att påpeka att deras mjukvara inte är en emulator, nämligen… Det ska också tydligen förklara varför vissa program till och med är snabbare i Linux/Wine än i Windows.

Bogey
0

#9 Ja det var ju det jag skrev i #1. Kan du låna en Windows XP OEM skiva så kan du t.o.m. använda licensnumret som står på datorn utan att bryta några avtal eller vara olaglig.

Det licensnumret funkar däremot inte om du lånar en fullständig Windows XP skiva.

Naturligtvis funkar det även om du köper en ny licens, men det känns ju lite onödigt.

#10 Ja jo du har nog rätt, jag slarvade nog lite där, men det var lättare för TS att förstå syftet med programmet i.a.f. Glad

guraknugen
0

#11: Precis. När något verkar krångligt kan man hitta på en egen version av vad förkortningen betyder…

Tungan uteCoolSkrattande