Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1700 ggr
johan
0

Knäpp DVD-läsare

Min DVD-läsare i datorn har slutat läsa vissa skivor. Det mesta går bra, men hyrda filmer fungerar inte. Det går alldeles utmärkt att spela upp filmer som jag köpt, men de senaste hyrda filmer från brafilm.com fungerar inte. Windows förstår inte ens att det finns en skiva i läsaren.

Det skumma är också att när man stoppar in eller tar ut skivan, så luter det som när man ansluter en USB-enhet.

Vad kan det vara för fel?

Mvh // Johan

Niklas
0

Så där är min DVD-läsare/-brännare i datorn. Framför allt tappar den bort den helt ibland. Efter omstart brukar det fungera. Irriterande. Tyvärr har jag inget tips.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Cartman
0

Gissar att lasern inte är iFokus. Märks direkt på smutsiga repiga skivor (som från Brafilm) och visst kan du tvätta dessa varje gång. Knappast lönt att kalibrera lasern ur kostnadssynpunkt så jag hade nog köpt en ny på stört, DVD-läsare/brännare ser jag som lite av slit å släng-produkter.

johan
0

#2: Tror du att det ens är lönt att ringa gnälla på supporten för det? Tänker då på datortillverkarens support..

Mvh // Johan

Pizza_DUDE
0

En ny dvd-rom kostar ju bara 300 spänn, om ens det.. Jag hade inte pallat bråka med supportfolk om det, även om man principiellt kanske skulle gjort det om man har garanti på datorn.. Men jag gillar inte supportfolk.. :)

Saber
0

Dvd-spelare till datorn är något man har tills den går sönder, inte lönt att bråka om den, varken för dig eller för dom själ sidan.

Cartman
0

#2 Johan, nej. Sällar mig till Pizza_DUDE och saber.

johan
0

Även om datorn bara är 3 veckor gammal?

Mvh // Johan

Cartman
0

Ja, jämför 300 kr med väntande h-vete. Beror helt på hur du värdesätter din tid.

AktieTrader
0

#7 Nä det ska man reklamera, men inte acceptera att lämna iväg datorn.

johan
0

Jag har faktiskt ett och annat jag skulle vilja säga till Fujitsu… T ex hur dom kan vara så jävla dumma i huvudet som skeppar en dator med trådlöst tangentbord och mus, men inte har förinstallerat drivrutinerna för dessa. För att få igång datorn var man alltså tvungen att ha ett annat USB-tangentbord och mus innan man kunde installera drivrutinerna för det trådlösa tangentbordet.

Mvh // Johan

johan
0

Dessutom så är det en DVD-RAM-brännare för DVD9-skivor, så jag tror iofs att det kostar mer än 300 kr…

Mvh // Johan

Cartman
0

Ok, i så fall håller jag med aktietrader.

Pizza_DUDE
0

@11

Du skrev dvd läsare tidigare, så det var en sån jag kollade upp priset för.. :)

Är osäker på vad FSC har för servicepolicy, men jag tror att man måste skicka in maskinen för att få den fixad.. De brukar ju plombera sina maskiner, av nån anledning…

johan
0

Jag ringde servicen. Som vanligt fick man inte några svar som man inte redan själv provat för hundra år sedan. Men dom kommer iaf och hämtar maskinen och budar tillbaka den igen.

Sedan förvånas jag över att telefonsupport så sällan verkligen lyssnar på vad man säger. Som t ex när jag säger att det är vissa filmer som inte går att spela i just den här datorn, men de flesta filmer går bra och de filmerna som inte fungerar fungerar i andra datorer. Självklart får man som förslag att man behöver programvara för att spela DVD-filmer och det kanske är skivan som är trasig…

Mvh // Johan

Pizza_DUDE
0

Alltid trist att bli av med datorn, för ett fel som man lätt skulle fixat själv, om de skickat ut en ny enhet till en.. Men avtal är avtal, antar jag.. :)

johan
0

I synnerhet som den datorn står i vardagsrummet med windows media center och därför inte bara är en dator, utan också vår stereo, video, dvd, radio etc.

Mvh // Johan

Pizza_DUDE
0

Ahh.. Det råkar inte vara en sån där tuff liten, htpc? Petade på en sån en gång.. Den var kompakt.. :)

Faxlin
0

#14 Håller med dig om att de är usla på att lyssna på vad man säger. Här hemma är det jag som sysslar mest med datorn av gubben och mig. Men det blir oftast han som får ringa till suportern. När jag ringer behandlar de mig som en bimbo. Hmm, inte så kul. Även om jag kan vara en ibland;-) Fast de behöver inte ta förgivet att jag är det direkt när jag ringer i alla fall.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

johan
0

#17: Ja, det är en Scaleo C. Väldigt snygg, men ska du ha en HTPC finns det andra alternativ som jag tror är tystare, till exempel från Network. Men jag uppskattar att den är så pass liten.

Storleken spelar dock roll… Ju mindre låda, desto mer fläktljud…

Mvh // Johan

Pizza_DUDE
0

Ja, och den är inte helt lätt att montera isär, märkte jag.. De har gjort en del fiffiga lösningar för att lyfta upp en del, men det e ändå lite trångt att komma ner till moderkortet ibland.. Tyckte jag, iallafall.. :)