Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 3552 ggr
Andina
0

Länkning Smilies - fungerar inte

Har lagt in frågan på Support - men ännu tycks ingen ha hittat vad problemet kan bestå i. Lägger därför in frågan här också i förhoppning om att någon av er "datorexperter" kan förstå vad som hänt och vad jag kan göra…?

* * *

Jag vet inte vad som har hänt. Plötsligt kan jag inte använda smilisarna längre, att länka till en url fungerar inte heller.

Det enda jag kan tänka mig som kan ha påverkat (???) är, att jag installerade ett trådlöst modem, vilket inte heller fungerade fullt ut och jag blev 'tvungen' att systemåterställa datorn till ett tidigare datum (någon dag). Vet inte om detta haft påverkan, men någon gång efter detta har jag upptäckt att länkningar o smilisar inte fungerar här på iFokus.

Jag har testat i IE8, Moz.FireFox och Google Chrome. Samma fel i alla webbläsare.

När jag klickar på smile-gubben kommer en helt vit ruta upp. Söker jag med markören o hittar den färgas rutan grå (se bild nedan) - i alla webbläsare.

I Google Chrome och i Moz.FireFox ser rutan annorlunda ut än tidigare, när jag vill lägga in en länk. (Se nedan.) I IE8 blir den rutan också helt vit. När jag sedan klickar på "Infoga länk" eller "Avbryt" händer absolut ingenting…

Jag har också upptäckt att i Google Chrome, kan jag inte klistra in en kopierad text - då uppstår den 'vita rutan' igen.
Däremot går det bra att göra det i IE8 (i Firefox har jag inte testat detta ännu).

Någon som förstår vad som hänt och framför allt vad jag kan göra?

* Vid lägga in Smilies (markerad popupruta - likadan i alla     webbläsare):

* Vid lägga in URLs (Google Chrome o FireFox):

P.S Jag har Windows XP (home edition), PC

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
0

Ingen som begriper mer än vad jag gör (= ingenting, betr detta…)?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Andina
0

Ingen som ens har ett tips på var jag kan söka hjälp nå'nstans?

Jag har installerat om Google Chrome också för att testa om det blev nå'n skillnad - vilket det inte blev…

Andina
0

Har nu bockat i "Visa meddelanden om alla scriptfel" och när jag ska länka eller klickar på smile-ikonerna här på iFokus kommer följande felmeddelanden upp:

Vid Länkning

"Detaljerad information om felet på webbsidan

Användaragent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 5.1; Trident/4.0; .NET CLR 1.1.4322; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.0.4506.2152; .NET CLR 3.5.30729)
Tidsstämpling: Thu, 5 Nov 2009 07:52:17 UTC

Meddelande: 'tinyMCEPopup' is undefined
Rad: 50
Tecken: 9
Kod: 0
URI: http://kolhydrater.ifokus.se/tiny3/plugins/ifokuslink/popup.htm?v=3.2.446.3062"

Klickar på Smile-ikonerna

"Detaljerad information om felet på webbsidan

Användaragent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 5.1; Trident/4.0; .NET CLR 1.1.4322; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.0.4506.2152; .NET CLR 3.5.30729)
Tidsstämpling: Thu, 5 Nov 2009 07:55:28 UTC

Meddelande: 'tinyMCEPopup' is undefined
Rad: 1
Tecken: 1
Kod: 0
URI: http://kolhydrater.ifokus.se/tiny3/plugins/emotions/js/emotions.js"

* * *

Kan detta hjälpa någon att se vad som fattas min dator…??? Snälla?

Andina
0

*puffar* tråden lite - ifall någon kommer på nå'n lösning, vilket jag ännu inte hittat.
Jag har inte lyckats hitta min windows-cd för att se om jag kan begripa hur jag reparerar windows - om det är där problemet sitter.

* * *

Jag kan fortfarande inte klicka in smilies, jag kan inte klistra in, jag kan inte länka osv genom någon av funktionerna i inläggsrutan.

IE8 kan jag klistra in genom att använda tangentbordet (ctrl+v) och länka genom ctrl+k (då dyker en popupruta där jag kan klistra in länkadressen (m ctrl+v)

I IE8, Firefox och Chrome kan jag använda ctrl+i/b för att kursivera resp 'feta' texten.

* * *

Någon som har en tanke om problemet?

guraknugen
0

Hyra bil gratis

SkrattandeCool

Jodå, det verkar allt funka som det ska.

Kör Opera 10.10 i Ubuntu 9.10.

Ska strax testa med Google Chrome, Firefox och Epiphany också.

guraknugen
0

Cool

Verkar funka i Firefox också.

guraknugen
0

Skrattande

Och i Epiphany.

guraknugen
0

Förvånad

Och till och med i Google chrome.

Så det lutar åt att något är fel i din dator. Vad som kan vara fel har jag dock ingen aning om, eftersom du verkar ha Windows, vilket jag inte har, som sagt.

Andina
0

Tack, snälla guraknugen! 
Jo, jag har förstått att felet sitter i min dator någonstans - men tack så jättemycket för att du har försökt i alla fall!!!

Jag får hoppas att jag hittar Windows-CDn snart och se om jag kan reparera datorn med hjälp av den…

guraknugen
0

Ja, det är ju ett sätt bland många att lösa det.

Andina
0

Har du fler ("många") sätt än det - så är du välkommen med fler tips! :)

Själv är jag alldeles för dator-oteknisk för att komma på (läs "förstå") nå't annat. Problemet är bara att jag måste hitta den försvunna cd'n (den finns nå'nstans här hemma - det vet jag)…

guraknugen
0

Nja, kanske inget som kan vara intressant för just dig, i och för sig. Men som exempel kan man ju alltid nämna att det ju finns annat än Windows att installera på sin dator, och då behöver man ju inte hitta sin cd heller. Bara någon lämplig sida på nätet där man kan ladda ner något lämpligt alternativ och en tom CD-R/RW eller en USB-sticka eller liknande.

Men som sagt, misstänker att det inte är ett alternativ för dig.