Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 6354 ggr
musicpanda
0

Lära mormor använda dator och internet

Mormor är snart ___ år gammal finns det någon väldigt lättförståelig bok om främst internet och grundläggande datakunskaper? Mycket bilder är ett måste och det vore bra om den var riktad till seniorer utan någon datavana alls. Alla tips tas emot!

Frågeställningen lyder: Hur lär man en senior som inte följt utvecklingen av datorer just detta?

Loveferrets
0

Testa på bokhandeln eller kolla runt där dom säljer böcker, det brukar finnas det mesta. Annars finns det oxå kurser att gå.

beem
0

Jag tror en kurs vore en bra start. Bla Medborgarskolan har kurser för i data för seniorer, datakurs för skräckslagna mm.

Koll kursutbudet på orten. Nästa alla erbjuder datakurser för nybörjare. Juste detta med en särskild kurs för seniorer tror jag är bra.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

guraknugen
0

Man ägnar en heldag eller två att visa dem och försöker vara så pedagogisk det bara går.

Inkanyezi
0

Det underlättar om datorn har ett operativsystem som inte strular så mycket. Min mamma, 86 år, använder Ubuntu Linux. Hon har haft ett par stroke, så hon är inte så värst snabb i fattningen, men hon grejar det.

DesK
0

Det allra bästa är om du själv kan sätta dig med mormor i lugn och ro framför datorn och visa henne till rätta. Sedan är #4 tips en förutsättning för att lyckas med ditt projekt Glad

/Désirée

musicpanda
0

Jo får väl bli som ni säger, just nu är jag hennes telefonsupport :I Medborgarskolan däremot är inte värt det, jag har kollat in deras utbud förut och de tar äckligt höga summor för att lära ut en sådan simpel sak som hur man sparar sina bilder… Kanske bara är Medborgarskolan i Karlskrona som suger iofs. Men att rippa folk på tusenlappar för samma grunläggande saker som de lär ut gratis i mellanstadiet känns inte så motiverat :I Ska kolla runt efter böcker också. /Leo

Inkanyezi
0

Det är lika illa här i Stockholm. Kostar tusenlappar och ger snudd på inget.

musicpanda
0

#7 Jag hade förstått om det hade inkluderats studiomaterial men det gör det inte heller.. Rena bondfångeriet, de som tar seniorkurserna tror förmodligen att det är väldigt svårt att lära sig datorer, vilket kursledarna säkert intygar för att rättfärdiga priset på kurserna.. -__-'

DesK
0

I och för sig kan det ni säger ovan vara korrekt, men det är nog närmast att skapa en ny konspirationsteori. Det enklare svaret kanske är att gemene man kan för lite.

Ett litet exempel: Min fars fru lärde sig sent i livet att hantera datorn och då endast knackigt. När hon skulle försöka förklara för far hur man utför enkla saker som att skicka mail och surfa på nätet så klarade hon inte detta. Istället för att säga att hon saknade kunskaper sa hon att far inte fattade vad hon sa. När jag sedan förklarade samma saker fattade far mycket väl vad det handlar om. (Far fyller 85 i år och hans fru avled för några år sedan)

Vilken annan avancerad maskin kan man handha utan adekvat utbildning?

/Désirée

musicpanda
0

#9 Du menar att kurspriset sätts efter kursledarens pedagogiknivå snarare än kursens innehåll?

DesK
0

Nej kurspriserna sätts efter standard för samtliga andra kurser inom studieförbundet (och även andra likvärdiga kurser). Att vara kursledare inom ett studieförbund kräver ingen formell utbildning, däremot har studieförbunden ofta en allmän utbildning för kursledare. Det är alltså de administrativa sakerna som sätter priset på de olika kurserna, mer än kursledarens kompetens och utbildning.

För övrigt ifrågasätter jag bara att många verkar anse att vem som helst kan hantera en dator utan någon som helst utbildning.

/Désirée

Andina
0

Kan detta vara nå't? (Under förutsättning att mormor får hjälp med att komma ut på internet och klicka sig fram…)

http://www2.edu.fi/svenska/senior-it/index.htm

Är hon pensionär? I så fall är chansen stor att hon hittar en bra kurs genom en pensionärsförening i närheten.

Biblioteket kan nog ha material att låna också.

Heja mormor!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

musicpanda
0

#12 tack tack, ska leta runt och se om det finns någon pensionärsförening, hon bor i Bräkne Hoby som tillhör Ronneby kommun.

[GunillaR]
0

Jag tänker på någon pensionärsförening, PRO kanske.

Gnidde
0

Har du kollat med Senior Net dom brukar ha utbildningar och allmäna kurser. Här i Botkyrka har dom föreläsningar på bibliotekan i Hallunda och Tullinge. fråga runt så kanske du får bra napp.

Hälsningar Gnidde.

johannespanzer
0

Måste även inflika att datorkurserna ofta är dyra för att datorerna är så dyra i inköp för förbunden. Tyvärr har de ofta väldigt gammal utrustning också, då de inte har råd att byta speciellt ofta.

Den där rädslan att prova nytt är det första man måste göra sig av med. Så för säkerhets skull är det ju bra om nybörjaren inte gör något viktigt, eller är på en dator där han kan slänga bort något viktigt.

Den roligaste varianten på "kurs" jag sett var på teve i programmet "landet runt", då högstadieelever fick besök en gång i veckan av ett gäng pensionärer som de fick lära använda datorer. Kul för båda åldersgrupperna! Skrattande

beem
0

Medborgarskolan där jag bor har "Data nybörjarkurs för skräckslagna"Obestämd - 150;- för 9 gånger.

Om du kollar  finns det säkert billiga kurser i din närhet.

Sorg är kärlek som blivit hemlös