Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 5718 ggr
Tom-B
0

IE eller Firefox eller ...

Nu kommer det strax att bli enkelt att välja vilken Webbläsare man vill ha. Tycks också bli enkelt att byta fram och tillbaka lite då och då.

Hittar ingen tråd om detta här, så jag ställer frågan:

På vad sätt skulle Firefox, eller Chrome eller …, vara bättre än IE?

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Bogey
0

FireFox och Crome följer standard vilket IE är lite sissådär med även om den blivit bättre på senare tid.

Personligen gillar jag FireFox, för även om IE har kopierat en del som FireFox har haft länge finns det fortfarande en del användbara finesser som gör livet lite enklare med FireFox.

T.ex. behöver jag sällan skriva hela url'en i FireFox utan kan skriva bara "hitta" (utan citationstecken) i adressfältet för att komma direkt till www.hitta.se.
Flexiblare flikhantering.
En oändlig mängd olika plug-in moduler för att utöka funtionen på FireFox. Personliga favoriter är reklambockeraren ADblock Plus och Fast YouTube Download

Inkanyezi
0

En annan webbläsare som faktiskt är allra bäst på webbstandard är Opera.

Alla de här har lite olika gränssnitt, och det är ofta det som slutligen fäller avgörandet, man tar den man tycker bäst om. IE är självklart säreget bäst på att klara en massa som inte är standard, men som Microsofts program använder, medan de andra webbläsarna kan strula när det kommer MS-specifika grejer som avviker från standarten. Microsoft har en tendens att flytta fram sina positioner ständigt när det gäller sånt. Alltså är den bättre integrerad med deras program och operativsystem. Det är inte bara en fördel, eftersom det ofta har rejäla säkerhetshål.

Nu är ju en webbläsare bara ett program, och man kan ha hur många som helst utan att det vållar några problem. Man kan till exempel använda Firefox dagligen, men någon gång öppna en webbsida i IE om den kräver det. Det kan vara en bättre strategi än att alltid använda IE.

Så frågan kräver inget beslut eller slutgiltigt svar. Stoppa i allihop och prova vilken du tycker bäst om. Använd gärna mer än en, kanske för olika saker.

[PeterWem]
0

Använder firefox. Tillsammans med pluginet NoScript går det att surfa på virusdrabbade sidor med litet sunt förnuft.

Loveferrets
0

När firefox är segt (som det är rätt ofta) så skiftar jag till IE.

guraknugen
0

Jisses, vilken fråga. Installera allihop och testa själv. Hur svårt kan det vara?

Tom-B
0

Förmodligen inte svårt alls.

Men jag trodde att ni/du som är intresserade av datorer och är inne på denna sida, skulle kunna ge ett råd till en som inte testat så mycket. Utan att få ett ironiskt svar tillbaka.

Som tur är finns det andra som är trevligare och ger sin syn på saken.

Tom

guraknugen
0

Jag är säkert otrevligast på hela internet, men varför ska du välja en webbläsare som andra tycker är bäst? Är det inte bättre att välja den som du tycker är bäst? Och det kan du ju bara ta reda på på ett enda sätt: Testa allihop.

Tyvärr kan jag inte svara på din fråga eftersom det var alltför länge sedan jag använde IE. Dock har jag några motfrågor:

Vad menar du med att det strax kommer att bli enkelt att välja vilken webbläsare man vill ha? Jag har då aldrig märkt att det skulle vara särskilt svårt. Har själv Opera, Firefox, Epiphany och Chrome installerat och ingen av dem krävde mer än några fåtal musklick. Firefox och Epiphany var förresten förinstallerat i mitt operativsystem, men hade det inte varit det hade det varit mycket enkelt att installera det ändå.

Här är i alla fall ett område där Internet Explorer är hopplöst efter de flesta andra webbläsare: Går ej enkelt att installera på andra operativsystem än Windows (vad jag vet; det har väl funnits en Mac-version en gång i tiden dock).

Vad gäller övriga finesser så är det väl svårt numera att säga att den och den webbläsaren saknar det och det. Förr var det enkelt för mig som Operaanvändare att rabbla upp Operafinesser som de flesta andra webbläsare saknade, men numera har de flesta apat efter i stort sett allt, såsom musgester (som jag faktiskt inte själv använder…), arbetspass, flikar, ”speed dial” och en massa annat.

Jo förresten, en sak som jag gillar med Opera är att det är enkelt att göra sin egen översättning. Skulle man hitta en mening som är lite tokigt översatt öppnar man textfilen för sitt språk, söker upp meningen, ändrar den samt sparar filen. Exempelvis har man valt att översätta ”send” med ”sänd” vilket ju är heltokigt i sammanhanget, men då är det bara att leta upp alla förekomster och ändra dem till ”skicka” istället. Kan bli lite bökigt dock att hitta alla böjningar, men är man noga så är man…

Vill man ha kvar den gamla översättningen, sparar man bara den nya med nytt namn, exempelvis ”guraknugen.lng” och kan sedan välja denna fil i Operas språkinställningar.

Men de flesta bryr sig nog inte om sådana detaljer, så helt nödvändigt är det kanske inte att ha denna möjlighet.

Tom-B
0

Vad jag menar med att det blir enklare är, att hittills måste man väl veta att dom finns, vad dom heter, leta reda på dom och installera.

Nu får man en sida där uppemot 12 (tror jag) olika Webbläsare är namngivna, och ett enda klick på ikonen (antar jag) så blir just den Webbläsaren installerad.

Självklart är det allra bäst att testa själv. Mern dels tar sån´t tid, dels så känner jag det mer intressant att först testa den läsare andra med större erfarenhet tycker är bra/bäst.

I övrigt blev det ju ett vettigt svar.

Och jag tror mig ha konstaterat att vilken Webbläsare man väljer har dels med tycke och smak att göra, dels på vilka internetsidor man mest är inne på. Och att de 5 största är de mest intressanta för "den vanlige (läs mig) användaren"

Bogey
0

#8 Låter som en bra strategi att testa de 5 största. De representerar ett hyfsat urval, de är beprövade och med en tillräckligt stor användarbas för att kunna få hjälp via forum etc.

Tom-B
0

Men … om nu Opera är så snabb, bra och något av en föregångare på mycket. Varför är det så få som använder den?

Varför har man, om man nu går ifrån IE, valt Firefox i första hand.

Tom

Inkanyezi
0

Tja, om nu Windows ständigt har varit så lamt som det har varit, varför är det så få som provar ett annat system? Och varför kör folk Volvo?

guraknugen
0

#10: Det är ju precis min poäng. Bara för att jag tycker att Opera är bäst, betyder ju inte det att du måste köra Opera. Således: Testa allihop och bilda dig en egen uppfattning. Vad folk säger om de olika webbläsarna är ju bara tyckanden och inget mer. Jag tycker gärna, men det ska inte vara på andras grunder.

Och man behöver ju inte testa allihop på en gång. Testa en under några veckor, gärna aktivt. Välj en av dem. Testa sedan en tredje ett tag och välj antingen den du valde förra gången eller den nya och så vidare. Bara ett förslag, man kan givetvis göra precis som man vill.

Frågar man folk på ett forum vad som är bäst får man bara ett fjantigt sandlådekrig, fast jag måste erkänna att det förvånansvärt lite av den varan i denna tråd ändå. Kanske folk tröttnat på sandlådekrig…?

#11: Har varken Windows eller kör Volvo, men har haft både Windows och Volvo, dock ej samtidigt (hade ingen dator när jag och min bror 1985-1988 delade på en rostig Volvo 244 DL från 1976)…

Tom-B
0

Jag har faktiskt testat Opera sedan igår.

Jag tycker nog inte Opera fungerar så bra för iFokus.

Bl a när jag försöker kopiera ett dokument från Open Office till ett inlägg här, så går det inte att använda iFokus inkopieringsfunktion. Får meddelandet "Funktionen finns inte i din webbläsare …" Och när jag använder tangentbordskommandon får jag en text som är jättestor. Och det vet jag inte hur jag skall ändra till normalstorlek.

Opera verkar ibland gå snabbare än IE, men oftare tar det väldigt lång tid, om det överhuvudtaget går.

Så jag tror Opera inte passar mig.

Tom

guraknugen
0

Har aldrig använt iFokus Klistra in-funktion men testade nu. Funkade varken med Opera, Firefox, Epiphany eller Chrome. I Opera och Firefox kom en dialogruta upp som sa att det inte fungerar, i Chrome och Epiphany hände ingenting. Skulle gissa på att den ”finessen” är skriven för Internet Explorer. Någon som får den att fungera med någon annan webbläsare? Själv är jag en tangentbordsperson som tycker det tar på tok för lång tid att flytta fingrarna från tangentbordet till musen om man ska göra det ofta. Ctrl+v sitter så mycket närmare. Men det är ju upp till var och en hur man vill göra. Jag tror ändå det är en bra idé att försöka vänja sig vid att använda tangentbordet till så mycket som möjligt, så länge man inte har en väl fungerande taligenkänning eller liknande.

Inkanyezi
0

Jag använder klistra in med Firefox 3.0.18 för Linux, det funkar. Men man måste ha skript aktiverade. När man väljer att klistra (Ctrl-v) så kommer det upp en ruta där man får klistra, så det blir Ctrl-v en gång till och så är det klart när man klickar i knappen "Infoga".

Bogey
0

#13 I FireFox måste man aktivera "Rich Text Editing" för den sajt man vill kunna göra det på. Att detta inte är generellt aktiverat är för att skydda mot illasinnade scripts som kan finnas på en del webbsidor. Se länk

Loveferrets
0

#16, Detta försökte jag flera ggr men det funkade inte ändå.

Jag brukar därför markera den text jag vill ha så drar jag över det här i skrivrutan, det funkar jättebra.

Bogey
0

#17 Jag vet inte om jag missförstod dig men jag kör FireFox just nu och har inga som helst problem att dra över text från t.ex. Word till skrivrutan nedan.

Gick dessutom jättebra att dra och släppa avatarbilder från ovan också :-)

Bild på LoveferretsBild på BogeyBild på Inkanyezi

Inkanyezi
0

Det går bra att dra alla bilder som finns på nätet, och man kan också ändra storleken när man har släppt dem. Bilderna länkas, och man ska så klart inte dra bilder från andra sajter om de inte har Creative Commons licens eller är ens egna. Om man hämtar cc-licensierade bilder från andra ska man enligt god sed förse dem med byline som talar om vems de är. Efter att man har släppt en bild som kommer från en annan sajt kan man också länka den till sajten där man hämtade den. Man måste öppna bilden i ett eget fönster för att kunna dra den.

Exempel (bilden är min egen):

Loveferrets
0

#18, Jag kör oxå firefox,

Om jag ska klistra/kopiera in en text på vanligt sätt så funkar det inte då man får upp en ruta att det inte är tillgängligt i denna webbläsare, jag testade då detta klistra/kopiera men de funka inte ändå, då löste jag det så som jag skrev ovani inlägg 17.

guraknugen
0

Låter ju på de senaste inläggen som att det viktigaste man kan göra med en webbläsare är att skriva inlägg på iFokus… Kan ju säga att det inte är riktigt på just de premisserna just jag väljer webbläsare i alla fall…

Tom-B
0

Ja, det är ju tur att vi alla har lite olika intressen. Annars skulle det bli trångt på vissa ställen.

Men det finns nog de, bl a undertecknadnad, som också har mer än ett intresse. Det är bara så, att det är rätt lätt att kommunicera, diskutera, informera och få adekvat hjälp här på iFokus. Och det gäller inte bara datorn, som ju är aktuell i just detta fallet, utan också många andra ämnen. Kolla flugfiske t ex!

Tom

Tom-B
0

#17 o 20. Jag antar att du då måste ha de två sidorna bredvid varandra?

Eller …?

Tom

Loveferrets
0

#24, Nej.

Tom-B
0

Ursäkta en dåligt insatt datoranvändare!

För mig är att "dra" liktydigt med att markera en text i ett dokument, trycka på musknappen, hålla ner och dra markör och text över till det andra dokumentet. Släpp musknappen.

Och då måste jag väl ha dokumenten bredvid varandra. Eftersom jag inte kan släppa musknappen, för då tappar jag väl kontakten med texten. Eller …?

Beskriv gärna för mig hur du gör. Tack

Tom

Inkanyezi
0

#13 Textens storlek kan man ändra. Med tangenten Ctrl nertryckt och siffra får man olika stilar.

Ctrl+1

Ctrl+2

Ctrl+3
Ctrl+4
Ctrl+5 Ctrl+6

Ctrl+7

Ctrl+8

Ctrl+9

Ctrl+0

Lägg märke till att styckeformatet ändras från 8, så att man får mindre mellanrum mellan raderna, och att Ctrl+7 ger normal textstorlek.

Tom-B
0

Så fick jag åter lära mig nå´t nytt. Tack för tipset.

Kanske funkar på andra läsare än Opera också?

Det fungerade iaf på den här texten.

Tom

Loveferrets
0

#26, Grejen är att man måste ha rutan där man kommenterar inlägget så pass nära så man kan föra över texten annars måste man ha iFokus uppe i olika webbläsare, annars tappar man kontakten med texten ja det är riktigt hehe. Men man kan ju oxå markera texten, trycka ctrl och c för att klippa ut och ctrl och v för att sen klistra in.

Tom-B
0

OK! Men vad menar du med "så pass nära"?

För mig verkar det fortfarande som du måste båda sidorna framme på skärmen för att kunna dra.

Det andra vet jag om, och använder nu.

Tom

Loveferrets
0

¤30, Så pass nära menar jag de senaste inläggen, det funkar och föra över det till där du ska skriva, är det däremot inlägg högre upp så att säga så måste man ju ha båda sidorna som du säger.

Men jag har för mig att det ska funka även om det är inlägg högre upp men jag minns inte hur, funkar det i IE så borde det ju även gå i ff oxå tycker man. Ska höra med ett datasnille.

Tom-B
0

Har nu ånyo testat Opera under någon timme.

Det har varit näst intill omöjligt att via Opera komma in här på iFokus. Och på t ex Facebook.

Firefox har inte haft några som helst sådana svårigheter. Det är Ff jag kör nu.

I valet mellan dessa två är det ingen tvekan om att Ff vinner. Även om det är lite trögare. Men inte en enda gång har Ff vägrat öppna någon enda sida. Vilket alltså Opera har gjort flertalet gånger.

Tom

Loveferrets
0

#32, Så bra att du funnit nått du trivs med, hoppas de fortsätter funka bra för dig.

Bogey
0

#32 Lustigt, jag tycker FF oftast är snabbare än IE även utan trimning. :-)

Men vill du trimma FF lite så kolla in dessa 8 trim för snabbare surf i FF

Tom-B
0

#34. Skall kolla trimmen.

Förresten, är det någon som ännu fått förfrågan från Microsoft. Jag har det inte.

Tom

Tom-B
0

Har kollat och genomför trimningen.

Jag upplever (efter bara liten stunds användning) en makalös förändring.

Varför är det inte så där från början? Vad är det i övrigt man ändrar på/tar bort för att det skall gå så mycket fortare?.

Tom

Bogey
0

Om jag förstått trimningen rätt så dels öppnar man flera parallella anslutningar till server för att läsa ner sidans objekt parallellt. Det utnyttjar din anslutning effektivare. Dels så väntar man inte på att alla grafiska objekt kommit ner innan man börjar rendera sidan utan gör det så snart det bara går. Sen så stänger man av stödet för namnuppslag i IP version 6 eftersom det normalt ännu inte används.

Det är nån mer fördröjning man stänger av men jag har inte riktigt förstått vad den gör.

Tom-B
0

Jag kan bara fortsatt konstatera: Vilken makalös förändring.

Naturligtvis är upplevelsen om trögare eller inte lite subjektiv, men vill nog absolut påsta att Ff före trimningen var segare än också IE8.

Men nu kan IE8 slänga sig i väggen! För att inte tala Opera (som ofta inte laddade ner alls).

Sen kan man ju ställa frågan: Hur skall Amatörer och Noviser hitta så´na där saker utan hjälp. Man vet ju inte ens att de existerar. Bara att tacka för detta.

Bara en liten detalj. När jag kopierar in en länk med iFokusknappen blir all efterföljande text blåmarkerad vid löpande skrivning. Jag får alltså skriva färdigt hela inlägget först för att sedan gå tillbaka på plasten där länken skall vara och lägga in den. Måste det vara så?

Tom

Tom-B
0

#37 Här en amatörmässig kommentar.

Det verkar stämma att Ff nu sorterar den sökta sidan innan Ff publicerar.

Sidan kommer upp väldigt snabbt, men sen kan man se att datorn fortsatt letar efter data, och t ex reklamen i högerkanten kommer inte upp förän efter en liten fördröjning.

Men det spelar ingen roll, för det är bara att börja jobba med sidan så snart det första dykt upp.

Tom

Bogey
0

#39 Under menyalternativet Verktyg i Firefox hittar du ett val som heter Tillägg. I dialogrutan som kommer upp välj alternativ Hämta tillägg och så skriver du adblock plus i sökrutan. Klicka på Adblock Plus (med den röda stoppskylten som säger ABP) och klicka sen på Lägg till i Firefox.

Nu kommer du att kunna blockera bort all irriterande reklam och sidorna kommer att laddas ännu fortare eftersom reklamen inte kommer att vladdas ner. Speciellt reklamtunga sidor som t.ex. Aftonbladet och Expressen kommer att gå mycket fortare.

Tom-B
0

Jag börjar nästan bli lyrisk!

Snart lär inte ens vilda hästar få mig att avstå från Firefox. Det ultimata just nu upplever jag är att ha Ff som huvudsida, och komplettera med IE8 ibland.

Och Bogey, din fullständiga beskrivning ovan av sökvägen är guld värd för mig.

Jag kan bara buga och tacka för alla tips jag fått. Mera, mera Skrattande!

Förresten. Vad är Foxyproxy för nå´t? Jag fick med det när jag laddade Adblock.

Tom

Loveferrets
0

Nått jag tyckte gick i turbofart var Google Chrome, där behövdes ingen trimning, hahaha.

guraknugen
0

#32: Känner inte igen det där alls. Har sällan problem att ladda ner sidor i Opera och när det händer är det inte i Opera problemet ligger (testar alltid med andra webbläsare om något strular i Opera och vad jag kan minnas har det alltid varit samma problem oavsett webbläsare, de få gånger det hänt).

Men det kan ju hända att det är någon bugg med 10.50; jag kör ju fortfarande 10.10. En annan skillnad är ju att jag kör Linuxversionen, kanske Windowsversionen är lite buggig? Låter ju skumt ändå.

Har du kollat alla pluggar installerade (Flash och allt vad det är man behöver)? Opera använder samma Flashplugg som Firefox, men om inte Firefox var installerat när du installerade Opera så fanns ju kanske heller ingen Flash-plugin och så vidare.

Nåja, skit samma. Så länge det funkar för mig så är jag nöjd.

Är det någon som märkt. förresten, att när man här på iFokus klickar på "Första olästa" så hamnar man på sista inlägget istället, vilket ibland är samma sak men inte alltför ofta. Det har börjat nyligen för både mig och min fru och det blir så i både Opera och Firefox. Har inte testat i Epiphany eller Chrome än dock.

Tom-B
0

Firefox var installerat när jag provade Opera.Det har varit nerladdningsproblem med Opera varje gång jag provat, men värst igår em. Då kom jag inte in alls. Gick över till Ff och kom in direkt.

Men eftersom jag kommer in ibland, så är det väl inte "pluggarna" det är fel med.

Jag har (har jag inte talat om det) Windows7 - 64, 3Gb ram, 360 på hårddisk, en partion.

Jag kommer att testa Opera så småningom igen. Men just nu är jag väldigt nöjd med Ff. Och, som du säger, det är ju det som gäller.

Ditt problem i sista stycket har jag också, man hamnar i sista inlägget.

Tom

guraknugen
0

#44: Min fru bemödade sig just med att leta i supporten här på iFokus och det visade sig att detta är ett känt problem. Alltså att man hamnar på sista inlägget istället för på första olästa. Man jobbar tydligen på det.

Apropå Opera igen då, så är det ju inte helt osannolikt att de klantat sig på något sätt i Opera 10.50 (som jag antar är den version du testat), men det lär väl ge sig när Linux-versionen av 10.50 kommer (det är ju först då jag kommer att testa den versionen). Får se om jag får samma problem då som de du hade.

guraknugen
0

Och nu, en dag senare, i alla fall några timmar, så verkar det som om problemet är löst. Verkar funka nu för mig i alla fall, så något har de väl ändrat då, antar jag.

Tom-B
0

Precis. Nu funkar det som det ska även i Firefox, att hamna på sist lästa och inte det sista i tråden.

Repeterar frågan. Vad är FoxyProxy bra för?

Har försökt läsa, men det tycks mest handla om att vara anonym på nätet. Fast för företag var det visst bra att kunna samla allt och kunna kontrollera.

Men, frånsett anonymiteten, vad har jag som privat för nytta/nöje av FoxyProxy?

Tom

Bogey
0

#47 Nej jag tror inte du behöve FoxyProxy om du inte använder anonymitetstjänst som agerar som proxyserver.

Proxyservrar brukar annars användas av företag för att antingen reglera åtkomsten till internet, öka sprestandan genom att cacha välbesökta sidor och /eller som en säkerhetslösning.

Tom-B
0

Bogey! Det var ungefär det jag hade kommit fram till.

Så jag kanske tar bort den så småningom.

Tom

Lynxx
0

JA får byta mellan olika - den ena funkar inte på vissa sidor - den andra inte på vissa sidor.

Anv dock som regel FF

--------------

Supersnabba Opera krockar med webbtjänster
http://www.idg.se/2.1085/1.300053/supersnabba-opera-krockar-med-webbtjanster

''Operas nya webbläsare får väldigt höga testresultat men när man ska logga in hos Skatteverket, CSN, Försäkringskassan eller Vårdguiden blir det tvärstopp…''

-------------

/L

Loveferrets
0

#50, Det lät ju inte bra. Hoppas dom ska åtgärda det.

Lynxx
0

Jepp!

En annan sak betr. de olika läsarnas förmåga att stoppa farlig kod - hur korrekt denna test e vet ja inte.

2010-03-09 07:45 - TechWorld Windows:

http://www.idg.se/2.1085/1.300835/internet-explorer-8-bast-pa-att-stoppa-farlig-kod

Internet Explorer 8 bäst på att stoppa farlig kodInternet Explorer upptäckte hela 85 procent av den farliga koden i testet medan de närmaste konkurrenterna Firefox och Safari landade på 29 procent. Än sämre var Chrome med sina 17 procent medan Opera visade upp ett katastrofresultat på endast 1 procent

-------------

/L

guraknugen
0

#52: Såg den också. Men man kan ju fråga sig varför andra webbläsare över huvud taget ska bry sig om att stoppa exempelvis kod som bara är farlig för Internet Explorer, för det kanske är en hyfsat god gissning att koden oftast är riktad mot den webbläsaren, i alla fall oftare än mot andra webbläsare. I fallet Opera så kan jag inte se att det skulle finnas något behov alls att ens bry sig om farlig kod. Vem skriver farlig kod som riktar sig mot Opera?

Sedan tycker jag det är lite märkligt att man riktar in sig på att stoppa kod som nyttjar säkerhetshål i webbläsare. Är det inte bättre att åtgärda säkerhetshålen istället…?

Ska inte säga att jag vet någonting, men nog verkar testet, i alla fall som jag spontant ser det, ganska korkat, men jag är inte den som inte kan erkänna att jag har fel, så upplys mig gärna.

guraknugen
0

Tydligen visste ingen annan heller något…

guraknugen
0

Apropå ingenting, så har man tydligen testat webbläsare igen. Som alla andra tester av vad det än månde vara är väl även detta subjektivt, får man kanske anta.

Loveferrets
0

#55, intressant, opera hade bäst betyg Skrattande

Fridaybrew
0
Loveferrets
0

#57, hahaha, klockren

Tom-B
0

Mycket lärorikt!

Tom