Nybörjarfrågor Ubuntu
Lång historia obefintlig, den korta sanningen är: jag har lessnat på windows.
Jag är alltså helt ny på ubuntu, och känner mig som ett stort frågetecken emellanåt. Är dock redan frälst vid systemet.
I denna firefox finns inte typsnitten jag är van, texten i bland annat iFokus är pytteliten och jag lyckas inte ändra i inställningarna (redigera--> inställningar osv). Hur gör jag för att fixa detta? Kan jag fixa hem typ arial och dom vanliga typsnitten på något vis? Är en smula kämpigt att läsa detta.
Du installerar msttcorefonts, detaljer finns här: http://embraceubuntu.com/2005/09/09/installing-microsoft-fonts/
EDIT: alltså sudo apt-get install msttcorefonts
tack!
Jag får inte igång mitt wlan heller, kör igång det via tangentbordet i windows, är helt lost i Ubuntun.
#2: För att svara på den frågan lär man nog veta lite mer detaljer om hårdvaran.
#1: Numera verkar det som att man inte längre rekommenderar att man installerar msttcorefonts (som för övrigt numera heter ttf-mscorefonts-installer), såvida man inte behöver alla teckensnitt som ingår där. Här är ett stycke från informationen om ttf-mscorefonts-installer:
NOTE: the package ttf-liberation contains free variants of the Times,
Arial and Courier fonts. It's better to use those instead unless you
specifically need one of the other fonts from this package.
#2 /etc/init.d/network start
Annars har du säkert något som heter NetworkManager eller liknande i GNOME, har varken Ubuntu eller GNOME själv så jag är inte säker men det bör finnas någon nätverkshanterar-app.
EDIT: Sorry, läste slarvigt för jag höll på med annat samtidigt.
iwconfig kör du för o se dina nätverksenheter. Om den heter t.ex. wlan0 så kör du ifconfig wlan0 up så bör det fungera.
#4 Det vill sig inte riktigt..
tassy@ubuntu:~$ sudo ifconfig wlan0 up
SIOCSIFFLAGS: Okänt fel 132
tassy@ubuntu:~$ /etc/init.d/network start
bash: /etc/init.d/network: Filen eller katalogen finns inte
gör bara su först och sedan kommandona. Jag ska slänga in ubuntu på virtualbox så kan jag hjälpa dig bättre, återkommer.
Speca gärna din hårdvara, alltså vad för dator samt om du vet vad för nätverkskort du har.
jag har en fujitsu siemens amilo notebook sa 3650, nätverkskort ska jag kolla.
Om jag gör su först får jag "åtkomst nekad".
Nätverkskort: Atheros AR928x

su kan bara köras som sudo i Ubuntu, så först skriver du "sudo su" om du ska köra som su, annars kan du använda kommandot som du ska köra med sudo.
Du mäste lämna su med exit.
Om du bara ska köra ett kommando som superuser är det bättre att bara använda sudo, eftersom det finns vissa risker med att vara inloggad som superuser.
Inkanyezi, du har väl Ubuntu? Vad heter nätverkshanteraren i Gnome?
#9 Då får jag okänt fel 135, eller att det inte finns se #5
Vilken grekiska 

Jag vet inte vad den heter. Man kommer åt den genom en ikon alldeles bredvid almanackan och högtalaren. När man inte är ansluten ser den ut som två bildskärmar med rött kryss i hörnet, och när man är uppkopplad är det en radiomast eller två skärmar utan kryss.
Min kopplar upp sig automagiskt på allting, WiFi, 3G, kabel.
Man kan använda terminalen också för att koppla upp sig med de vanliga verktygen, men det ska normalt inte behövas. Det finns ett menyval under System>Administration>Nätverksverktyg också, men jag har aldrig använt det för att koppla upp.
jag har provat via nätverkstjohoppsan uppe i hörnet, men den hoppar bara inte igång. Har lagt till allt mojs för det trådlösa här i huset, nyckel/lösen/bös vad det nu heter, men själva wlanet i datorn startar inte i datorn, och det går inte att starta ifrån nätverkshanteraren.
Kan det vara så att mitt nätkort inte stödjer open source? eller hur det nu är, är helt noll på detta.
Har du testat att först göra sudo su och sedan ifconfig wlan0 up?
#14 Ja, root@ubuntu:/home/tassy# ifconfig wlan0 up
SIOCSIFFLAGS: Okänt fel 132
Om du i konsolen skriver ifconfig -a finns wlan0 med bland de listade interfacen ?
Om inte kan du ha samma problem som jag hade med min Lenovo Netbook.
Jag fick svartlista Linux egen drivare och installera ndiswrapper och använda Windows drivrutin. Då hoppade det igång klockrent och det trådlösa dök upp i "nätverkstjohoppsan uppe i hörnet"
Bara att konfa WPA och köra.
Jag har f.ö. Broadcom BCM4312 trådlöst i Lenovo'n
Löser det sig inte kanske du ändå ska prova ndiswrapper.

Förr, före version 9 körde jag ofta ifup och om den inte ville koppla upp använde jag dhclient - båda måste köras som superuser, med sudo eller inloggad som su.
#16 Ja, då finns wlan0 med.
Jag tror också att jag får ta till ndiswrapper, verkar vara det som gäller för denna tjuiga lilla maskin 
Nu har jag installerat ndiswrapper, men såklart fanns inte atheros ar928x drivrutin med i någon lista, och jag har ingen aning om hur jag ska fixa drivrutinen… Försökte googla men hittade bara gamla trådar från 2008 med varingstext att det var för gammalt för att använda..
Lyckades förresten inte ändra fontsen heller, installerade och bytte i inställningarna, hände noll och ingenting. Ser knappt vad jag skriver därför, och stavar som en kratta pga att jag inte ser. Hjälp? 

Om du trycker Ctrl+ så blir det lite större.
#21 Tack, funkar som nödlösning. Hade glömt av det.
#19 Nja jag kanske var otydlig mn du ska använda windowsdrivrutinen som följde med din dator. Det var den du skulle ha bläddrat efter när ndiswrapper frågade efter drivrutinen.
Om du söker hos tilverkaren efter din datormodell så ska du se att det går att få tag på drivrutinerna där. Ta versionen för XP. Packa sen upp filen du får ner så du kan plocka upp filerna via ndiswrapper konfigureringen.
Annars kanske du kan hitta hjälp här. Verkar var nån som haft samma problem som dig.
Provar du det kanske du får ta bort ndiswrapper igen.
#23 Det är recis den länken jag har följt, efter ett tag så får man fram att det är gammalt och att man inte ska göra så.
Det ska tydligen finnas drivrutiner i linux för mitt kort med på något vis, men kärnan måste kompileras om eller vad det nu var, blir helt snurrig i skallen hehe. Men ja jag får prova med xp drivrutinerna, trots att killen opponerar sig och säger att det är onödigt, men han kan inte komma med något bättre så
jag vill bara att det ska fungera 
För att fonterna ska funka måste du logga ut och in igen.
#25 Har gjort det ett otal ggr.
Nu ska allt fungera med wlanet, utan själva grundproblemet, skiten startar inte. Jag kan bara starta wlanet genom [fn] + [f1] i windows. Inga knappar eller nånting. Allt stendött. Vad sjutton gör jag nu?
wlanet står på [enabled] i BIOS, sen går jag bet…
#24 Finns det fungerande drivrutiner för Linux och du kör Ubuntu så behöver du inte kompilera om nånting. Då ska drivrutinen vara med.
När du körde ifconfig så var ju wlan0 med så nått annat måste vara felet.
Nu ska jag gå o lägga mig, men få se om det går att nosa upp nått imorgon.
#27 Yes, drivrutinen finns med, det ä rnågot annat som strular. Som sagt så lyckas jag inte starta mitt wlan i ubuntun, eftersom funktion + f1 inte vill sig då det är kopplat till program i windows. Känns som om jag bankar skallen i en vägg atm. 
Nu vet jag inte om module-assistant finns med i Ubuntu 9.10. Har sett att den var med tidigare i.a.f. Har själv kört den i Debian och där har det funkat klockrent på ett D-Link trådlöst pc-card som innehöll nån Atheroskrets
Sök i Synaptic om den finns och installera om den inte redan är det.
Kör sen module-assistant i en konsol och be den installera och konfigurerar madwifi drivrutiner för trådlöst.
Men som sagts tidigare, wlan0 finns bland funna interface vilket tyder på att drivrutinen redan är laddad korrekt men det kan kanske vara värt ett försök.
Jag har själv nån knepig tangentbordskombination i Windows för att aktivera det trådlösa på min Netbook jag nämner ovan men det har inte varit nått problem i Ubuntu.
Har du provat att söka på din datormodell tillsammans med "wireless" och "linux" istället för att söka specifikt på ar928x och Ubuntu?
#29 Jag trodde madwifi-drivarna var helt utrangerade? Vad jag har hört så är de nya athXk drivarna precis madwifi fast de senaste versionerna. Jag är tveksam på att man ska använda madwifi längre, men visst kan det vara värt ett försök.
Vad jag kan se när man googlar lite så verkar folk få det att fungera med ath9k så den hade jag börjat med att testa.
#29 Module assistant fanns ej, så jag googlade om efter dina rek. hittade en linuxguide där det står "Wireless Works Switch with Fn+F1 not supportet, need to activate in BIOS"Det är bara det att min fungerar ej, trots att den är aktiverad i BIOSet. Vad göra? Uppgradera BIOSet?
Äsh, det var jag som inte hittade ordentligt, module-assistant fanns visst där i djungeln. Installerar nu.
#29 "Kör sen module-assistant i en konsol och be den installera och konfigurerar madwifi drivrutiner för trådlöst."
Hur då? (ja, jag har provat google)
#9: Det trodde jag med, men nu när jag testar så går det utmärkt att köra su. Använder Ubuntu 9.10 numera - i Ubuntu 8.10 gick det dock inte, utan man var som sagt tvungen att skriva sudo su.
Dock har jag nu inte installerat originalversionen av Ubuntu 9.10, utan en version som fanns på en skiva som medföljde tidningen Linux Format, så det kan ju hända att det är specifikt för den versionen att su fungerar ”direkt” så att säga.
Tyvärr har jag inga bra svar när det gäller wlan, eftersom jag dels inte använder det själv för tillfället och när jag provat det så har det bara fungerat och jag har därmed aldrig behövt gräva i det.
Det där med teckensnitten som är för små, exakt vilka teckensnitt pratar vi om? De som visas i webbläsaren? Texten i menyer och på andra ställen i fönster för samtliga program? Annat? När det gäller generellt utseende på fönster kan man ställa storlekar och teckensnitt i [Instälningar ? Utseende ? Teckensnitt], men det innefattar inte exempelvis den text jag skriver just nu. Där måste du nog in i webbläsaren och fippla eller helt enkelt zooma, en finess som de flesta webbläsare klarar av numera, inte bara Opera som tidigare var ganska (helt?) ensamma om det.
Använder du Compiz Fusion och har installerat compizconfig-settings-manager kan du aktivera en ”steglös” zoomfunktion som fungerar övergripande, men även det är väl egentligen en nödlösning som mest är avsedd för synskadade. När du installeratcompizconfig-settings-manager (finns i standardförråden) så öppnar du bara [Inställningar ? Inställningshanteraren CompizConfig] och bockar i ”Förbättrad skrivbordszoom” som du hittar i kategorin ”Tillgänglighet”. Givetvis kan man ställa in vilka knappar som ska göra vad, men som standard zommar du in och ut genom att hålla Windowstangenten (”Super”) nedtryckt samtidigt som du snurrar med skrollhjulet. Ena hållet gör förstås att du zoomar in och andra hållet att du zoomar ut. När du zommat in kommer du ändå att kunna nå hela skrivbordet eftersom skrivbordet flyttar sig efter hand som du rör muspekaren.
#34 Teckensnittet vi snackar om är typ överallt, i menyerna, här i inläggen, och jag har försökt fippla i webbläsaren med noll resultat alls. Händer ingenting nånstans alls när jag ändrar där. Enda texten som är "normal" är [Bälddra…] + [Skicka kommentar] knapparna när man skriver inlägg.
Angående zoomfunktion så blir det hackigt och inte lycket mer lättläst, utan det är själva typsnittet som är bökigt att läsa, och texten är minimal, uppskattningsvis runt 9 - 10pt.
9-10? Det är ju i alla fall större än vad jag kör… Det borde ju inte vara några problem att läsa, tycker jag spontant, såvida du inte har en väldigt liten skärm, typ mindre än 17" eller så.
En nödlösning, dock på pajasnivå, är ju annars att sänka skärmupplösningen, men det känns ju mer än lovligt dumt och är väl normalt inget man tar till annat än som en sista utväg när man provat allt annat…
Fick inte riktigt klart för mig om du hade testat att ändra i [Instälningar ? Utseende ? Teckensnitt]. Gjorde du det och vad hände i så fall?
När du pratar om zoom-funktionen (i #35), menar du den i Compiz Fusion eller din webbläsares zoom-funktion?
#13 En 13,3" skärm
så jo, det är lite väl litet..
Nja, sänka skärmupplösninen tänker jag inte satsa på hehe.
Jag har inte provat att zooma via compiz än, jagar rätt lösning lite till. Så jag menar webbläsarzoomen.
När jag ställer in utseende --> teckensnitt kan jag ställa in allt utöver det som är i webbläsaren, typsnitt i mina menyer utöver firefox och sånt.
Men typsnitt o storlek i Firefox ställer du ju in i Firefox. Det finns i Preferences->Content
#38 Jo tack, som jag skrivit ovan har jag provat detta till leda med föga resultat. Det händer inte ett smack. 
#37: Jag vet inte hur det är nu för tiden, men tidigare var ju zoomen i Firefox inte den snyggaste världen skådat precis, i motsats till Operas zoom som då ansågs vara den bästa. Detta var ju några år sedan så det kan ju hända att de andra kommit ikapp nu, i och för sig, och om du då upplever Firefox zoom som dålig blir det kanske inte så mycket bättre att byta till Opera, antar jag. Själv testar jag just nu att zooma i Opera och jag ser då ingen taggighet i texten i alla fall. Ikoner och sådant är ju ”pixliga”, men det ligger ju i sakens natur, så att säga; de har ju inte bättre upplösning än så.
#40 Jo nu när du säger det så körde jag mycket opera förr, och där var zoomen kanon. Får byta tills vidare, men tycker det är väldigt konstigt att jag inte kan ändra på texten i inläggen?
Nu är mitt wlanproblem löst, en biosuppdatering var det som behövdes. Inget mer.
Se där, inte krångligare än så… ;)
japps.
Ibland är det för lätt helt enkelt. Skyller på windowsskador…