sända internet radio
hej jag tänkte höra om någon vet något program man skulle kunna använda för att kunna sända radio på nätet utan att ööpna portar i raoutern
Generellt sett kan du inte låta någon komma åt din dator alls utan att öppna portar i brandväggen. Om du vill kunna "sända" radio utan att öppna brandväggen måste du göra det via en server som står på andra sidan. Det hjälper inte med fler eller bättre program på din dator.

ok men hur gör jag för att öppna portar i raoutern då???
Det beror på vad du har för router. Typiskt finns det ett administrationsgränssnitt som du kommer åt genom att surfa till din router. Detaljinformation bör du kunna hitta i manualen för din router. Har du tur kanske någon är bekant med din router, men då behöver vi förståss veta vad det är för tillverkare och modell på den…

ok om du vet vad de e för modell och vad de e för router så kan du hjälpa mig eller
#4: Någon här kanske kan hjälpa dig om du berättar vad du har för utrustning.
Vänliga hälsningar
Niklas

vad menar du med utrustning???
Om du berättar vad du har för router ("utrustning") så kan någon säkert hjälpa dig.. :)
Finns en del guider på nätet.. Ska se om jag kan hitta nån..

ok men jag vet ju inte hur man öppnar portar de e nå lössenord man ska skriva i
Psyflex, om du hade berättat vad det är för router du har, så kan någon säkert hjälpa dig.. Är det en D-Link router? Netgear?
Om inte annat, kan du titta i manualen till routern, eller hjälpen i konfigurationsprogrammet, så löser det sig nog..
Iallafall, här är en sida med guider för olika märken/modeller.. Den är anpassad för DC inställningar, men det är ju bara att ändra till de portarna du vill öppna, och så..
http://www.dslreports.com/faq/dc/3.2%20Hardware%20Firewalls%20/%20Routers

**det är en Topcom BR 604
**
http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/Topcom/BR604/BR604index.htm
Här är en massa inställningar till din router…

om man glömt sitt lössenord till sin router hur kan man få tag på de då???

Det behöver inte du bry dig om eftersom du inte får ändra inställningarna i den.
Lösenordet ligger väl undangömt. fniss
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jasså du men jag har lixom löst de där ja så de e lungt jag kommer att använda de gammla modemet som jag hadde till telia de funkar lika bra de me

Hmm, fast det abonemanget är ju inte aktivt. Fungerar det då?
Audiatur et altera pars

jag tror de ska funka

Vad grundas de tankebanorna på då? Intressant att höra vad ni andra tror.
Audiatur et altera pars
#12: Om du glömt lösenord så kan du resetta routern och nollställa alla inställningar. Det brukar finnas en liten knapp som du kan trycka på med en penna eller spetsigt föremål.
Mvh // Johan

ok men de kanske jag inte ska göra en då utan jag får ta hit nån som kan något om sånt där tex han som hadde den innan mig

#18 om man resettar routern behöver man inte lösenordet sedan då?
Audiatur et altera pars

läs vad han har skrivit så kan du fatta sen att han skrev att alla inställningar e borta

#21 Ja jag såg det. Frågan är bara om det trots detta kommer krävas lösenord. Ibland behövs det på saker och ting.
Audiatur et altera pars
Lösenordet behövs nog, men då är det nollställt till admin, eller liknande, så då kan man det jue.. :)

#23 Okej, då fattar till och med jag. Tack!
Audiatur et altera pars