Kabinettfråga
Har ju sedan en tid tillbaka slängt ut min lilla 160 GB-hårddisk ur min bärbara och ersatt den med en som är större. Köpte nu ett kabinett till den gamla för hela 58 kr (plus 99 kr i frakt… ha ha ha) och fick den idag. Har satt in hårddisken i den och läst instruktionerna.
Det som förbryllar mig är att det medföljde en USB-kabel med en USB-kontakt i ena änden och två i den andra. Dessa två ska man tydligen plugga in i var sitt USB-uttag på sin dator så att det alltså går åt TVÅ uttag, vilket i mina öron låter oerhört absurt.
Har testat att använda båda och bara det ena, det verkar funka i vilket fall, men vad sjuttsingen är tanken med att ansluta med två kontakter till PC?
Ska testa sedan om jag kan boota datorn från den också. Jag har ju två operativsystem på den, som dock inte är aktuella för tillfället, men det kan vara kul att se om det går att köra från den. Det borde ju gå, i och för sig.

Det har att göra med att vissa hårddiskar av den mindre sorten drar mer ström än man får ut på ett USB-uttag, så meningen är att man ska koppla den ena, antingen i ett annat USB-uttag eller till en adapter, sån som man använder till att ladda USB-tillbehör. Ett USB-uttag ska enligt standarden leverera 500 mA, och även om det finns USB-uttag som lämnar mer, så finns det också såna som är begränsade till 500 mA, och om då hårddisken man har tar betydligt mer, så går den inte igång om man bara har den i ett uttag.
Om din hårddisk är lättdriven klarar du dig alltså med en kontakt, men om den drar för mycket ström, så ska man koppla en adapter till den andra pluggen.

Jo, nåt med strömmen måste det vara. Lustig lösning i alla fall!
Själv tycker jag just strömmen är externa hårddiskars stora problem. Endera går de på usb och "sliter" på datorns aggregat, eller så har de en extern nätadapter, ofta av väldigt dålig kvalite! Trist!
Sidospår - Nån som föressten vet, vissa usb portar verkar ge mer ström än andra? Och när man kör i en usb-hub längre bort från datorn, är det mycket som ej fungerar? Det kan iofs lösas med en hub, som får ström från egen nätadapter, men smidigt blir det ej.

I korthet är det så att USB är specificerad till 500 mA på 5V, men i många datorer finns flera USB-portar kopplade till samma strömbegränsare, så om det är fyra som är kopplade parallellt så kan den ge 2A. De flesta separata USB-adaptrar ger 2A, vilket är det mesta som får matas in på USB. En hub med flera portar än fyra kan ha egen intern strömbegränsare om den matas från en adapter.
#1: Kom på det så småningom men glömde gå tillbaka hit och nämna det. Kom på det när jag märkte att den ena kabeln var tunnare än den andra, vilket gjorde att jag antog att den bara hade två ledare i sig, alltså + och - helt enkelt (eller snarare + och 0).
Har inte mätt strömmen som min hårddisk drar, men den verkar inte vara så hög eftersom det verkar funka perfekt med bara ena kontakten i USB-uttaget. Sedan om den nätt och jämnt funkar eller om marginalerna är goda framgår ju inte om man inte mäter.

Jag har en som funkar med en kort kabel men som måste ha adapter om man använder en lång kabel, så där hänger det på gärsgårn. De nyare hårddiskarna som säljs kompletta brukar ha mindre förbrukning.
Precis. Det kan ju vara så att om det nätt och jämnt fungerar så märker man inte det förrän man ändrar något åt ”fel” håll, exempelvis byter till en längre kabel eller råkar få aningen mer kontaktresistans i kontakten än man normalt brukar ha…
Ju högre ström man har i en kabel desto större spänningsfall får man ju i kablar och kontakter, så det är ju logiskt att en kortare kabel är att föredra om man inte har marginaler att ta av. Grövre kabel (större kabelarea) kan också hjälpa, eftersom det ger lägre resistans i kabeln, men min erfarenhet är att kontaktresistans ofta är en större bov i dramat.
Dock kan man få andra fenomen än resistans när det gäller långa kablar, exempelvis induktans. Man får då en större dämpning vid högre frekvenser och man får väl anta att signalen från ett USB-uttag är ganska höga, så då kan man väl misstänka en ökad risk för dålig kommunikation där, men då pratar vi ju inte längre om strömförsörjningen. När det gäller strömförsörjning och induktans tycker jag nog att det snarare borde vara en fördel, eftersom en del högfrekvent skräp som kan finnas där borde filtreras bort mer ju högre induktans man har.

Man brukar ofta avsiktligt öka induktansen genom att sätta på en ferrithylsa runt kabeln. Såna hylsor finns att köpa bl.a. på Kjell & Company, och de kan lösa problem med störningar i datakablar. Problemet brukar ha sin grund i att det är hög impedans på ingången för datasignalen, och signalen studsar tillbaka när den når kabelns ände. Man dämpar såna återstudsar genom att ha högre induktans i ledningen. Om exempelvis VGA-kabeln saknar ferrit kan man få dubbelbilder på skärmen "skugga". Vid USB2 får man oftast snabbare överföring och säkrare identifiering av enheten när kabeln har ferrit.
Ja, det där är ju ett fenomen man bara behöver bry sig om när det handlar om riktigt höga frekvenser, så det blir ju mer och mer aktuellt ju snabbare överföringarna blir.