Telia Smart och USB Skrivare?
Har precis fått Telia Smart. Enligt Telia så är detta en smart produkt som skall göra det enkelt för dig som kund. Förutom wi-fi är modemet/routern/gatewayen utrustat med usb utag för att koppla in skrivare, hårdiskar och dyl. Hur man gör detta framgår inte då Telia inte skickar med någon manual utan endast snabbguide! Snabbt tog jag reda på att modemet kunde bara hantera Fat 32 partitioner, så det fick bli en nätverksdisk (NDAS). Jag har hittat en manual till modemet, som är en Thomson 787, från Bredbandsbolaget(!)
Nu till frågan:
Hur gör jag för att koppla in min usb-skrivare? Har jobbat en hel del med hemmanätverk. Kör Windows 7 X64.
Tacksam för svar!
//Marcus
Ps. Sa jag att Telia tar 29 kr för tjänsten smart! Har testat supporten, men väntetiden är ca 1-1,5 timme!
OTSIIH: Enbart FAT32? Oj, snacka om pajasprodukt! Telia, Bredbandsbolaget och eventuellt andra, det är 2009 nu! Hallå…? Aaah, glömde att jag måste vänta i 1½ timme…
Tyvärr har jag inget svar på din fråga.

Jag kan inte mer än komma med en gissning.
Skrivaren kommer inte att dyka upp på USB i datorn, utan som nätverksskrivare. Det borde bara gå att koppla in den i routern/skrivarservern och sedan installera den i datorn som en nätverksskrivare. Det förutsätter så klart att lämplig drivrutin för skrivaren finns i datorn.

#1 de flesta dvd-spelare med usb-ingång och liknande (telias smart-paket) stödjer bara fat32 för att Microsoft som skapat ntfs inte vill släppa det fritt och kräver licenspengar av alla som vill använda det i sina produkter. Därför också som nästan alla externa hårddiskar kommer formatterade med fat32. Linux foundation har något kryphål som gör att de kan använda ntfs…
För att göra ett förtydligande. Går jag in i routern hittar jag skrivaren som en okänd enhet och har testat att installera en nätverksskrivare utan framgång!
Visst är det en pajasprodukt! Jag kan tycka att man många gånger lovar guld och gröna skogar. Telia gör allt för att sälja och lovar på sin hemsida att Smart gör att du kan dela hårdiskar och skrivare via nätverket. Något som man också lovar är att i och med att du hyr Smartroutern ersätter Telia med en ny vid ev. åsknedslag, detta var bl. a. vad jag föll för, sen att när du får vilkoren strår klart och tydligt att åskanedslag omfattas inte av garantierna! Sen säljer man också Smart med argumentet att support blir enklare, sen att Telia i dag enbart ger support för sina produkter vad gäller installation och inte kring produkter som kopplas samman med Telias utrustning, vill man ha support då - då får man ringa Telias support som kostar 19:90 kr/min!!!
Nu har jag Telia Smart i 6 månader gratis, sen får jag utvärdera om det är värt att ha - men frågan kvarstår; hur koppla samman? Är det ingen här inne som stått inför samma problem? Jag ska ringa supporten 1 gång till - får jag svar gör jag ett inlägg!!!
//Marcus

En skrivarserver kan endera vara "transparent", vilket betyder att datorn inte ser servern, utan bara skrivaren, eller så kan den kräva att det finns stöd för skrivarservern i operativsystemet. Nyare skrivarservrar ska inte vara av den senare typen, men om det är så, så ska det följa med drivrutiner till skrivarservern. Det sitter alltså ett operativsystem i den där routern, som ska ansluta skrivaren till varje dator som frågar efter den.
Ibland underlättar det att först installera skrivaren på en lokal port på datorn innan man ansluter den via skrivarserver. Sedan ändrar man porten som den kopplas till.
Så efter en timme i kö hos Telia och eget forskande har jag svaret! Telia lämnar ingen support på hur man ansluter kringutrustning, fast man utlovat. Thomson TG 787, liksom D-link DI-524UP, är utrustade med USB port. För att du ska kunna koppla in en vanlig USB-skrivare krävs det att den stöder LPD (Line Printer Deamon Protocol). Min Brother stöder inte detta utan endast GDI (Graphics Device Interface). Detta är olika standarder för att hantera bild och typsnitt.
Så slutsatsen är: Ska du koppla in en USB-skrivare i Telia smart så måste den kunna hantera LPD. Så det får bli ny skrivare…
//Marcus

Det verkar vara helt och hållet Telia. Jag har sedan några år sagt upp kontakten med Telia och vill inte ha med dem att göra någonsin mer. Skälet var att de kopplade bort min telefon när den skulle flyttas och aldrig kopplade in den på den nya adressen, men likförbannat krävde mig på abonnemangsavgift och avgift för "flyttningen". De vägrade godta att säga upp avtalet från tiden då de kopplade bort telefonen, så när jag sade upp abonnemanget var jag tvungen att betala för den tid som de inte hade tillhandahållit någon tjänst. Naturligtvis hade det säkert gått att ordna med en massa besvär, men jag nöjer mig med att veta att det är ett oseriöst företag, som jag inte kommer att göra några affärer mer med.
Har efter några timmars klurande listat ut hur man använder en vanlig(ej nätvärksskrivare) att fungera kopplad till telia smart routern med usb. Rätt omständig ,men kontakta mig på: kenneth.m-service@hotmail.com så hjälper jag till.