Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 3326 ggr
lisette
0

solblekt skiva med bilder

jag är inte säker på om jag ställt frågan här tidigare, hittade inget när jag sökte nämligen.

har varit klantig nog att låta en dvdskiva full med bilder och filmer ligga framme i ett fönster och den har därmed blivit solblekt.

jag kommer åt mapparna på skivan, efter väldigt lång tid. säkerligen kommer jag åt bilderna med, men det tar så otroligt lång tid att jag inte har orkat vänta.

bilderna är betydelsefulla för mig, så jag hade gärna velat ha tillbaks dem igen.

har hittat ett ställe på nätet där de tar bra (hurlöst) betalt för att ta fram förlorad information, men jag blir inte klok på om de kan göra det med en skiva.

har ni någon aningom det finns ställen/folk som kan fixa detta?

guraknugen
0

Om informationen på skivan över huvud taget går att rädda beror på hur förstörd skivan är. Om metallskiktet (metallskikten om det är flera lager) är tillräckligt förstört går det inte att läsa skivan hur gärna man än vill.

Vissa bortfall kan man klara ändå eftersom det finns redundant information på skivan, men är bortfallen för stora räcker inte den extra informationen.

Informationen ligger egentligen i själva plasten. Metallen är till för att laserstrålen ska ha något att reflekteras mot, annars kommer ju inte laserstrålen tillbaka och kan därmed inte avläsas. Informationen består av olika långa gropar med ett visst djup och på en CD finns dessa på ovansidan. Mellan informationen och skivans etikett eller tryck finns det tunna lagret av metall, oftast aluminium och det är detta som laserstrålen reflekteras mot. Teoretiskt skulle man nog kunna avlägsna skiktet och lägga på ett nytt, men att göra det i praktiken kräver utrustning som inte går att köpa som privatperson. Och detta var nu CD, alltså. Med DVD blir det ännu värre, för den består av två plastskivor som limmats ihop med varandra. Informationen finns alltså i mitten av skivan så man måste ta isär skivan i så fall, vilket förmodligen är i det närmaste omöjligt.

De båda skivorna har information för respektive lager och limmas ihop med ett lim som läggs på i en sträng nära mitten av skivan. När detta sker har givetvis båda skivorna fått sina respektive metallskikt, den ena av aluminium och den andra av silver och lite mer genomskinligt än aluminiumskiktet. De båda skivorna trycks mot varandra och sedan börjar skivan att snurra fort så att limmet sprids jämnt mellan skivorna. Samtidigt belyses skivan med UV-ljus och då härdar limmet oerhört fort - det tar mindre än 4 sekunder. Så en två-skikts-DVD består alltså av plast - metall - lim - metall - plast. Det är alltså limmets tjocklek som avgör avståndet mellan de två olika lagren.

En CD har inget lim utan lack istället som härdar på samma sätt. Detta för att aluminiumskiktet inte ska oxidera medan skivan väntar på tryck.

Detta jag skrivit nu gäller tillverkning av skivor med information på, exempelvis musikskivor och filmer. Hur man tillverkar CD-R, DVD+R och så vidare har jag ingen egen erfarenhet men processen borde inte vara helt olik. Kanske andra material än de jag nämnt här, men det där med var informationen sitter ska ändå vara tillämpligt.

Hur som helst, hade du känt någon som replikerar CD/DVD på Media Plant  i Stockholmstrakten (idag Sveriges enda tillverkning om jag inte är helt felunderrättad - jobbade där själv för några år sedan under en kort period) och om det hade varit en CD, hade du kanske kunnat rädda skivan genom att slita loss metallen och ge skivan till den personen som hade kunna ”smuggla in” skivan bland de andra i maskinen (på rullarna där de nypressade skivorna väntar på att svalna) och på så sätt kunnat ge skivan ett nytt metall- och lacklager. Med DVD blir det som sagt betydligt svårare. Om du mot alla odds fick isär de båda skivorna så är ändå sannolikheten inte obetydlig att dina respektive halvor limmas ihop med fel halva och… ja, det är mycket som kan hända.

Så min gissning är att det är kört, i alla fall om delar av metallskikten saknas.

Ännu ett skäl att göra säkerhetskopior på flera ställen, särskilt om man valt ett så opålitligt media som DVD. Gärna på extern hårddisk, USB-sticka, SD-kort (eller annat minneskort) och så vidare.

lisette
0

tack för ditt långa svar! =)

jo jag vet om det där med säkerhetskopior, har skaffat en extern hårddisk nu. men det är så dags.

väldigt tråkigt är det eftersom min sons alla barnbilder ligger på skivan.

Bogey
0

Eftersom du tydligen kommer åt en del info på skivan kanske det inte är helt rökt. Olika spelare/läsare är olika känsliga så har du möjlighet att testa skivan på olika datorer så kan du om du har tur hitta en som klarar att hjälpligt läsa innehållet så du kan kopiera över det på ett USB-minne.

lisette
0

ja det är ju det jag känner med. kanske någon superdator eller något program som kan fixa det hela…

har mailat de jag länkar till här ovan för att se vad de säger.

Bogey
0

#4 Ibas kan säkert fixa det. De har specialutrustning till det mesta. I detta fallet behövs ingen superdator, allt hänger på CD/DVD-läsaren.

Jag tänkte snarare att du skulle testa hos alla bekanta du har för att se om någon har en CD/DVD-läsare i sin dator som är en liten aning känsligare än din och därmed skulle kunna läsa ut bilderna från skivan, innan du kostar på en massa pengar för att nyttja Ibas specialkunskap och utrustning.

marimu
0

Lisette!

Du kan pröva att kopiera CD-skivan till en anna CD. Så gjorde jag för länge sen med en CD som vägrade visa innehållet och det gick bra.

Men först kanske du ska ha tålamod och vänta ut den och se om du kommer åt bilderna även om det tar lång tid! 

Eventuellt kan du även försöka kopiera över mapparna till hårddisken.

lisette
0

#5 jag förstod vad du menade, men det skadar ju inte att kolla vad det hade kostat (och om de hade kunnat göra det).. =)

#6 bra idé, ska testa att kopiera dvd:n!

har testat att köra över alla bilder till en extern hårddisk, då höll den på flera timmar och jag fick upp ett felmeddelande till slut och inga bilder dök upp.

guraknugen
0

Som sagt finns det mycket man kan prova, men om det saknas för mycket reflekterande material på skivan så att den extra information som finns inte räcker till så finns det inga (realistiska) metoder som fungerar, och på din beskrivning låter det ju onekligen som att det är kört. Men det kan ju som sagt vara din läsare som är lite halvdålig på att läsa skivan, så visst är det en god idé att testa på allt man kan komma över.

lisette
0

usch jag får lite ont i magen…. ;) jag får väl helt enkelt ta med skivan när jag ska iväg till folk och se om det funkar där.

tack för alla svar!