3Ghz station VERSUS bärbar AMD64 X2
Har inte hundra procent koll på alla begrepp och siffror, behöver hjälp med en jämförelse.
Just nu har jag en stationär dator, DELL Pentium 4, 3.00 Ghz med 1,5 gb RAM.
Funderar på att införskaffa en bärbar med AMD Turion 64 X2 TL-60 och 1gb RAM (HP).
Den bärbara har ju Dual Core Processor, så jag undrar om den faktiskt är bättre än min stationära? Snabbare liksom.. Någon som vet?
För fullständig info om den bärbara: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=131133

Med dubbla processorer så behöver hastigheten på dessa inte vara så himla höga för att de skall prestera bättre än en som bara har en på säg 3 Ghz. Flera saker avgör det. Dels att varje processor kan jobba med säg 1,8 Ghz eller något men även att de kan utföra saker parallellt vilket ju snabbar upp rejält.
Nu är det bara diskarna man hoppas att de kommer att snabba upp för de kan ofta vara en orska till flaskhals. På bärbara är det fortfarande vanligt att de spinner med 5.200 varv medans stationära oftast spinner med 7.200. Har man många diskintensiva program så är detta en nackdel. Då spelar det oftast inte så stor roll om man har jättesnabba processorer då dessa måste invänta svar från disken/arna. Här kan dock ett större RAM minne vara en verklig prestanda höjare eftersom mycket då kan lagras direkt i minnet i stället för att hämtas från disken eller diskcachen. Att gå upp till ett 2 GB (eller högre) minne kan alltså göra underverk.
Man tycker ju att där borde man nu komma upp i diskar som spinner över 10.000 vrv på både stationära och bärbara. Dessa finns visserligen via SCSI diskar men de kostar.
Tack för svar!