Skicka en office-fil till en Macdator
Hej alla datakunniga!
Har försökt att skicka en Wordfil (docx) till en användare av en Macdator men han kan inte öppna den. Går det inte att skicka Microsoft office-filer från en PC till en Mac?
Funkar det om jag gör om Word-filen tillen PDF?
Någon som vet?
Bara att prova.
Det ska inte ha något med Windows eller MacOS att göra och verkligen inte om det är en PC eller en Mac. Det enda som betyder något är om det på den datorn som fick filen finns något program som kan öppna filen korrekt, i detta fallet ett kontorsprogram. Har Mac-datorn samma program som du har är sannolikheten stor att det går bra att öppna dokumentet. I annat fall kan det gå bra ändå, men det beror ju som sagt på vilka program som är installerade på Mac-datorn.
PDF brukar funka bra om det inte är tänkt att mottagaren ska redigera dokumentet.
PDF går utmärkt. Jag har fått för mig att .doc ska open office klara, är osäker på .docx
.docx ska OpenOffice.org klara, men inte till 100%. Än.
.docx är MS nya xml-baserade Word-format. Har han en äldre Word på sin Mac än du har på PC'n kan han inte öppna filen, dock ska det finnas en kopatibilitetsplugin att installera på äldre MS-office så de i.a.f. kan läsa dessa filer men jag vet inte om denna plugin även finns till MS-office på Mac.

En annan lösning kan ju vara att spara i ett äldre format för Word.

Eller spara i RTF-format!
Nej, snälla, inte RTF! Fast var och en gör ju som den vill, så att jag har haft stora problem med RTF-kompatibilitet måste kanske ii och för sig nte automatiskt betyda att andra haft det…
Men vad jag märkt är i alla fall att RTF-filer skapade i Word (åtminstone äldre Word) inte öppnas korrekt i OpenOffice.org. Framför allt kommer bilder inte med. Tror inte bilder hör hemma i RTF-filer heller i och för sig.

I Office på WIndows miljön välj att spara till nytt foramt. I Office 2007 heter det konvertera. Välj där DOC och inte DOCX så bör det gå bra

Tack för Era svar.
Jag konverterade helt enkelt om den till en PDF och då funkade den på mottagarens Macdator.
Det verkade som att docx var för "ny" för att öppna på hans dator, hade jag skrivit den i det gama doc. hade det nog gått bra, men nu är det gjort och det funkade!