Hur laddar jag ner ett youtubeklipp ?
Hur laddar jag ner ett youtubeklipp på ett annat sätt än att gå till en sajt som gör det? Det ska finnas ett smidigare sätt.
Fick ett råd att kopiera klippet från temporära internetfiler.
Den finns dock inte där i min vista. Den borde ligga där…när jag låtit ett klipp ladda klart. En massa cookies och andra småfiler ligger där, men inte själva klippet.
Kommer ihåg när jag hade WinMe så fungerade det med filmklipp från temp. Provade dock aldrig med youtube då.
Youtube strömmas så de sparas nog inte på din dator. Ungefär som radio alltså. Ska du fånga dem får du nog använda ett program som spelar in vad som händer på skärmen.
Tack för ditt svar Niklas
Hittade detta på en iFokusmedlems hemsida
Kanske är det inte aktuellt längre. Skärmklippen ser ut som om det är xp.
Jag ska skriva till henne och fråga.
http://evenel.blogg.se/2010/march/sahar-laddar-du-ner-musik-fran-youtube.html
Men inte strömmas youtube. När man låtit ett klipp ladda så ligger det ju där fulladdat…eller…? Man kan ju stanna cursern och låta klippet ladda klart innan man kollar på det.
Har du firefox finns mängder av plugin. Adblocker fungerar bra till det med förresten. Plockade ut den här filen från youtube via den här adressen:
Detta är jättebra
VLC.
#3 Hej Peter! Din länk fungerar inte
Jag har nu installerat Firefox och adblocker+
Vilken lättnad att slippa de blinkande störande bilderna
Men jag kommer inte åt reklamen som är näst längst till höger
Ingen flik visas på den när jag lägger musen på den.
Och jag hittar den inte i listan
#4 Tack Loveferrets för en fantastisk plugin. Den fungerar jättebra.
#6,Ja de gör den, lycka till. 
#5 Guraknugen…jag har vlc. Kan jag använda den i explorer för youtubenedladdning eller hur menar du.
#6 Länken fungerar bra för mig fortfarande.
Reklamen på den här sidan? Testa importera min textfil i adblocker. Du kan även högerklicka.
#8: Använder inte VLC själv, men har för mig att man anger adressen någonstans… så du behöver bara webbläsaren till att få fram adressen till klippet. Men det kanske inte fungerar… ska installera VLC och testa. Återkommer.
#9 Högerklicka gick bra på den näst sista annonsen. Den sista WWF-annonsen går dock inte att högerklicka på
Vet inte var jag hittar den i listan
Vet inte varför din länk inte fungerar för mig Peter.
Jag har provat både i EX8 och FF
#8, fortsättning från #10: Har installerat det nu och det verkar som att man ska in och fippla i Media ? Öppna nätverksström eller Media ? Strömning, men själv fick jag felmeddelande. Kanske missade någon plugin eller något när jag installerade eller så går det inte. Eller så klantade jag mig med inställningarna (troligt).
Någon annan kanske orkar testa? Själv är jag inte så bildintresserad (det är ljud som gäller här) så jag orkar inte ta reda på vad som är fel. Jag har för mig att jag fått det att fungera tidigare dock, men det kanske inte var YouTube utan en annan sida.
#11 Ser ingen reklam alls;) I internet explorer får jag inte upp någon WWF. För att kunna högerklicka när webbägaren trilskas tar man och inaktiverar javascript i webbläsaren. Därefter går allt att högerklicka på.
Lyckades nu få bort den sista reklamen.
Vilken befrielse.
Det får nog bli firefox för mig i fortsättningen.
Kommer jag att sakna något från Explorer tror ni ?
Knappast.
#14 Vänta tills du besöker aftonbladet. Där snackar vi befrielse.
Men att eliminera reklamen från hotmail antar jag är omöjligt :o(
Jo,jag testade faktiskt aftonbladet. Det var en befrielse…men det fanns fortfarande blinkande reklam…..för aftonbladet, som inte gick att blocka på det vanliga sättet i alla fall.
Hmm…det gick att högerklicka på en reklam i hotmail och ta bort den, så det fungerar tydligen på en del reklam därinne.
Det går inte att kopiera och klistra in i firefox…..?
Kör du FireFox så installera en plugin som heter "Fast YouTube Downloader". Funkar klockrent. Se beskrivning och screenshots via länken ovan
Det är redan fixat Bogey
Nu är problemet att kopiera och klistra in på iFokus.
Försökte att lägga in en kod som en Mozilla rekommenderade men mitt vista ville inte låta mig göra det . Skulle kontakta systemadm. Men det är ju jag….vilken soppa !
#21, Samma problem som jag hade för en tid sen, tyvärr får man markera de du ska kopiera o sen lägga till de , är du med Staffan ?
Alternativt att ha 2 flikar uppe så kan du markera de du vill använda o dra över den till första fliken, svårt att förklara he he.
Nää, det går inte på iFokus.
Inte popuphanteraren i Firefox som spökar? Man får ju en popupruta när man klistrar in här i firefox.
Vad står det när du trycker ok då?
Då kommer jag till mozilla
Får instruktioner hur jag ska öppna user.js filen i ett textdokument och klistra in en kod som jag fått.
Om det inte finns någon user.js file så ska jag skapa en. ???
Jag har ingen sådan fil
Sedan ska jag öppna user.js filen i en text editor
Vad jag då gör är att öppna "anteckningar" och lägga in koden där och spara den i mozillamappen och döpa filen till user.js. Men då behöver jag admins godkännande…..fast det är ju jag, så det går inte.
Hmm..fattar inte riktigt detta
Gick in på sidan och läste. Blev inte klokare och kan inte hjälpa dig. Vet bara att 3.6.2 tillsammans med windows 7 64 fungerar bra. Nu har jag NoScript som tillägg, men när jag inaktiverade det fungerade iFokus ändå.
#24, Jag kunde i alla fall göra så, så det borde funka för dig oxå då, så som jag förklarade i inlägg 22/23 kan man göra. Lite bökigare men det går om man vill.
Jamen, hallå, …vet ni vad jag upptäcker. Om jag högerklickar i stället för att använda "klistra in" ikonen här ovan så fungerar det….dessutom smidigare än i explorer.
DESSUTOM…..när jag hittar youtubekanaler som den här
Där mycket av musiken är i HD och jag med det suveräna nedladdningsverktyget i firefox som Loveferrets tipsade om….där jag också kan välja att ladda ner i ljudformatet MP4….nån som vet om MP3 spelare tar MP4-filer ?
Hörni gott folk. Testa att lyssna/ladda ner den här i HD
#31, De där funka däremot inte hos mig alls hahahhaa.
Loveferrets…jag uppdaterade #31
Lyssna på låten i länken…..
ah . ok
Jag tror man själv kan avgöra vilka filer som ska spelas, jag använder winamp o den kan spela MP4 filer.
haha de var nog sån här du menade, e trött.
Här fanns det en
VLC mediaplayer spelar nästa allt, även ISO-, eller IMG-filer avd DVD-skivor eller hela VIDEO_TS filstruktur från DVD. Bara dra och släppa på spelaren som brukar det funka.
Fast den körs ju i.o.fs. bara på datorn.
Här är en lista på bärbara mediaspelare som klarar mp4. Tror det var 53st
Men, nää. Jag var ute och cykla här. Trodde inte det var bild till mp4 filen…fast när jag tänker efter..mp4 är ju en videofil…hmmm….. Märkte att det var lite bättre ljud än flv…men det är ju bild också. Ska ändå ladda in den i min portabla mycket enkla mp3 spelare. Fast det kommer nog inte att gå att spela upp…… får väl se. Skulle vara bra om man kunde konvertera mp4 videofil till mp3 så jag kan ta den med mig ut på golfbanan. Men det går väl inte…mp4 till mp3 ?
Men funka de inte i den spelaren jag angav i inlägg 37 då?
#40 Jo, det skulle fungera, men jag behöver inte bild när jag är ute.
Om det finns ett prg. som konverterar mp4 till mp3…fast jag tvivlar på det.
Jag ska köpa en philips för 400:- på 4 gb som klarar wav också. Jättebra ljudkvalitet
Förstår inte att jag trodde mp4 var en ljudfil…när jag tänker efter så…..ganska korkat…men då skulle jag ju å andra sidan passa på att lansera korkadeiFokus. Nån som vill vara med….?
Ha ha här
Fantastiskt ! Har just konverterat en låt från mp4 till mp3
Samtidigt under kvällen och natten har jag laddat ned 2 timmar supermusik i HD-kvalitet med video till hårddisken….med min nya webbläsare och dess vidunderliga nedladdningsprogram.
Och att youtube har HD alternativet på en del klipp nuförtiden är ju tajmat . Fantastiskt
Tack Loveferrets för din hjälp.
Hittade föresten mp3-spelaren lite billigare på en länk jag fick här från Bogey….så nu har jag beställt den också. Den kommer till brevlådan. Bara 38:- i frakt.
Kommer alltså kunna lägga in den nya musiken jag laddat ner ikväll i mp3 spelaren.
Det känns faktiskt som julafton ! 

Så roligt, grattis till din blivande julklapp då hehe,
38 spänn i frakt var ju billigt rent oxå.
Det var så lite, kul att hjälpa om man kan, speciellt om de fungerar oxå ha ha. Lycka till !!
#31: Vad jobbigt. Är inte Ctrl+v enklare?
#31 igen: Vilka format en MP3-spelare tar beror ju på vilken MP3-spelare vi pratar om. Min, som är otroligt gammal nu (2005), tar ju inga videoformat alls (displayen är ändå för liten och har för dålig upplösning för det), men den tar ju WAV, MP3, OGG Vorbis och, har jag för mig, FLAC utan att protestera.
#45 Det var som…..ctrl+v…har jag inte vetat om .Tack för den. Vem behöver "klistra in" ikonen ? Skitbra. Kan aldrig få nog med bra verktyg.
Du glömde säga att din mp3-spelare väger 1,2 kilo och rymmer 200 mb 
Den jag har nu väger 15 gram och rymmer 2 gb. Dessutom upprepar den samma låt var tredje låt.
Gissa om man kan den låten! Det står i den lilla manualen att det kan förekomma att låtar kan upprepas i shuffle-mode. Inte om man spelar dem i följd dock…
Tyvärr stämmer inte detta. Man kan bara spela i shuffle-mode.
En lätt spelare med skapligt utrymme och helt kass att använda. Jag kan ju ha den som usb-minne.
Saknar helt display.
Batterilängd högst 3 timmar
#46: He he he… din gamle skojare där… Ctrl+c för kopiera, Ctrl+x för klipp ut och Ctrl+v för klistra in har ju gällt de flesta program (utom Emacs…) sedan 1200-talet (okej, smärre överdrift…) så det trodde jag alla kände till… Liksom Ctrl+a för markera allt och några ytterligare välkända kombinationer.

Min MP3-spelare har följande fysiska data (mätt av mig själv nyss):
Längd: 73 mm
Bredd: 30 mm
Höjd: 19 mm
Vikt: 33 g (med batteri – batteriet är inbyggt och går ej att avlägsna)
Minne: 1 GB (2 GB-version fanns att köpa när jag köpte min)
Så visst ligger den lite efter dagens spelare men inte fullt så mycket…
Den har även inbyggd mikrofon och radio och man kan spela in både radioprogram och ”live”. Dock blir ljudkvaliteten ”så där” vid inspelningar, däremot låter den bra när man spelar upp välljudande ljudfiler (som skapats på annat håll än i MP3-spelaren) och använder riktiga hörlurar (i motsats till det skräp som medföljer eller annat skräp under 1000 spänn).
Och ja, jag tror mig veta att du skojade till det lite där angående storleken, men valde att svara ändå. Man vet ju aldrig, det kanske finns någon som på fullt allvar tror att spelarena 2005 var så stora och tunga…
Det enda jag är missnöjd med är att den inte klarar gapless playback. Exempelvis kan man glömma live-skivor eller medleyn (potpurrier) om inte alla låtarna är i samma fil.
Ctrl+a använder jag ofta. Jag kände faktiskt inte till de andra. Det är sant !
De kommer jag ha nytta av.
Den verkar rätt bra din mp3. Kan tro att den var rätt dyr 2005
De hade en Philips som hade 8 gb och färgskärm för ungefär samma pris som den jag beställt. Men den har ingen Equalizer som 4 gb har + en hel del som 8 gb saknar. Jag behöver inte mer än 4 gb
Jag har inte använt mp3 tidigare då jag har lite tinnitus och överkänslighet för höga ljud. Men jag behöver ju inte ha den på så högt.
Jag köpte skräp-mp3:n för någon månad sedan för 200:- på TeknikMagasinet.
Jag borde egentligen lämna tillbaka den…men det får nog vara. Det gäller inte en förmögenhet..och jag kan ha den som usb-minne.
Jo, jag är faktiskt ganska nöjd med den. Den har gjort det den ska hela tiden, endast bortsett från oförmågan till gapless playback, som sagt. Och den klarar WMA-filer också, men det formatet har jag slutat använda så jag tänkte inte på det.
2005-09-14 köpte jag min spelare för 1 994 kr och fyra dagar tidigare köpte vi en likadan fast med halva minnet, 512 MB, för 1 494 kr. Båda används fortfarande om än inte lika ofta.
Använde min i anteckningssyfte vid några tillfällen. Var på någon sorts kurs innan jag fick jobb och kunde då koncentrera mig på att lyssna under föreläsningarna istället för att skriva ner allting. Skrev bara ner stolpar och ungefär var i inspelningen (minuter och sekunder samt filnamn) jag kunde hitta vad, så att säga. Sedan kunde man sitta i lugn och ro vid datorn och anteckna i OpenOffice.org istället.