Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1903 ggr
lisette
0

trojansk häst

vi har AVG på vår dator och nu körs en koll på datorn, ser att vi fått in en trojansk häst som heter backdoor.generic12.AZGS.

när jag söker lite på nätet hittar jag olika sätt att ta bort trojanen på, det verkar dock vara svårt. tänkte jag skulle testa sättet som beskrivs här. verkar det vettigt?

trojanen verkar ligga i en mapp till ett webbaserat spel som gubben spelar som heter crossfire, ska jag behöva installera av hela spelet och förbjuda honom att spela?

"C:\Program Files\Subagames\CrossFire\XTrap\XTrapVa.dll";"Trojan horse BackDoor.Generic12.AZGS"

borde jag lägga över alla viktiga filer på vår externa hårddisk? har aldrig haft en trojansk häst tidigare och vet inte hur "smittsamt" det är…

[PeterWem]
0

Installera malwarebytes antimalware, uppdatera och scanna. Starta om datorn och scanna igen.

Mosaik02
0

hmm det beror på alltså om spelet går att använda sedan eller inte

men börja först i listan med Antimalware hittas inget så fortsätt med Spybot kör programmen en och en fullständig scan

lägg allt som hittas i karantänen och se om trojanen hittas

det är väldigt lätt att få in ohyra av olika de slag och det går alltid att rensa och ta bort det det värsta är virus som  verkligen kan rensa datorn

har du brandvägg och antivirus som uppdateras varje dag?

om vi ska prata om min dator så har jag precis rensat den ifrån en trojan som gömde sig ett program plockade det med Superantispyware och programmet fungerar utmärkt återigen

tittar på hemsidan för spelet så ska man kunna ladda hem det utan att få otrevligt överaskningar men han kan ha laddat hem det någon annanstans ifrån och fått det med sig

tyvärr blir det mer o mer att det räcker att besöka en smittad sida så får man in en massa otrevligheter i datorn

lisette
0

han har ju spelat crossfire länge och senast viruskollen kördes så fanns där ingen… brandvägg har vi, antivirusen vet jag inte om den uppdateras varje dag, men det får jag kolla när jag kommer hem.

ska testa det ni skriver och så får jag se vad som händer. :D