Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 1120 ggr
johan
0

Det coolaste på länge!

Ett program som kom med Office 2003, men som väldigt få känner till är OneNote. OneNote används för att samla alla dina anteckningar. Allt från nedklottrade tankar, komihåglistor, bilder, inspelat ljud & video, länkar, dokument eller egentligen vad du vill.

Det riktigt fiffiga med detta program är att man kan "flagga" alla information med flaggor som "Att göra", "Viktigt", "Ring" eller vad du vill. Det blir ännu bättre att du kan få en sammanställning av alla flaggor oavsett vart du flaggat det. Ordning och reda!

Jag kommer skriva mer om OneNote vid ett annat tillfälle.

NU TILL DET COOOOOOOLA!

I betaversionen av OneNote 12 så följer det med en OneNote Mobile. OneNote Mobil är ett program till din Windows SmartPhone som gör att du kan ta anteckningar med telefonen och synka detta mellan telefon och dator. Synkning går åt båda hållen.

Istället för att skriva SMS och lägga i Utkast-mappen som jag brukar göra, så kan man nu göra riktiga anteckningar med viss formatering som punktlistor, fet, kursiv, understruken med mera. Alla anteckningar du gör på datorn och synkar över till telefonen vissas i sin helhet med tabeller och annat som OneNote kan skapa, men som OneNote Mobile inte själv kan skapa, men kan läsa.

Så långt inget man jublar jättehögt över…

I OneNote Mobile kan du ta en bild med telefonens kamera och få in i anteckningen. All text i bilden blir fullt sökbar. Yes! Tänk dig att du sitter på ett seminarie och tar kort på en PowerPoint-presentation. Du kan i efterhand sedan söka efter ord som ingick i bilden från presentationen. Det samma om du t ex tar kort på ett visitkort eller liknande. Funktionen kräver dock en kamera med hyffsad upplösning, så de gamla 640x480px-kamerorna ger inte så pålitligt resultat.

Rätt imponerande!

Än mer imponerande är det att du i OneNote Mobile även kan spela in ljudanteckningar. Du kan spela in små memon till dig själv, eller använda telefonen för spela in ett möte. Även detta blir fullt sökbart genom röstigenkänning. Hur bra detta fungerar på svenska vet jag dock lite om ännu så länge.

Snacka om att den analoga och digitala världen börjar flyta ihop!

Mvh // Johan

Niklas
0

Vad kul! Synd att jag inte har en Windowstelefon. Jag ser fram emot fortsatta berättelser om OneNote.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
0

Hur sjutton installerar jag OneNote? Jag har letat och letat utan att hitta någon information.

Vänliga hälsningar

Niklas

johan
0

Office brukar komma på 5 skivor. Jag har för mig att OneNote ligger den sista skivan.

Mvh // Johan

Niklas
0

Mitt office består av två skivor. En för allt utom FrontPage.

Vänliga hälsningar

Niklas

johan
0

Du kan det nog vara så att du inte har rätt utgåva. Jag hade för mig att OneNote ingår i Professional, men det kanske är i Enterprice som det ingår. Det följer även med de flesta Tablet PC:s.

Mvh // Johan

Niklas
0

Så kan det vara.

Vänliga hälsningar

Niklas