Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 5494 ggr
rakuLotta
0

Vad betyder meddelandet?

Ett problem har uppstått. Vår stationära dator har plötsligt lagt av efter att ha funkat utmärkt i går kväll. I morse när jag kom upp möttes jag av en svart skärm med texten:

Boot from CD:

Boot from CD:

No boot device available, press ENTER to retry

SATA-0: Installed

SATA-1: Installed

SATA-4: Installed

SATA-5: Installed

Har försökt stänga av datorn på ON/OFF knappen och hållit den intryckt ett tag. Låtit den vara avstängd en halvtimma och startat  om den, men samma meddelande dyker upp.

Det är en Dell Vostro400, ca3-4 år gammal. Har den dött eller går den att rädda?

Vore innerligt tacksam för svar på denna fråga. Man blir ju lite nervös för alla foton och annat som man har liggandes och givetvis inte backup:at.

Tack på förhand/ Lotta

donjoh
0

Det verkar som om den inte hittar nått operativsystem som den vill starta upp.

Det kan vara så illa att nån hårddisk har gett upp men det kan vara så enkelt som att ett litet område på disken kallat bootsektor har fått fnatt.

Du kan ju testa att starta på installationscdn, jag gissar att du troligen kör Windows XP, där ska du hitta ett val "Reparera Windows" OBS! Du vill inte använda nått val som kan heta "Återställ datorn till fabriksinställningar" eller liknande.

Annars kan du ladda ner en sk "LiveCD" med Linux och starta på.

rakuLotta
0

Jätte tack för snabbt svar. Hittar jag ett sådant alternativ på installations cdn så kör vi på det, blir vi osäkra så försöker vi nog få tag på nån datorkunnig som får hjälpa oss. hoppas på tur att det är detta nu.

Tack!

JohannaEkroth
0

Kommer du så långt så du kan gå in i BIOS när du startar datorn eller fryser den redan vid första skärmen, eller hinner den "byta sida"?

Låter som BIOS har tappat vilken disk den ska boota ifrån. Det är inget allvarligt fel och du behöver inte formatera hårddisken.

För att komma in i BIOS brukar man få trycka delete, F1 eller F2 direkt när man har startat datorn.

Sedan gäller det ju att veta vad din hårddisk heter som windows ligger på… Vet du det?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

rakuLotta
0

När den startar upp är det första som dyker upp i några sekunder Bios revision 1.0.3

Det står även F" och F12 i högra hörnet. Försökte med att trycka delete och F2 (tror jag det blev, försökte även med F12 när jag inte tyckte det hände nåt)

Då kom följande sida upp, en blå skärm där det stod:

Phoenix- AwardBIOS etup utility

samt två kolumner där det står, till vänster:

-System info

-Standard CMOS Features

-Advanced BIOS Features

-Boot device Configuration

-Advanced  chipset Features

- Intergrated Peripherals

Sedan på höger sida:

- Power Management Setup

Load defaults

Set supervisor password

Set user password

Save and exit Setup

Exit without saving

Sedan oxå:

Esc: Quit

F10: Save and exit Setup

BIOS info, system Info…

Har ingen aning om vad hårddisken heter. Ska det stå nånstans, eller går det att hitta?

Som du märker har jag ingen som helst aning om någonting, man kan bara använda datorn när den funkar, händer nåt sånt här får man lita till proffs som er;-)

Förresten så låter datorn som värsta fläkten som står och susar, den jobbar på högvarv när den är på, går liksom inte ner och lugnar sig om du förstår vad jag menar.

Tack så väldans för hjälpen. Hoppas du kan utläsa nåt om vad jag ska göra i nästa steg av det som jag skrivit nu.

Tack/ Lotta

rakuLotta
0

En grej till, när jag nu testade att trycka F12 så kom jag in till nåt som hette Boot menu

Det står:

-Hard Disk

-SATA-0   : ( och en kod med siffror och bokstäver)

-SATA-1   :(och en annan kod med bokstäver och siffror)

- Bootable Add-in cards

CDROM

Utility Partition

Är det här jag ska göra nåt? Kan du utläsa nåt?

Jag PMar dig.

GladLotta

rakuLotta
0

Så var problemet löst. Efter vad ni skrivit här och med lite konfererande på min mans jobb så bestämde han sig för att testa. Gick in på F12 och testade SATA-0, och det visade sig vara rätt.

Hur och varför fattar ju inte jag, men glad att det funkar igen.

tack för att ni tog er tid att svara.

Mvh Lotta

JohannaEkroth
0

Ah, jag förstod det =)

När du tryckte F2 kom du in i datorns BIOS. BIOS är typ datorns hjärna och har hand om vad i datorn som ska göra vad och hur saker och ting i datorn hänger ihop så att den kan starta och fungera. BIOS sitter på datorns moderkort. Till moderkortet kopplas allting som finns i daotn samman.

Till BIOS finns ett litet battri på moderkortet som ser till att BIOS helatiden har ström trots att datorn är avstängd och urkopplad. Kanske batteriet håller på att bli dåligt? Är det därför "hjärnan" glömmer vad den ska göra? Nåväl just nu är problemet löst. Men tapper den hårddisken igen kanske man ska fundera på att byta batteri.

Dessa:

-SATA-0   : ( och en kod med siffror och bokstäver)

-SATA-1   :(och en annan kod med bokstäver och siffror)

:Är dina hårddiskar. Eller snarare kontakterna där hårddiskarna sitter på moderkertet i datorn. BIOS känner av att någonting är inkopplat på de kontakterna. Dessa massa nummer och siffror är däremot namnet på dina hårddiskar. Din dator har 2 stycken och på en av dem ligger ditt Windows XP som den normalt vet att den ska starta. Det är inprogrammerat på hårddisken att om BIOS säger åt mig att jobba, då ska jag starta windows.

Ditt BIOS hade glömt bort och tappat bort vilken hårddisk den skulle starta först. Och BIOS är inte tillräckligt smart för att prova sig fram. Utan man måste säga till den vilken hårddisk den ska välja om den har glömt bort det.

Trycker du F2 kommer du in i BIOS och kan göra mängder med val. Bland annat kan man välja vad datorn ska starta:

-Boot device Configuration (hade du i BIOS-listan i inlägg #4)

Därunder brukar man kunna välja i vilken ordning saker ska starta, om man vill att datorn ska kunna starta ifrån dikettstation eller CD/DVD ska det valet stå före hårddiskarna.

3,5tums diskett

CD-ROM

DVD-ROM

Harddisk (Hårddisk)

USB-device (USB-minne, USB-hårddisk)

:är några av valen man brukar ha.

Dina hårddiskar SATA-0 och SATA-1 finns uppradade därinne, men där står de bara med sina siffror och nummer, dvs det de egentligen heter. SATA-0 brukar vara operativsystem(windows)hårddisken. 0 kommer före 1. Flört

Man väljer sina val i prioritetsordning, trycker F10 och väljer att spara ändringar och stata om. Nu startar datorn om och har man gjort rätt hårddisk-val startar Windows.

Den menyn du fick upp när du tryckte F12 är en bootmeny. En snabbstartsmeny om man vill välja någonting annat att starta ifrån snabbt utan att gå in i BIOS genom F2. Det valet man gör i F12 menyn sparas nämligen inte, utan är bara temporärt. Så vi får se så inte datorn har "gömt bort sig" när den blir omstartad eller avstängd. I så fall får man gå in i BIOS genom F2 och spara hårddiskvalet som jag beskrev ovan.

I denna meny hade du dina 2 hårddiskar uppradade och en CD-läsare.

Du hjäpte där BIOS att snabbt välja vad den skulle starta.

Hoppas du blev lite klokare. Glad

Glad Påsk!

rakuLotta
0

Oj, där förklarade du det omöjliga;-)) Svårt att förstå dataspråk ibland när man är ett sådant blåbär som jag. Tack så jättemycket för att du tog dig tiden att förklara så utförligt. Ja, då får vi se om det håller i sig då. Jag bokmärker denna tråden så den inte kommer bort.

Tack igen och trevlig påsk tillbakaGladLotta

rakuLotta
0

Vi hade strömavbrott igår en stund och sen när den var tillbaka gjorde datorn samma igen. Stod där med svart skärm och sa no boot device available m.m.

Nu visste vi ju hur vi skulle göra, men du pratade om att man kanske behövde byta batteri, BusHanna.

Är det nåt man kan göra själv?

DesK
0

Ja det kan du göra själv, det är det lilla platta runda batteriet som sitter på moderkortet. Köp först ett likadant utan att ta bort det gamla och byt det sen i ett svep. Datorn bör inte vara utan detta batteri någon längre stund.

/Désirée

JohannaEkroth
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är ett litet 3V platt batteri som är stort som en 50 öring.

Dra ur sladdarna, skruva isär lådan så ser du detta batteri någonstand på moderkortet. Det finns bara 1.

När du har skruvat ihop datorn igen och startat den så får du trycka F2 direkt så du kommer in till BIOS enl ovan och får gå in och sätta SATA 0 (vad den nu heter) på boot priory device 1. Eller vad som exakt står i listan under -Boot device Configuration. F10 för att komma till spara och välj sedan save changes ond reboot.

Nu ska den starta windows efter omstarten.