Datorkrasch/Blåruta 1 ggr/dag
Hej.
Har du provat att inaktivera drivrutinen?
Enklast är nog att köra i msconfig. Finns den inte där så döp om filnamnet bara.
Gör säkerhetsbackup utifall du inte gjort det redan.
MVH
Woozy
Hmm…jag är inte så jättekunnig ang. datorn.
Kan du beskriva för mig hur jag ska hitta och inaktivera den .
Hej…
Sökvägen ser du ju i programmet..
Döp om filen bara. Tex fwpkclnt.sys.old. Det bör räcka. Men glöm inte göra backup, utifall datorn inte startar. Dock så bör det inte vara nå problem såvida du inte råkat ut för nån trojan etc som vägrar starta datorn om inte filen finns där.
Annars kan du skapa en vanlig textfil och döpa den exakt som den "riktiga" filen (inkl filändelse). Skrivskydda sen filen.
En tom textfil med skrivskydd i sig kan inte ställa till med nåt jäkelskap.
MVH
Woozy
Ps.
Efterom filen antagligen används så starta i felsäkert läge och döp om.
MVH
Woozy
Oj oj oj ….blir spännande det här.
Har aldrig gjort något i felsäkert läge förut.
Har gjort en backup.
Väntar på att ett musikklipp ska nedladdas klart…sen så…
Jag lägger till filändelsen old. hoppas det inte ställer till det . Om det skulle sabba uppstarten…hur är jag då skyddad av det felsäkra läget. Får jag ett besked i det läget att jag inte skulle ändrat eller…jag förstår inte riktigt detta men jag kör på….antar jag.
Jag kan avakta en halvtimme innan jag gör denna potentiellt riskabla manöver för att se om någon har något att tillägga….fast det felsäkra läget gör väl att det inte är så farligt.
Åtkomst till målmappen nekades.
Jaha…antar att jag skulle få samma medd. i säkert läge.
Jag känner mig dock trygg i händerna på DatorniFokus
Konstigt att jag inte får åtkomst. Jag är ju admin. Dumma dator !!!
det allra bästa och enklaste du kan göra är att skriva av koden du får nr datorn blådumpar och sedan googla på den
hur hittade du Windows debugging tool och hur klarar du av att använda det när du inte har någon erfarenhet av datorer?det undrar jag
du skriver nåt om Zone alarm och nåt om att nåt program för 300 kr ska fixa det och för mig låter det som det klassiska din dator är full med ohyra virus keyloggers och en andra tråkigheter
att försöka lösa blådumpar är tidskrävande och mitt bästa svar är google och läsa läsa och läsa ännu mera
eller det smidigaste alternativet men dyrast lämna in datorn till en datorfirma där dom garanterat kommer att fixa din dator
Provade också i vanligt läge nu och samma sak där. Jag får inte tillåtelse att byta namn på filen
Jag hittade debuggingtool genom en annan tråd jag gjorde när min IE8 kraschade ofta…fick där ett råd ang. blåruta trots att det inte var det jag var ute efter då.
Zone Alarm är vad jag fått upp när jag googlat fwpkclnt
Är fwpkclnt koden du talar om Mosaik?
Lämna in datorn vill jag absolut inte då jag inte vill vara utan den och det skulle säkert kosta en hel del.
börja med att ladda hem några program som rensar ohyra jag föreslår Superantispyware Spybot och Asquared googla så hittar du dom
kör dom en och en och se vad som hittas mycket möjligt så kan du lösa felet där
ett mycket gott råd är återigen att läsa på google kryllar av ditt fel och en massa olika lösningar prova annars någon av dom
jo det är dyrt att lämna in sin dator men antingen det eller så får man försöka själv och då får man ha lite tålamod
avslutar med att säga att dina screenshots hjälper inte mig i alla fall tyvärr tror mer på det enkla att skriva upp blådump koden och leta sig fram därifrån
Hej.
Starta upp CMD i Admin-läge.
Kör: sfc /scannow
Du har vajsing med en fil som b.la flera mjukvarubrandväggar använder. Kommandot ovan återställer viktiga systemfiler och ändrar tebax rättigheter mm.
MVH
Woozy

Fwpkclnt.sys tillhör Windows brandväggen från Microsoft
Om du har ett eget brandväggsprogram kan du pröva och stänga av Windows brandväggen. Det är inte ovanligt att de två brandväggarna kan krocka med varandra (även om det faktiskt skall fungera att köra flera brandväggar)
Jag tar det lite långsamt med detta.
Har nu testat de första antispywhereprg. och laddar ned det tredje just nu
Det första hittade 250 fel…var nog mest cookies som innhehöll något skräp.
Woozy, jag måste ställa lite korkade frågor.
Vad är CMD i Admin-läge?
Hur kör jag sfx/scannow
Gissar att jag kan ändra filnamn när jag kört detta.
Klippan Kaj…Hej!
Måste ställa en korkad fråga till dig också: Hur stänger jag av vistas brandvägg ?
Hej
CMD = Kommandotolken
Start/kör/cmd (enter)
Öppna cmd, klistra in sfx/scannow -tryck enter
Enligt vad jag vet så är inte windows egna brandvägg i skyddat lage, dvs man kan ej stänga av det. Däremot så är andra tillverkares brandvägg i skyddat läge och går ej att stänga av förutom i programmet (och med lite andra tekniker).
Tex så kan du stänga av tjänsten för windows brandvägg i tjänster (services.msc).
Har du tex Outpost pro så kan du inte ändra inställningen i services.
Sedan finns det vissa tillverkare som även skyddar services i registret. Men det gör inte windows firewall, så därför så tvivlar jag på att det är det som spökar..
MVH
Woozy
Jag startar CMD och får veta att jag inte är admin.
Hur ska jag starta cmd i adminläge?
Leta reda på cmd-ikonen under start/meny. Sen när du hittat den så högerklickar du och kör som admin..
MVH
Woozy
Ps. Skulle inte alternativet "kör som admin" finnas så håll in shift-knappen innan du högerklickar…
Ps
Glöm inte alla säkerhetsbackuper mm innan du börjar..
-man vet aldrig vad som händer och fötter..
/Woozy
Vad ska jag ta backup på?
Jag körde igång för att se om något hände och en ganska stor och långsam process började, så det fungerar precis som du sa.
Avbröt den dock för att fråga dig om vad jag ska ta backup på
Hoppas jag inte ställde till något genom att avbryta med ett klick på krysset. Det hann pågå i 1 minut innan jag avbröt.
Du kan alltid ta backup på viktiga filer.. -oavsett menar jag.
MVH
Woozy
Har kört den nu och fick fram detta så småningom.
Sedan Körde jag services.msc i CMT och upp poppar ett fönster som heter tjänster med en massa objekt.
Vet dock inte vilket objekt jag ska markera och vad jag ska göra med det.
Har f.ö. fortfarande inte rättigheten att byta namn på den aktuella filen som påstås orsaka den dagliga blådumpen.
Hej.
Du har trasiga filer i ditt system. Kolla logfilen..
MVH
Woozy
Ok, CBS- filerna får jag "Åtkomst nekad" när jag försöker öppna dem.
Inte för att jag vet vad jag skulle ha gjort om jag lyckats öppna dem. Det var 2 st . …rätt stora . En på 35 mb och en på 58 mb
Nu står jag här som ett frågetecken igen.
Har föresten kört det tredje programmet: a-squared nu också och det hittade 12 filer som det åtgärdade.

CMD som administratör.
Gå till startknappen i Vista och skriv cmd. Nu kommer programmet cmd upp i listan. Högerklicka på programmet cmd och välj kör som administratör. Ange ditt adminid och lösenord.
För att stänga av brandväggen i Vista:
Gå till startknappen och skriv brandvägg. Välj Windows-brandväggen i listan av program som kom upp.
I listan till höger väljer du Aktivera eller inaktivera Windows brandväggen.
Såg nu att Windows brandvägg var av
Har inte haft en blådump på 3 dagar nu.
Vet inte varför….får väl se hur länge det varar.

Om du behöver döpa om en fil som systemet alltid startar, vare sig du kör felsäkert eller som vanligt, så är en lösning att starta med ett annat system. Man kan till exempel starta med en Ubuntu live-skiva, köra "sudo su" och sedan montera hårddisken, så kommer man åt alla filer och kan göra vad som helst. Metoden är väl en aning ful, och det är ju en rejäl risk man tar när man mixtrar med en systemfil, men det är helt normalt att man inte får döpa om eller radera filen när den används. Skälet är att filen är öppen, då får man inte röra den ens när man är administratör.
Installerade ubuntu för ett par år sedan i en partition. När jag skulle ta bort den gick allt åt skogen. Kom inte ens in på windows. Grub låg kvar när jag skulle boota upp och sabbade allt. Slutade med att jag köpte ny dator.
Ubuntu vill jag inte ens ta i nuförtiden av naturliga skäl….hur rätt eller fel det än är.
Blådump hade jag första dagen jag köpte datorn. Då krävde jag att få en ny….vilket jag fick. Men den var likadan. Blådumparna kom dock bara ett par gånger i månaden då.

Jag föreslog inte att installera. När man kör en live-skiva så ändrar den inget i datorn, men om man själv monterar hårddisken och gör ändringar så har man ju bara sig själv att skylla på. Det är inte någon rekommendation att göra det, jag bara föreslår det som en möjlig lösning om man måste döpa om en fil som alltid är öppen när systemet är igång.
Man lägger alltså inte in grub när man kör live, man installerar ingenting, och ingen ändring görs på hårddisken (utom om man monterar den och mixtrar själv).
Aha….ok…undrar om jag har kvar ubuntuskivan….hmmmm…..
Annars kan jag ju bränna en ny….Få se…..har ju inte kvar Nero….
#25: Oj, det där lät osannolikt klantigt. Hur bar du dig åt?
Vet inte hur man ska göra ii och för sig, men om jag skulle få för mig att avinstallera Ubuntu på en maskin som också har Windows hade jag nog haft som utgångspunkt att köra följande steg (har inte testat, så jag vet inte om det fungerar, dock):
- Starta datorn med en GParted-live-skiva.
- Ta bort Ubuntu-partitionen
- Utöka storleken på en av de intilliggande partitionerna så att allt utrymme på hårddisken utnyttjas
- Stäng av datorn och starta upp den med en SuperGrub-live-skiva
- Återställ MBR
- Om jag inte missat något borde det nu gå att starta om datorn och komma in i Windows automatiskt.
Har säkert glömt något eller tänkt fel eller blandat ihop något, men det lär väl ingen missa att påpeka i så fall.
Har inga planer att testa själv dock eftersom Windows är bannlyst i vår lägenhet sedan några år tillbaka, vilket skänkt mig mycket glädje vid datorn samt minskat svordomarna till ett minimum. Dock är jag inte säker på att just Ubuntu är det bästa man kan ha i datorn, även om det är det vi kör i samtliga fyra datorer här hemma, numera mest av gammal vana. Har i och för sig OpenSUSE på en partition, men trivs inte så bra med KDE. Gnome är mycket coolare. Och blir förmodligen ännu coolare i och med version 3 som nog kommer snart, förhoppningsvis innan året är slut.
Ja, visst var det klantigt. Det är en lång historia…lyckades formatera vista så småningom. Recoveryskivan fungerade förstås inte. La in en piratkopia av vista , men det var outhärdligt så jag köpte en ny likadan dator….som dock blådumpade med en gång. Det gjorde inte den förra Acern av nästan samma modell.

#25 att installera UBUNTU på en Vista skall inte vara något problem. Däremot kan det bli problem när man tar bort den pga att Vista inte använder sig av boot.ini filen för att visa vilka OS som finns installerade. Tror detta kan vara ett problem. Det finns nya utilitys som gör att man kan modifiera Vistas uppstartsfiler (inte lika enkelt som tidigare då det bara var att editera boot.ini filen). Med dessa program kan man helt rensa bort alla spår av andra os, lägga till nya etc.
Jag har t ex avinstallerat en UBUNTU på min vista en gång och fick då direkt problem. Gjorde då en återställning av mitt Vista och då funkade det igen. Enda grejen är att UBUNTU fortfarande visas som en bootbar partition till sammans med vista vid uppstart. Detta är dock inget problem för mig eftersom den väljer vista som default och uppstarten startar den.
Jag skulle kunna ta bort UBUNTU genom att använda de nya utilityna men har inte orkat bry mig eftersom mitt Vista fungerar utan problem ändå efter systemåterställningen