Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 4806 ggr
bosnafly
0

en slö laptop

hej alla

jo,tjejen köpte en liten laptop  10" med 250gig hårddisk,1gig i ramminne fin liten dator men otrolig bra batteritid,men den är slö,och då menar jag slö,öppna en sida tar evighet,ska man öppna email samma sak,vi har 100Mbits bredband,internet är inte seg utan själva datorn,om man ska öppna nån program så hinner man sätta på kaffet innan den är klar.

det är Win.7 på den,finns det nån bra program för att renska den,eller vad kan man göra?

hoppas på svar

sani

www.bosnafly.n.nu

guraknugen
0

Och processorn är på hur många GHz?

[Woozy]
0

Hej.

Du måste ändra inställningar så win7 inte visar så mkt lull-lull samt tweaka ditt win7 lite. Du får söka på google.

MVH

Woozy

[Woozy]
0

Här har du ett gratis progg som dödar onödiga tjänster..

Länk

MVH

Woozy

bosnafly
0

det gick inte att ladda ner den….

det är 1,60 Ghz processor

www.bosnafly.n.nu

guraknugen
0

Eller installera något som går snabbt på äldre maskiner istället, exempelvis Puppy. Då kommer det garanterat att gå undan. Ramla inte av stolen bara.

Testade det på min vanliga bärbara en gång och det var nästan för snabbt… Som standard var det valt att man skulle enkelklicka på att öppna mappar, vilket resulterade i att jag alltid öppnade två mappar. Innan jag hade hunnit klicka andra klicket i dubbelklicket var en mapp redan öppen, men det hann man ju aldrig reagera på…

Men behöver du spela en massa Windows-spel så är nog inte Puppy ett alternativ. Eller om du inte gillar det sparsmakade. Fast då lär väl inte Windows 7 i avskalad version heller falla i smaken i och för sig.

[Woozy]
0

Hej. Ja då får du väl googla då. Du har ju namnet på programmet..

MVH

Woozy

[Woozy]
0

Ladda ned

MVH

Woozy

guraknugen
0

Hm… 1,6 GHz borde väl räcka till och med för Windows 7, eller? Är det en dubbelkärnig processor (”Dual Core”)? Fast enligt andra trådar i liknande ämnen är kanske 1 GiB i knappaste laget för Windows 7, men jag har inga egna (färska) erfarenheter av Windows.

bosnafly
0

nu gick det

tackar

www.bosnafly.n.nu

[Woozy]
0

Glad

bosnafly
0

nu till saken,hur funkar denna program?Obestämd

www.bosnafly.n.nu

[Woozy]
0

Det är busenkelt. -kör Automatic TuneUp..

MVH

Woozy

[Woozy]
0

Jag har en Acer 3810T och den har bara 1.4Ghz enkel kärna och jag kör win7 32-bit med den. Jag kan t.o.m spela Age Of Empires III på den. Tungan ute

Det är inte världens snabbaste raket precis, men det förstod jag ju när jag läste specen, men det var batteritiden som jag ville åt när jag köpte datorn förra året.

Så bosnafly borde kunna köra win7 utan större problem. Stänger han av allt lull-lull och ställer in datorn lite så kommer den brumma på bra.

Ett tips är att byta ut till SSD, både när det gäller snabbhet, batteritid, livslängd då SSD inte avger nån värme + att OS kommer bli mkt mkt snabbare.

MVH

Woozy

[Woozy]
0

Att ha de senaste drivrutinerna är oftast AO.

MVH

Woozy

bosnafly
0

SSD????

sani

www.bosnafly.n.nu

[Woozy]
0

Stora minnen istället för rörlig hårddisk (grymt snabba jämte vanlig hårddisk).

SSD

MVH

Woozy

Kaj
0

Dessvärre så stödjer Microasoft bara max 1 gig ram minne på dessa typer av datorer. Annars hade en uppdatering av Ram till mer än 1 Gig varit ett bra alternativ.

[Woozy]
0

Hej.

Jag tror du har fel där. Jag har läst massor med folk som kör 2GB minne, men MS skickar bara med 1GB (eller vem det nu är som bestämmer 1GB).

MVH

Woozy

Inkanyezi
0

Det kan ha betydelse vilken webläsare man använder också när det gäller att öppna websidor. Särskilt om man kan lära den strunta i allt reklamskräp kan man få den att gå mycket fortare. Firefox med Adblock är ganska vanligt, men Opera är också ett bra alternativ. Om du tar bort det lama Windows och kör den med någon Linux-variant i stället så följer Firefox i regel med i distron. Alla de här småmaskinerna går mycket bättre med Linux än med Windows.

SSD är inte så mycket snabbare än hårddisk, men det drar avsevärt mindre ström, så att man får bättre batteritid.

[Woozy]
0

Måste rätta dig angående SSD vs hårddisk.

En snabb SSD har väl på en höft några tusen ggr snabbare åtkomst + de ligger ungefär 3-4ggr snabbare MB/s än en vanligt tradiotionell 5400rpm. -kanske sitter 4200rpm i de små bärbara? och då blir skillnaden än mer till SSD´s fördel.

Jag har läst om folk som kastat in en SSD i sina små bärbara och det har gjort megasuccè enligt de som testat.

Så fort jag får råd så åker det in en SSD av klass i lillburken.

Det jag kan hålla med till 100% är webläsaren man använder sig av när man vill surfa (och all dess addons).

När det gäller Win7 vs nån Linux så avstår jag att kommentera då jag inte vet ett smack om det, men det stämmer nog garanterat då det finns Linux-versioner som bygger på att de ska installeras på dessa små krabater till bärbara som finns.

Jag är själv sugen på att testa nån Linux-version för mini-PC, men jag vet inte vad jag ska ha Linux till då "mina" program som jag använder inte finns för Linux*. Nån tredjepartskopia för Linux är jag inte intresserad av.

Sedan så antar jag att Win7 ingår i priset för mini-PC och då så kanske ts ämnar köra det???.

Som sagt så är detta en djungel.

MVH

Woozy

Inkanyezi
0

#20 I praktiken kan det så klart bli stor skillnad, främst när systemet måste använda växlingsfilen mycket, för det är något som slöar ner datorer rätt mycket. Därför är det alltid bra att ha så mycket primärminne att växlingen inte behövs så ofta. Och om man har lite primärminne så lär det gå väldigt mycket smidigare med en SSD. Men jag har svårt att tänka mig att det skulle göra någon skillnad om man kör Puppy. Man hinner inte släppa musknappen innan ett fönster öppnas om man har hyggligt med minne. Allting går verkligen mycket snabbt.

Och jag är övertygad om att Windows har en hel del överbyggnad som man kanske inte är road av; när man kör Puppy ligger det mesta redan i minnet. Så frågan om man verkligen vill använda Windows 7 bara för att man var tvungen att köpa det med datorn är väl lite kluven. Vill man verkligen låta datorn stjäla tid bara för att "utnyttja" investeringen man gjorde i ett lamt system, eller ser man det som mer produktivt att ha en mer följsam dator?

Det kostar ingenting att prova Puppy eller någon annan Linux-distro, och man kan faktiskt köra den lilla på det utan att installera. Jag har en Puppy på sticka och Ubuntu på samma sticka, och med den kan jag starta i stort sett alla datorer med mitt eget system. Det går lite långsammare att komma igång från en sticka än från hårddisk, men jag har mitt eget system när jag kör på en annan dator, spar på min egen USB-sticka, och jag lämnar inga spår där och ändrar ingenting i datorn.

Så om man funderar över Linux skulle jag nog ge rådet att i första hand installera de distributioner som man funderar över på ett USB-minne och köra med det. Då ändrar man inget i datorn som man använder. Om man sen funderar över att skaffa en SSD, så kan man ju göra samma sak där; man kan till och med ha Windows där också om man trivs med det.

Kaj
0

Har en kompis som köpte en SSD disk till sin dator under Win 7

Att RARa upp en fil på ca 10 gig tar bara någon minut eller två med SSD disken medans det kan ta 20-30 minuter på en vanlig disk. Men det är klart att en SSD disk hjälper bara till ifall det är disk I/On som är problemet

[Woozy]
0

Hej.

Jag vet inte vad Puppy är (ska googla sen), men jag är inte rädd för att installera om isf, så jag testar gärna det OS. Då jag kan nada om Linux* så vill jag ha svenskt språkstöd. Inte för att jag kan nada engelska utan för att jag vill se vad alla menyer mm heter då jag söker hjälp på nätet.. Flört

Har du nå schyssta sidor med Puppy där man kan se lite dumpar på OS och dess miljö?

MVH

Woozy

guraknugen
0

#23: Puppy är nog mest för det som verkligen prioriterar snabbhet. Det var visserligen ett tag sedan jag testade Puppy nu (det var dessutom inte Puppy jag testade utan Pupeee – Eee PC-versionen av Puppy), men jag har för mig att det var ganska spartanskt, vilket många gillar men inte alla.

Är du nybörjare är det nog Ubuntu som gäller. Om inte annat för att språkstödet är bra och att det finns mycket hjälp att hitta i Forum och på e-postlistor. Mycket folk som kan hjälpa till. Det innebär ju alltid en inlärningströskel när man ger sig på något nytt.

Vad är det för program du vill kunna använda som du menar inte finns för Linux?

Inkanyezi
0

Exton har svenska puppyvarianter som är lättskötta. Det som kan vara en aning kryptiskt är själva installationen. Ubuntu är lättare. Jag skulle gissa att Ubuntu är tillräckligt kvickt också. Om du har CD-läsare i datorn så kan du prova utan att installera.

[Woozy]
0

Hej och tack för tipsen.

Vilka program som inte finns för Linux är en hel del och jag kan inte lista alla program jag använder. Jag har givetvis kollat, men många program görs inte för Linux. -har som sagt ingen lust att leta tredjepartsprogram och börja om från scratch.

Jag har testat Ubuntu för ett bra tag sen och det ville inte som jag ville så det åkte. Det gick inte att mounta diskarna varken manuellt eller via tredjepartsprogg.

Antagligen kanske det va nån hårdvarubugg eller så, men det är history nu.

MVH

Woozy

guraknugen
0

Eller USB-port och en USB-sticka.