Speldesign
Jag och tre kompisar skall börja med projektarbete nästa år. Vi har börjat redan nu med att fundera på vad vi vill göra och har kommit fram till att vi vill göra ett datorspel. Dock måste det vara naturinriktat eftersom vi alla tre går natur. Våran spelidé är då att göra ett äventyrsspel för låg-mellanstadie elever med inriktning matte och minne.
Problemet vi har är att ingen av oss har någonsin gjort ett spel. Det är visserligen tid kvar tills vi ska börja med arbetet, men det känns bra att redan nu vara lite påläst.
Vilket program kan man göra spel i? Är det något datorspråk man kan kunna? Är oerhört tacksam över svar.
Kan ingen av er programera ännu? och ni ska strax börja med arbetet?
Inget jag skulle tamig för i det läget men ni är naturare och troligen intelligentare än mig? Så lycka till. Själv kan jag inte programera alls
Men har hört att C C++ Flash och lite annat brukar vara bra att kunna?.sen hänger det ju på hur pass invecklat spelet skall vara?
Jag gick en kurs iVisual basic för hundra år sedan och gjorde enkla matematiska spel i det och i den enklare versionen basic. kanske kan vara något?
0# Då kanske Games Factory kan vara nått för er. Skapa spel utan att ha förkunskaper i programmering.
Har dock ingen aning om det kostar nått eller ej.
#1 Ingen av oss kan programmera, men vi vill alla lära oss att göra det.
Jo, vi kom på idén igår så vi har inte riktigt planerat hur spelet ska se ut, men jag vill redan nu veta vilka program man kan använda så vi kan försöka lära oss dem redan nu.
#2 Tack, ska kolla upp det :)
#3 Tack =D
#3 Blender är otroligt kraftfullt men det är väl mer för att göra animationer i snarare än spel.
Att lära sig C# eller C++ vid spelprogrammering kan ge er lättare möjligheter vid vidareutbildningar ifall ni väljer något som har teknisk inriktning. Visual Studio är då ett bra alternativ att programmera i då det är gratis (express)
#6 Jag hörde av en annan kompis att C++ var bra (: Läste om det men fattade i princip ingenting (: Får väl läsa mer..
#7 Känns som överkurs att ni ska lära er C++ Det är visserligen ett väldigt kraftfullt språk och kan ge väldigt snabba program men att först lära sig C++ och sen designa och programera ett helt spel i C++ känns ju rätt övermäktigt. Fast det beror ju på hur mycket tid ni har.
Själv har jag läst 15 poäng Objektorienterad systemutveckling och C++ men att skapa ett spel känns inte som det första jag skulle göra. Inte ens då jag faktiskt höll på och programmerade en del i C++.
#7 Aha, okej (:
Blender har allt du behöver för att göra interaktiva animationer så det går bra att göra spel också. Finns stora tutorials man kan följa för att få ett hum om hur det funkar. Kräver nog lite Pythonprogrammering, men Python är enklare än C++ att lära sig.
2D spel kan snabbt lära sig att skapa i Visual Basic, det finns dem som har gjord 3D/2D spel i VB. Men allt gäller hur mycket tid man vill lägga ned på at lära sig programmering. VB är lätt och påminner mycket om C#.
#11 Jahaja. Då har jag lärt mig nått nytt idag med 
#12 Det ska ju inte vara något jätte avancerat spel. Och jag sitter ganska mycket vid datorn, så jag kan sitta och lära mig under den tiden. Jag ska skaffa VB och se hur det ser ut (: