Gratis ordbehandlingsprogram?
Som sekreterare i en ideell förening gör jag en del utskick via mail, av bl a protokoll och dagordningar. Jag och ett par andra medlemmar använder Open Office, andra använder Word, vilket innebär att det blir en del formateringsproblem, eftersom inte Open Office konverterar korrekt till Word. Programmen använder sig av automatnumreringar som inte stämmer överens med den uppställning jag vill ha av olika dokument.
Finns det något gratis ordbehandlingsprogram som är mer lättanvänt än Open Office? Ska jag säga till mina föreningsmedlemmar att de ska ladda ner OO för att underlätta administrationen. Att vi som väljer att köra OO istället ska skaffa Officepaketet ser jag inte som ett alternativ. "Bukten" är illegal och det kostar pengar att köpa programmet. Finns det någon annan lösning än de som jag tänkt mig?

Visst finns det ordbehandlingsprogram som är lättare att använda än OO, men det som du ville var ju att viss formatering skulle funka i MSWord?
Skillnaden i "lätthet" mellan olika program är ganska liten, men generellt är det något lättare om programmet saknar en del möjligheter, så program som inte har lika mycket olika varianter på formatering är lite enklare. Abiword är väl den jag först kommer att tänka på.
Jag tror att den bästa lösningen är att alla använder samma program, förslagsvis OpenOffice, om det alls är nödvändigt att bearbeta dokumenten som man gör. Annars kan man ju helt enkelt skriva ut allting som PDF och strunta i vilka program alla använder.
Om det är lättare att administrera om alla använder OpenOffice, så är väl det den rimligaste vägen att gå. Om programmet funkar för det man vill göra, så kan inte jag se vad som talar emot. Väljer du Abiword är det möjligt att det inte alls går att göra just det som du vill.
Och om du behöver lägga in kalkylark så är det ju inte bara en ordbehandlare som du söker. De tre stora programsviterna som har alla funktionerna är MSOffice, Open Office och Lotus. Av dem är bara OO fritt, och såvitt jag vet det enda som funkar på de tre vanligaste plattformarna, Windows, Linux och Mac.
Annars kan man ju köra Google docs.
Webläsar applikationer som gör era dokument åtkomlig oavsett vilken dator du sitter på bara den har internetuppkoppling.
#0: Inte för att det besvarar din fråga så mycket, men anledningen till att Word-dokument inte alltid ser helt identiska ut i OpenOffice.org beror på Microsofts filformat. Dessa format är slutna och mer eller mindre ”hemliga”. OpenOffice.org-folket har fått ta till allehanda tricks för att ta reda på hur formatet fungerar, vilekt är betydligt svårare än om man har dokumentation framför sig som beskriver formatet exakt. Givetvis har Microsoft inget som helst intresse av att dela ut information om hur deras filformat fungerar till alla och envar, särskilt inte till konkurrenter, så att konverteringarna inte alltid ser helt perfekta ut är något man måste räkna med. Det är ändå ganska fantastiskt att det blir så bra som det ändå oftast blir…
Det format som OpenOffice.org använder kallas ODF (Open Document Format) eller ISO/IEC 26300:2006 och är en internationell standard som stöds av de flesta (mer eller mindre) men ännu ej av Microsoft. Kanske finns visst stöd i de senaste versionerna av Microsoft Office, det har jag ingen koll på.
En sak man kan göra, om man inte kan få andra att byta till OpenOffice.org, är att försöka få dem att installera Suns ODF-plugin för Microsoft Office. Då kan du använda ODF-formatet (filer med filändelserna .ODT, .ODS och så vidare) och de kan öppna och redigera dem. Det är nog större chans att det lyckas, då ODF som sagt är ett öppet format med dokumentation som är tillgänglig för vem som helst helt gratis. Dessutom är det ju Sun som gjort ODF-pluginen, alltså samma företag som ligger bakom StarOffice som i sin tur är en betalversion av OpenOffice.org. Eller kanske ska man hellre säga att OpenOffice.org är en gratisversion av StarOffice.
Det där är samma problem som jag hade som drev mig till vansinne tidigare. har du en länk till denna plug in gura?
Jo, det borde jag ju kunna, men just nu hittade jag bara en version som verkar kosta $90, vilket verkar skumt. Har vidarebefordrat frågan till en mail-lista (efter att ha googlat som fan) så får vi se om någon annan vet vad som händer. Återkommer om ingen hinner före.

Eftersom Microsoft påstår att deras senaste version klarar standarden, så ska den kunna öppna OO-filer, men jag tror inte på det innan jag har sett det.
#6 Problemetvar aldrig att det inte gick at öppna writer eller word dokument i vardera ordebehandlare, utan problemet låg i att det intte såg ut som det skulle efteråt så man var tvungen att fixa till marginaler och annat som flyttat på sig. samt att viss formatering av text ändrat sig ex. fetstil blev vanlig och dyl.

Tusen tack för utförliga svar. Jag har testat Abiword är är helt klart nöjd med det programmet. Det ska gå att spara som .doc och OO-format också men jag har inte testat att spara om dokumenten för att se vad som händer med dem och olika formateringar. Mina föreningsmedlemmar får göra som jag säger och lägga ner ett par minuter på att ladda ner Abiword. 

Office 2010 från Microsoft kommer i en online version som alla kan använda sig av. Den har inte alla funktioner som vanliga Office 2010 men de4t mesta för att kunna skriva dokument, excel åpowerpoint etc kommer att finnas med.
Den kommer att heta Office 2010 web apps
här är lite länkar
#9 Ska bli intressant och se om MS Office web apps fungerar på nått annat än Windows och IE som t.ex. Linux och FF. Borde ju göra det då det ska vara web apps, men i det fallet litar jag inte på MS.
Personligen fortsätter jag nog med OOo och Google docs.
De har allt jag behöver och lite till och har oslagbart pris prestandaförhållande.
EDIT:
Mina misstankar bekräftade nästan direkt.
På MS sida står det "You must install the free Microsoft Office 2010 Beta before using Office Web Apps. Install it today, and then get started using Office Web Apps."
Vilket torde utesluta de flesta alternativa operativsystemen, såvida det inte ändras tills den skarpa versionen släpps.

#10 jag tror att de säkrat den för minst FF åxå.

Jag gillar inte Microsofts metoder att pracka på folk sina produkter. Att tvinga datortillverkare att leverera deras OS, att skicka med program som slutar fungera efter en tid, för att tvinga användaren att skaffa programvaran för att komma åt sina egna filer etcetera. Så jag avstår från att prova produkter från Microsoft, jag har sett tillräckligt av deras lumpna metoder att binda upp marknaden.
Tyvärr, Microsoft har gjort bort sig tillräckligt, åtminstone hos mig, de får ingen mer chans. Microsoft slipper ine in i min dator, och de som gör webbsidor där man måste ha MS-produkter för att se dem har valt bort mig som kund.
Jag vill helst undvika MS produkter men då de har ca 95% av marknaden är det ju svårt, särskillt då alternativen inte är 10% kompatibla.
#12, ”Microsoft slipper ine in i min dator”: Din dator? Själv har jag portförbjudit dem i hela lägenheten. Har en gammal dator med Windows, men den står i förrådet, avstängd. Tycker dessutom att det har varit väldigt lätt att vara utan deras produkter och ännu lättare blir det hela tiden.
Men nu kanske vi är lite långt bort från ursprungsämnet som handlade om ordbehandlingsprogram (vilket inget gör något för mig; jag tycker bara det är kul, men andra brukar ju ha invändningar mot sådant)…

Det verkar ju som om OP har hittat en bra ordbehandlare.
AbiWord är faktiskt ett mycket kompetent program, och den klarar andra filformat än sitt eget. En stor fördel är att den skriver XML, så att man kan ta ut både text och formatering med andra program utan problem. När den räcker till känns det faktiskt onödigt att använda något som är större. Den tar väldigt liten plats, och den startar fortare än de flesta andra. Kompatibiliteten är hygglig, men den klarar inte de mest konstiga grejerna i MSWord-format.
Gränssnittet är såpass likt andra ordbehandlare att det inte är något besvär alls att använda den om man är van vid någon av de större.
#15: Har testat AbiWord några gånger, men gav upp då den inte öppnar mina ODF-filer korrekt. ODF-filerna är skapade i OpenOffice.org. Beror säkerligen på att jag använt någon ”finess” i OpenOffice.org som saknas i AbiWord. Ska man skapa nya dokument så är det väl en annan sak. Dessa går säkert att öppna i OpenOffice.org, kan jag tänka mig.

Det är inte bara microsoft som låter återtillverkare packa med "trial versioner" av sin programvara. Om man köper datorer är det inte ovanligt att det kommer med Antivirus, CD/VDV brännar program mfl som är trial versioner som man sedan måste uppgradera till "köp versioner" för att de skall fungera fullt ut.

Nya Office 2010 som släpptes till RTM i fredags (kommer i svensk version om några veckor) har en gratis version för hemma användare med lätt bantad funktionalitet men skall vara tillräcklig för vanlig ordbehandling och kalkyl. Gratis versionen heter "Office starter 2010" och innehåller programmen Word 2010 och Excel 2010.
Programmen är som sagt gratis att ladda ner men det kommer att vara viss typ av reklam i dem.
Det kommer inte vara någon tidsbegränsning utan man kan avända dem så länge man vill.
På vilket operativsystem man vill?

Jag har hittat en del ofullkomligheter i OpenOffice Writer när man behöver lägga in många bilder och vill göra kopplade dokument. Men Microsoft Office är inte ett dugg bättre, för där kan man inte koppla dokument alls, och när man har jättelika kedjor med dokument med många bilder i blir filerna rejält ohanterliga. Länkning av dokument in till ett masterdokument är en mycket bra finess i StarOffice och OpenOffice, som jag har haft nytta av och som inte fanns i Word.
Annat bjäfs, som "WordArt" har jag aldrig känt behov av.
#20: Nej, för egen del bojkottar jag allt från Microsoft och detta utan att sakna något över huvud taget, så jag bryr mig inte för egen del. Har använt OpenOffice.org sedan 1.0.3 och redan då tyckte jag det var bättre än MS Office, om än långsammare.
Jag har då och då sedan dess tvingats använda MS Office, eller åtminstone Word någon enstaka gång sedan dess och med Word kunde jag inte få mina dokument att se ut som OpenOffice.org Writer-originalen. Ett litet mini-exempel, som jag nämnt även i andra trådar, som jag inte lyckades komma på hur man gör i Word, är när det gäller att formatera innehållsförteckningen. Jag ville att en viss nivå skulle skrivas så här:
Kapitelnamn………………………………………………..25
I Word kunde jag bara få det att se ut så här fult:
Kapitelnamn………………………………………………..25
Kom aldrig på hur man får punkterna att vara icke feta när text och sidnummer var feta. Går säkert bra i senare versioner, men detta var Word 2000 (eller 2003?) respektive OpenOffice.org Writer 1.1.4 eller 1.1.5.
#21: Om du skulle ändra dig så finns något som liknar ”WordArt” även i OpenOffice.org, men det kallas ”Fontwork” – även på svenska, faktiskt…