Kopiera sida ur en PDF-fil
Jag ska skicka ett mejl och vill kunna bifoga bara en sida ur en PDF-fil med totalt 150 sidor.
Sidan består både av text och bilder med färg.
När jag har hittat rätt sida och sedan kopierar den till mejlet, så bifogas hela PDF-filen med 150 sidor.
Vad jag förstår så går det inte att spara ner en PDF-sida till ett annat filnamn.
Hur ska jag göra på ett enkelt sätt om det går ?
/Tiro

Jag brukade ha PDF995 installerat som skrivare när jag körde Windows och använda utskrift (Ctrl-P) och välja sidan som jag skulle skriva ut, så skapades en pdf av den sidan enkelt och smärtfritt.
Jo Acrobat Reader är väldigt begränsad.
Nu har jag engelsk version men i menyn under Tools->Select&Zoom finns "Snapshot Tool" med vilken man kan ta en bild av aktuell sida och sen klistra in som en bild i ett annat program.
Tänk dock på att vissa PDF-dokument är låsta så de inte går att kopiera ut saker ur dem.

Om man kör Foxit för att titta på pdf-filer har man inte samma begränsningar som när man kör Adobes program. Samma gäller document viewer i Linux. Men jag tycker ändå att Pdf995 är ett av de enklaste sätten att ta ut enstaka sidor. Det är en fullversion som man kan använda fritt, men med tickler, och den kräver att man har IE installerat på datorn. När man har installerat Pdf995 så dyker den upp som en vanlig skrivare, men i stället för en utskrift på skrivare skapar den en pdf helt oavsett vilket program man skriver ut ifrån.

#3 pdf995 är rätt jobbig i längden med all reklamvisning. PdfCreator som är ett fritt program tycker jag är betydligt bättre och har fler funktioner.
#0 Den sidan du vill bifoga letar du fram i den stora pdf'en, sedan trycker du skriv ut och väljer en av pdf-skrivarna som vi tipsat om här, välj även "Aktuell sida" i utskriftsintervall. sedan får du en ny pdf med bara den valda sidan, denna kan du bifoga ditt mejl.
#2 jag prövade som du, och det fungerade.
#3 när jag försökte ladda ner programmet fick jag detta meddelande:
Detta är inte ett giltigt WIN32 program
#4 När jag laddade ner programmet fick jag meddelandet att filen var "corrupted"
Det vore intressant att testa dessa två program:Pdf995 och PdfCreator
Jag är inte så värst datorvan så jag undrar vad jag ska göra för att programmen ska fungera.
#3: Jag trodde du hade Linux… Då behöver du ju inget särskilt program för det. Man väljer ju bara ”skriv ut till fil” och sedan kan man välja mellan PDF, Postscript eller SVG. Innan man trycker OK väljer man ju givetvis vilken eller vilka sidor man ska skriva ut.

Nu, sedan jag gick i pension, slipper jag Windows för det mesta. Märkligt nog har jag en burk stående med Windows i för att kunna köra ett enda program, som jag visserligen kan köra med wine, men som är enklare att köra i Windows. Men jag har mer och mer börjat använda UFRaw och RT för Linux och Gimp i stället för Photoshop, så det är kanske mer en tidsfråga innan platsen windowsburken tar upp kommer att användas bättre.
Men på jobbet var det Windows, och där installerade jag faktiskt PDF995 och använde den för att skapa PDF-filer, och det funkade mycket bra. Tydligen slipper man tickler om man använder PdfCreator, så det kanske är ett bättre val om man inte vill vänta på att ticklern ska vara klar innan man får sin fil.
När jag numera behöver en PDF så väljer jag bara det i menyn.
#3 Nu lyckades jag att installera pdf995, men så dök ett annat problem upp.
Så fort jag ska öppna ett Worddokument så får jag en säkerhetsvarning ang. makro.
Vad är makro?
Man kan klicka i en ruta att Software995 Inc är betrodd, ska jag göra det?
Jag känner mig helt borta när det dyker upp sådana här meddelanden.
/Tiro
Jag menade makron i förra inlägget.
Försökte redigera men fattade inte hur man gör det, så där dök ett annat problem upp.

Ticklern i PDF995 kopplar upp dig med Internet Explorer till deras websida och slänger upp en reklampopup som räknar ner, så att du hinner läsa den innan du klickar i den för att stänga den. Om du vill slippa det extra besväret så kan du prova den andra, PDFCreator.
Det ska inte vara något problem med installationen, när Windows påstår att programmet inte är Windows 32 bitar, så är det för att den som gjorde det inte har lust att betala extra för att Microsoft ska godkänna det. Det är bara att installera ändå.
Jag har klarat av att installera den nu, men får upp en säkerhetsvarning angående makron när jag öppnar upp ett worddokument.
Vad är makron?
Är Software995 Inc en säker avsändare så att jag kan klicka i rutan för det?
Du skriver även ticklern, vad är det?
Jag är ganska okunnig på vissa datortermer.

Software 995 skickar inte med skadlig kod.
"Tickler" är reklamrutan som kommer upp när man kör PDF995 som inte är registrerad. Den kommer inte att finnas där om du köper en fullversion.
Makro är ett program som körs inne i ett annat program, kallas också skript.
Du kan själv skapa makron, för att göra sånt som du kanske gör ofta och vill komma åt enklare, till exempel att skriva ut ditt namn eller fullständig adress eller liknande. Makron kan innehålla skadlig kod också, vilket har visat sig vid flera tillfällen. Makron kan endera skapas med hjälp av menyer och tryckningar på tangenter, eller de kan skrivas in som programinstruktioner. I korthet är ett makro ett antal instruktioner till programmet som körs att det ska göra vissa saker.
Tack, nu har jag lärt mig något nytt igen.