Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 3357 ggr
[Woozy]
0

Boota Ubuntu på USB

Hej.

Jag tänkte testa Ubuntu på min lilla bärbara, men får det inte att boota upp. Jag har gjort om USB-stickan till rätt format och jag ahr installerat Win7 på den redan eftersom min lilla bärbara inte har cd/dvd. Då funka det bra, men inte med Ubuntu. Jag har testat det där lilla USB-progget som följer med på "skivan" av  Ubuntu, men det händer inget när jag kör med det.

Är det nån som kan hjälpa mig att få min USB-sticka bootbar med Ubuntu så är jag ytterst tacksam.

Edit: När jag bootar burken med USB-stickan i, så säger den bara: kan inte hitta nåt operativsystem eller liknande och uppmanar mig att starta om datorn.

MVH

Woozy

Bogey
0

Har du gjort som det står på Ubuntu support?

Installation from USB-stick

Funkade i.a.f. för mig tidigare.

[Woozy]
0

Hej.

Jag kan prova igen från denna datorn…

Tack för tipset iaf.

MVH

Woozy

guraknugen
0

Om du startar Ubuntu från en Live-skiva så finns ju alternativet System ? Administration ? Skapa startbar USB-enhet. Är det den du har provat?

Ett annat sätt är att använda programmet Unetbootin. Finns för både Windows och Linux, så du kan skapa din Ubuntu-sticka i Windows om du inte redan har Linux.

Jag har själv installerat Ubuntu 9.10 på min lilla Eee PC som ju saknar CD/DVD och det har ju gått bra, så det ska fungera. Jag använde Unetbootin.

Jag tror att filsystemet på stickan måste vara FAT32 eller någon variant av FAT över huvud taget. Gjorde misstaget en gång att använda filsystemet Ext3 på USB-stickan men då kunde ju datorn inte läsa den eftersom inget operativsystem laddats in i datorn i det skedet…

[Woozy]
0

Hej.

Unetbootins sänker min burk. -kan inte göra ett smack.

Har ingen cd/dvd i bärbara.

Progget via Ubuntus sida funkar så att bootmenyn kommer upp, men jag får felmeddelande och hamnar vid blinkande "kommandopromp". Skäms

MVH

Woozy

Inkanyezi
0

Om du kör parted eller gparted och formaterar stickan bootbar kanske det funkar bättre? Ubuntus menyval att skapa bootbar USB-sticka gör att stickan funkar likadant som live-skivan, dvs loggar in "live user" och funkar mer eller mindre som vanligt i övrigt. Man kan spara filer på stickan då och behöver inte jiddra med skärminställningarna, men man får inte fullt språkstöd när man kör live. För att göra en sån sticka måste man ha en iso-fil av Ubuntu-skivan att lägga där. Man kan använda en live-skiva eller motsvarande ISO-fil.

[Woozy]
0

Tack för alla tips… -återkommer med mer info imorgon.

MVH

Woozy

[Woozy]
0

Hej.

Nu så sitter jag vid stationära och det är lättare att skriva (än när jag låg i sängen å slappa igår med bärbara).

Jag fick igång en annan version av Ubuntu än den som finns på Ubuntu.se.

Grejen är det att Den version av Ubuntu jag laddade ned stängde av datorn bara hux flux. -vet ej om det var strömsparfunktionen som spökade, men den vaknade inte av musrörelse/tangentnedtryckning.

Jag antar jag får testa en annan version, alternativt köra 32-bit istället för 64-bit, eller helt enkelt köra med "originalversionen".

10.04 (hette den så) kommer ju om ca två veckor har jag för mig så jag ska testa den.

Men ska jag va ärlig så tyckte inte jag remix-versionen var snabbare i menyer och så än win7. Min lilla bärbara är ju ingen raket med sina 1.4Ghz och enkel kärna, så man tycker ju det borde märkas när man kikar runt i alla menyerna etc i Ubuntu.

Eftersom jag inet har cd/dvd-läsare så kommer jag inte ha behov av att packa/bränna, utan den burken är en ren surfburk numer.

En annan grej är att jag fick upp ljudkortssymbolens högtalare i högra hörnet, men jag hade inget ljud som funkade. -kanske fullversionen av Ubuntu lägger in alla drivisar så det funkar.

Det ska bli intrressant å se sen. Går det köra dual-boot så kanske det blir win7/Ubuntu. Men då måste c:\ (Win7) vara orörd.

Finns det nån där ute i etern som kör Win7/Ubuntu på endast två partitioner??? Jag har inte så mkt plats i min hdd och på D:\ (där jag tänkt lägga Ubuntu) så har jag ganska mkt bilder etc som måste va kvar där.

Hoppas nån förstod miina frågor.

MVH

Woozy

Inkanyezi
0

Såvitt jag förstår är enda möjligheten att lägga den på D: att du startar med wubi. Det är också en möjlighet för Linux att samleva med Windows. Då har man förslagsvis NTFS och FAT32 eller FAT16 på hårddisken och lägger alla filerna på en av Windows' partitioner. Jag har provat, men tycker att det är ett klumpigt sätt, eftersom Windows måste startas innan man kan köra Linux.

Men du kanske menade att du vill använda den partition som nu heter D: i Windows för att lägga ett linuxsystem på? Det förutsätter att din dator också skulle kunna starta från den partitionen, och den kommer att vara oåtkomlig från Windows, medan Linux däremot kommer att kunna hantera alla partitioner.

Jag vet inte hur det funkar att köra W7, eftersom jag aldrig har provat, men upp till XP har det inte varit något problem att skifta MBR på hårddisken och låta Grub ta över startordningen. Då kan man ha Windows som tidigare och lägga Linux på en liten partition som man skapar genom att krympa en av de partitioner som finns. Det behövs inte så mycket plats, du kanske klarar dig med ett par GB för systemet. Om man lägger alla sina andra filer på Windows filsystem, så kommer man att ha tillgång till dem i Windows också.

Windows filsystem sätter andra gränser för hur filnamn får se ut, men kan man leva med Windows så är det inget problem. Om datorn bara har en användare spelar det kanske inte så stor roll att filrättigheterna hanteras olika av Linux och Windows. Man kommer åt alla filer från Linux, oavsett användare.

[Woozy]
0

Hej

Jepp du förstod mig rätt att jag ville ha Ubuntu på D:\ (allt med Ubuntu på D:\ om det går)

MVH

Woozy

[Woozy]
0

Ja det är bara en användare.

Kan jag få hjälp med detta så ska jag ge Ubuntu en ärlig chans.. Tungan ute

MVH

Woozy

guraknugen
0

Om inte ditt ljudkort fungerar med live-skivan tror jag inte det kommer att fungera sedan heller. I alla fall inte ”out of the box”.

Vad har du för ljudkort, förresten?

När det gäller att klicka i menyer och sådant tror jag inte att Ubuntu är märkbart snabbare än Windows. Har i och för sig inte provat Windows 7, men den är säkert snabbare än sina föregångare på det området. Ubuntu använder ju Gnome som skrivbordsmiljö och det är väl vad jag förstår den näst långsammaste som finns (efter KDE), även om det kanske kan variera beroende på hårdvara och så vidare. Vill man ha mer fart och ändå ha Ubuntu lär man nog testa Xubuntu som använder skrivbordsmiljön Xfce. Denna är snabb men simplare än KDE och Gnome. Förmodligen därför den är snabbare. En annan skrivbordsmiljö som anses snabb är LXDE, men även den är ganska simpel.

Däremot har man jobbat en hel del med uppstartstiden av hela operativsystemet. En sak som jag gillade med Ubuntu första gången jag installerade det var att så fort skrivbordet var uppe så var det full fart på maskinen. Detta blev sedan sämre och sämre för varje version, men från och med 9.04 har detta blivit bättre för varje ny version. 9.10 brukar det vara full fart på när övre panelen är framme med sina ikoner, vilket i regel sker en liten stund efter ikonerna på skrivbordet kommit fram.

Inkanyezi
0

Jag tror att det kan vara enklast att köra med Wubi-installation. Då ändras inte MBR i datorn och Windows kan startas normalt även om Ubuntu har pajat helt, eftersom det är Windows Boot Manager som sköter startordningen. Du kan installera på en Windows-skiva och behöver inte partitionera om; Linux installeras som vilket Windows-program som helst.

[Woozy]
0

Tack för tipsen..

Ska prova Wubi då en lät intressant…

MVH

Woozy

[Woozy]
0

Fråga: Har ubuntu begränsning på antal tangennedtryckningar när det gäller lösenord för det trådlösa nätverket?

NU har jag testat flera ggr men jag kan inte logga in på mitt nätverk. Däremot så funkar grannens trådlösa utan lösen. -men där vill jag inte vara utan jag testade bara att nic funkade..

Woozy

Inkanyezi
0

Nej, du kan ha ett långt lösenord om du vill, Ubuntu sätter inga gränser för lösenord till andra system. Men lösenord till system utanför datorn är inte tangenttryckningar, de består av tecken, och det gäller så klart att tecknen du matar in är rätt. Du måste alltså ha rätt tangentbord och rätt teckenuppsättning för att det ska stämma.

[Woozy]
0

Hej

Självklart har jag rätt språkinmatning på tangentbordet, och jag skriver lösenordet med synliga tecken. Fast jag kan ej logga in ändå. -kan tillägga att SSID är osynligt, men det finns en "flik" för osynligt nätverk man kan använda för att logga in.

Till bärbara kör vi en D-Link DIR 635. Och att D-Link kan strula ibland, men detta borde man inte kunna skylla på D-Link iaf?

Ps. Ljudet funkade faktiskt, men det är låg volym per standard och det blev inga "pling" som i Windows när man ändrar volymen. Så mitt fel där…

Woozy

Inkanyezi
0

Det är några tecken som inte helt säkert blir samma från Windows och Linux, och om du har några av dem i lösenordet så kan det ju skita sig. åäöÅÄÖ och alla tecken med accent. Om du råkar ha ett sånt lösenord, så kanske du kan ändra det först till ett där de tecknen inte ingår?

[Woozy]
0

Jag har inga åÅäÄöÖ alls eftersom D-linken inte stödjer det.

Woozy

Inkanyezi
0

Jag har inga fler idéer; antar att det är inloggningen på routern, och inte nyckelringen. Den vanliga rutinen i Ubuntu är att man första gången man loggar in skriver lösenordet och sedan sparar i nyckelringen, så att man har ett lösenord till alla inloggningar.

För mig har det liksom bara funkat rätt av.

Om någon vet regndansen för att logga in från kommandoraden, kanske det kan vara en hjälp?

guraknugen
0

Har tyvärr heller inga förslag då jag inte själv använder trådlöst hemma. Har du provat att ställa frågan på något av de mer kända Ubuntu-forumen?

Ett svenskt Ubuntu-forum

Ett mer internationellt Ubuntu-forum (på engelska)

Båda dessa kräver medlemsskap, men det gör ju de flesta forum. Givetvis är det gratis.

[Woozy]
0

Hej.

nej jag har ej frågat på andra forum.

Jag inväntar fullversionen av 10.04 istället..

tack för all hjälp.

MVH

Woozy

[Woozy]
0

Hej.

-ville bara säga att Wan funkar fin-fint med 10.04 Skrattande

Fast 10.04 kraschade nästan på en gång. -ok att jag kör med 64-bit, men ändå..

Finns det nån vänlig själ här som kan hjälpa mig så att jag ser mitt C:\ så jag kan kopiera in filerna på D till C? isf så kan jag installera på D:\.

Woozy

[Woozy]
0

Hej.

Det blir nästan två timmars mindre batteri-tid med Ubuntu än Win7.. -hur är det möjligt? Finns det inget energispar-schema i Ubuntu?

Nu syftar jag på kontroll över CPU, ljus på skärmen, hårddiskens viloläge etc.

Woozy

guraknugen
0

Har inte testat 10.04 än (den har ju inte ens släppts ännu i skarp version). Brukar inte installera senaste Ubuntu förrän efter några månader efter släppet. Brukar vara stabilare då. Gillar inte deras filosofi att släppa en ny version var sjätte månad. Hade varit bättre att släppa en ny version när den är färdig istället.

Energisparfunktioner har jag heller ingen koll på då jag använder mina bärbara som om de vore stationära datorer med UPS… Min Eee-PC använder jag oftast i bilen och då är det ju bilbatteriet som är strömkällan.

Men allt går ju att ställa in i Linux, om man så ska behöva kompilera om kärnan, men lite enklare än så tror jag nog det är… Ställ frågan på ett Ubuntu-forum (helst internationellt) så kanske någon har ett svar.

[Woozy]
0

Tack för svaret.

Woozy