Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 5451 ggr
musicpanda
2010-04-10 16:11
0

Windows 7 64 bit, program kompatibilitet

Jag behöver köra ett program gjort för 32-bits os, på mitt windows 7 64-bit, hur emulerar jag detta? Är det värt att ens försöka?

Lynxx
2010-04-10 22:40
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De går säkert bra - ja kör t.ex. MS Office 2007 på min W7 x 64.

Ja vet inte om de gör ngn skillnad att ändra komp.läge?

/L

MichaelE
2010-04-11 14:47
0

De flesta program går att köra i 64-bitars läge - vissa program installeras antingen 32 eller 64 beroende på vilket system du har.

Vad jag har läst så blir vissa 32bit program snabbare på 64bit operativsystem medan andra blir långsammare. Men för övrigt ska det gå bra.

Kaj
2010-04-12 12:37
0

Egentligen blir det nog bara problem för dig om ditt program har drivrutiner i sig som vill kommunicera via 32 bitar vilket då blir krångligt om du har en 64 bitars os. Men det borde kunna lösas såsom #1 säger.

Annars måste en uppdatering av programmets drivrutiner göras vilket du säkert kan hämta hem på leverantörens websida.

Det som ställer till mest problem är om du kör t ex Office 2010 64 bitar och där har macron. Där kan det behövas att du uppdaterar dina macron så de stödjer 64 bitars teknologin.
Därför har Microsoft själva gått ut med en rekomendation att om man har många Office applikationer som använder macron så bör man köra Office i 32 bitar och bara uppdatera de som verkligen behöver en 64 bitars version (t ex väldigt stora excel filer med mycket data)

Zpookey
2010-04-26 05:46
0

32-bitars applikationer går alldeles utmärkt att köra på Win 7 64-bit.
Det enda som händer är att 32-bitars applikationer tar dubbelt så mycket minne i anspråk än vad det gör på ett 32-bitars OS.
Så har man många 32-bitars applikationer installerade så förbrukar man snabbt det extra minnet man installerat för att man kör 64-bit.

Skulle det sedan vara så att man inte kan köra sin applikation på Win 7 så har Win 7 Pro och uppåt möjligheten att köra en virtuell XP. Detta kallas Windows XP Mode och funkar så att man startar Windows XP inuti Windows 7 där man installerar applikationer som endast stöds av XP. Därefter stänger man ner XP-mode. I startmenyn på Win 7 finns nu en genväg till applikationen. Kör man igång denna genvägen så startar en virtuell sesseion för just det programmet. Det är en typ av "Remote Applikations". Detta kan liknas med fjärrskrivbordet med den skillnaden att du inte startar ett helt skrivbord, utan endast ett virtuellt fönster för programmet.
Detta är en mycket bra funktion som funkar förvånansvärt bra.

Mer info om XP-mode finns här.