Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 3172 ggr
MonisN
0

Teckensnitt i Firefox

Jag använder FF senaste vers och Explorer 8. Helst skulle jag vilja använda bara FF, men websidornas text visas inte lika på alla sidor. Jag har ställt in teckensnitt och storlek efter hur jag vill ha det på startsidan. När jag sen går till annan sida, ex iFokus, då är texten väldigt liten och inte samma teckensnitt. Hur gör man för att få samma på alla sidor? Har försökt ändra under verktyg men det går ändå inte att få samma.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Inkanyezi
0

Teckensnittet beror på hur sidan är formaterad, och om det som är valt där stämmer med vad som finns i webbläsaren/systemet. Så du har ganska liten möjlighet att påverka det genom val i webbläsarprogrammet.

Du kan välja ett standardteckensnitt i Firefox, under Inställningar i Redigera-menyn. Då kommer det teckensnittet att visas om det inte finns någon särskild formatering för teckensnitt på sidan. Där kan man också välja en storlek som kommer att visas som standardstorlek. På iFokus kommer det till exempel att bestämma hur texten ser ut i redigeringsfönstret där du skriver in meddelanden, men inte hur texten visas i meddelanden som du läser, eftersom dom är formaterade i skriptet som bygger upp sidan med CSS.

Storleken är ganska enkel att fixa, man bara trycker Ctrl+ för att göra alla objekt på sidan större. Man kan trycka flera gånger för att öka storleken, och om man trycker Ctrl- så minskar storleken. Om man vill komma tillbaka till utgångsläget can man trycka Ctrl0.

MonisN
0

Jag har Verdana som valt snitt i båda webläsarna, men det är bara vissa sidor som visas med detta. Min startsida visar i FF tecknen som dom ska, men i Explorer blir viss text något mindre på samma startsida. Just denna sida är inte så störande men andra sidor visar iblanda andra teckensnitt och texten ser konstig ut och blir svårläst. Men då förstår jag att det beror på om dom är formaterade i skript eller ej. Lite irriterande är det iaf när man måste köra med två webläsare beroende på hur sidan visas. Är det bara jag som har det här problemet? Eller finns det fler som växlar mellan olika webläsare pga detta?

Inkanyezi
0

Jag brukar inte bry mig om att växla läsare för det, jag bara förstorar eller förminskar så att storleken passar mig, det är en ganska enkel operation.

Flera läsare använder jag bara när jag ska testa en websida, för att se hur den ser ut i olika webbläsare. Den som bäst överensstämmer med standarder är Opera, men man vill nog att sidan ska visas bra också i mer buggiga läsare som Internet Explorer eller Firefox. Därför räcker det inte att följa standard om man vill ha kontroll över hur sidan visas, utan man får lov att öppna den i de olika webbläsarna för att se hur det blir.

HTML gjordes egentligen inte för att formatera text. Det fina med HTML är ju att man ska kunna läsa på alla olika system som accepterar standarden. De första webbläsarna hade inte någon möjlighet alls till formatering, eftersom de jobbade helt med text. Problem av det här slaget hänger ihop med att "webbdesigners" tycker om att ha mycket leksaker och att också använda dem. Jag har ett rätt pragmatiskt förhållningssätt till dåligt formaterade webbsidor. Jag tänker: "Jaha! Den som gjorde det här ville inte att jag skulle läsa sidan." Och så stänger jag den bara och struntar i innehållet som ivar så värdelöst för skaparen att han sket i om det gick att läsa. Det finns rätt många såna sidor på nätet, men de allra flesta sidorna funkar.

Men jag har som grundregel att det är inte min webbläsares fel om sidan inte visas som den ska. Det beror helt på primaten som knappade in den.

MonisN
0

Jo, förstora eller förminska kan man ju alltid:) Men vissa teckensnitt är svårlästa då de också blir mindre på vissa sidor beroende på viken webläsare man använder. Nu är inte detta ett jättestort problem, bara irriterande eftersom jag ville ha Verdana på alla sidor då jag tycker den texten är lätt att läsa. Jag är inte ett dugg kunnig i programering, och visste inte hur det funkade, men det verkar bara vara att gilla läget dåObestämd Tack för informativa och kunniga svar:)

MonisN
0

Efter mycket ändrande och trixande har jag nu kommit på hur man gör! Under verktygsmeny - inställningar - avancerat under teckensnitt - bocka i rutan: låt sidorna använda egna teckensnitt.

Detta har åtminstone funkat på de sidor jag testat medSkrattande

MonisN
0

Nej nej, det funkade inte fullt ut. sorryGråter

Inkanyezi
0

Nej, det funkar inte fullt ut, eftersom det också förutsätter att datorn där man läser har teckensnittet som har skrivits in i formateringen. Det är därför man ska göra en lista med teckensnitt i formatmallen när man gör en webbsida, där det sista alltid är någonting som finns i alla datorer; alltså som sistaval ett av: Serif, Sans-serif, Monospace. Det ger webbläsaren en chans att välja teckensnitt efter typ, eftersom det inte är några bestämda teckensnitt, utan systemet väljer bland de teckensnitt som finns. Om den som gjorde webbsidan bara specificerade exempelvis "Trebuchet MS", så kommer webbläsaren att använda systemteckensnittet om Trebuchet MS inte är installerat.

Så det faller hela tiden tillbaka på den som har gjort webbsidan. Är den välgjord så kommer den att se, om inte likadan, så åt minstone bra, ut på vilken dator man än öppnar den. Men det finns massor med sidor som anger teckensnitt som är obskyra och som inte finns i de flesta datorer.

MonisN
0

Jag har mest jämfört med min startsida och iFokus. Om jag har rutan "låt sidorna använda egna teckensnitt" ibockad i FF visas Verdana på rätt sätt på min startsida men inte på iFokus. Gör jag tvärtom och tar bort bocken blir det omvänt. I Explorer finns inte det valet därför använder jag Explorer för iFokus och startsidan i FF. Båda teckensnitten fungerar alltså i FF fast med olika inställningar. Det är just detta som är så konstigt.

Inkanyezi
0

Nu använder jag inte Windows, men som jag ser det, så har iFokus ett teckensnitt med seriffer i den vanliga texten och rubrikerna, medan texten man skriver in i redigeringsrutan är utan seriffer. Texten i redigeringsrutan kan jag välja teckensnitt på i inställningarna för Firefox, men inte övrig text, den är formaterad på webbsidan.

Självklart kan det visas annorlunda på andra datorer, det beror ju helt på vilka teckensnitt som är inskrivna i koden och vilka som finns på datorn och vilket systemteckensnitt som används när inget av de programmerade finns. Sen kan det så klart också vara buggar i programmen som gör att de uppför sig konstigt, men det mest troliga är att det beror på formateringen på sidan.

MonisN
0

Jag använder Windows och texten på sidan är samma hos mig som i skrivrutan. Jag vet egentligen inte vad skillnaden är på Seriff och San Seriff?Skäms

Inkanyezi
0

När man sätter "sans-serif" så väljer systemet Arial eller Verdana, men om man sätter "serif" så väljs Times New Roman om det är systemets standardteckensnitt med seriffer. Seriffer är de små strecken i nederkanten på bokstäverna och i ändarna på s, c och andra mer runda bokstäver. Sans-serif slutar rakt, har inga seriffer. På min dator är sans-serif ett teckensnitt som heter Nimbus Sans L. Systemet väljer alltså ett teckensnitt ur dem som saknar seriffer när man har satt sans-serif som teckensnitt, och om man väljer serif så får man ett med seriffer, i mitt fall Nimbus Roman No9 L. Ibland används termen Antikva om teckensnitt med seriffer, men det är lite tokigt, eftersom antikva också innefattar teckensnitt utan seriffer.

MonisN
0

AHA, då förstår jagSkrattande Tanken slog mig inte ens att googla på det… Man lär sig nya saker varje dag, och idag har jag lärt mig många nya saker på den här förträffliga sajtenFlört

TACK!

Hawknestgrove
0

och jag fattar inte vad som hänt mig. efter om installationen så är texten helt olika på olika sidor i fokus taggig och ful….. och liten här och jättestor på Hittekatter. Hittar inte det där i Ff som ni pratar om….

"låt sidorna använda egna teckensnitt" i

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....