Kopiera font mellan datorer
I min laptop har jag en font som jag vill kopiera och klistra in i fonter på min stationära dator. Fonten ingår i fonterna som kom med Vista.
Jag högerklickar på fonten i min laptop och kopierar med tanken att klistra in den i en mapp - det går inte att klistra in. "klistra in" är inte aktivt.
Mappen med fonten skulle jag sen mejla till mig själv - öppna mejlet på min stationära och kopiera / klistra in fonten.
Laptop - Windows Vista
Stationär - Windows XP.
Hur gör jag ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Använd funktionen för att söka filer och sök *.ttf så hittar du alla fonter. De kan du helt enkelt kopiera över till den andra datorn, via nätverk eller media.
Jag har hittat fonterna - problemet är att det inte går klistra in i den mapp jag tänkte ha dem i för att sen föra den till den stationa.
Jag högerklickar på fonten och väljer kopiera - det går bra
Sen hägerklickar jag och väljer klistra in - det går inte
De ligger förövrigt i "Windows" nappen om du vill begränsa sökningen. flytta dem över nätverket eller över ett blyttbar minne ock klstra in i windowmappen på den andra datorn

Är det inte enklare att bara dra filerna?
Det beror påvad man vant sig vid att göra? allt efter tycke o smak

Eftersom det också i Windows har förekommit att "kopiera" bara kopierar filnamnet när man kopierar någonting som ligger i en mapp, tycker jag att det är ett ganska bakvänt sätt att jobba. Uppenbart har inte programmakarna varit helt klara över vad "kopiera" ska betyda, och kanske det gör något annat i den där versionen?

Om du drar filerna till ett annat ställe så försvinner de från ursprungsstället. Dvs det är som att klippa ut filen och klistra in den på det nya stället.
Om du inte kan klistra in filen då du kopierat den - pröva med att logga in som en administratör. Det kan vara problemet att du inte har skrivrättigheter i målmappen
#7 - det var så jag tänkte att jag kan ju inte dra dem - vill ju ha kvar dem även i Vista.
Ska testa att ändra inloggningen då till admin.

Nej, filer försvinner inte från ursprungsplatsen när man drar dem. Om man drar filer från en mapp till en annan mapp på samma enhet, så flyttas filen när man drar med vänster musknapp, men om det är olika enheter, exempelvis olika partitioner på samma hårddisk, C: och D:, så skapas en kopia på det nya stället.
Om man i stället tar filen med höger musknapp och drar den, får man välja om den ska flyttas eller kopieras, vare sig det sker inom samma enhet eller mellan olika enheter.
#7: Allvarligt? Oj då. På den tiden jag hade Windows (på XP-tiden…) kunde man själv styra vad som skulle hända när man släpper filerna. Detta gjorde man med Skift och Ctrl. Kommer inte ihåg vilken som var vilken, med det var typ så här:
Dra filerna lokalt (samma enhet):
Dra och släpp ? flytta
Ctrl+Dra och släpp ? kopiera
Ctrl+Shift+Dra och släpp ? skapa länk
Dra filerna mellan olika enheter:
Dra och släpp ? kopiera
Ctrl+Dra och släpp ? flytta
Ctrl+Shift+Dra och släpp ? skapa länk
Ned reservation för att jag kommer ihåg kombinationerna fel, men flytta/kopiera var i alla fall tvärt om när det gällde mellan olika enheter jämfört när det gällde inom samma enhet.
Om någon undrar fungerar det på ungefär samma sätt i Gnome (som ingår i exempelvis Ubuntu och hundratals andra Linux-distributioner) och förmodligen även i KDE och de andra vanliga skrivbordsmiljöerna, så man behöver inte ändra just den vanan så mycket om man skulle få för sig att byta operativsystem.