Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 6012 ggr
Niklas
0

Frigöra diskutrymme i Vista

För inte så länge sen tog jag bort några ganska stora temporära filer i Windows Vista. Det frigjorde flera gigabyte. Tyvärr minns jag inte vilka det var och nu behöver jag få mer plats igen.

Är det någon som kan tipsa om bra saker att kolla för att få mer utrymme?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

MichaelE
0

dEt enda jag kan komma på är ju det gamla vanliga diskrensningen, dock måste man bocka i allt för att få bort allt. Annars är det ju bara att avinstallera program man inte använder.

Jag brukar frigöra någon gigabyte genom att leta reda på mappar under program från avinstallerade program där profiler och temporära filer sparas fast programmet är avinstallerat.

Geronim0
0

Hårddiskar kostar inte mycket idag. Enklast är väl helt enkelt att köpa på sig en eller två Terabyte.

Niklas
0

Jag har åtta diskar. Det är inte det som är problemet. Problemet är att jag vill kunna rensa bort skräp på C-disken och få mer plats.

Geronim0
0

Antar att du har alla dina program och dokument, mm liggande på C:

Du får helt enkelt rannsaka dig själv stenhårt och ta bort det som inte är absolut nödvändigt. Det är skitsvårt, jag vet men mycket av det man tycker är bra att ha använder man aldrig och kan lika gärna radera/lägga på en backup disk.

MichaelE
0

Skapa en lista över alla dina program (som inte är plug-ins eller nödvändiga program som datorn måste ha för att fungera) och spel.

Börja med att lista vilka utav dessa använder du varje dag: dessa får vara kvar.

Fortsätt med vilka använder du en eller flera gånger i veckan: dessa får stanna kvar.

Senare listar du upp vilka du använder en eller flera gånger i månaden: ur dessa kan du få avinstallera några då du inser att du inte behöver det programmet.

De programmen som blir kvar på listan som inte passar in utav de ovanstående: direkt avinstallera!

Detta kanske hjälper Glad

Niklas
0

Tack för era förslag. Jag har de program jag behöver. Det jag söker är information om var man hittar temporära operativsystemfiler som går att ta bort. Jag gjorde det för något år sen och frigjorde flera gigabyte.

Mosaik02
0

temporära operativsystemfiler har jag aldrig hört talas om och jag tror inte man ska rota för mycket i dom

men det jag kan tipsa dig om är till exempel ett program som Glarys Utilites som har en massa olika funktioner bland annat disk analyseraren för att se exakt vad det är som tar upp plats på hårddisken

och sen verkar det som om du borde göra nåt åt dina problem med C disken större disk eller partionera om den vorenog en god idé om du har problem med utrymme på den

jag är nog väldigt bra på att inte fylla upp mina diskar min stationära dator har just nu en disk på 80 GB bara Cool då dom andra diskarna rasade och en ny hårddisk kostar en del

guraknugen
0

#6: I så fall är väl de borta nu…

Om du har så många hårddiskar, vad är set som hindrar dig att montera flera av dem under samma mapp där du vill ha dem?

ANNIA
0

Niklas enda jag hört om som kan rensa en del, vet dock inte om det tar operativsystemfiler. Är ccleaner. Finns några trådar här inne som tar upp om det. Här en av dom Temp-filer..

Davey
0

Jag tycker att ATFcleaner fungerar bra… den tar bort temp filer, näthistorik, tömmer papperskorgen mm.

http://www.scanwith.com/ATF_Cleaner_download.htm

Kaj
0

Om du startar Windows diskrensning skall du även bocka för "delete compress old files" (ifall det valet finns kvar i Vista - lite osäker där.

Compressed old files tar inte bort några filer utan packar ihop (compress) filer som inte använts på ett tag. I t ex XP frigjorde detta oftast rätt bra med utrymme.
Om dessa filer sedan används kommer Windows utaomatikst att packa upp dem igen.

[Beavis]
0

Du kan även kolla efter TEMP mappen på hårddisken eller i din OP mapp och tömma den om det ligger skräp där trots diskrensning.

Niklas
0

Tack för era tips!

Niklas
0

Glary Utilities var bra. Det visade vilka mappar och filer som tog mycket plats. Bland annat hittade jag att Lightroom har lagrat 16 gigabyte bilder för förhandsgranskning. Dem behöver jag inte ha kvar.

[Beavis]
0

Det låter ju mycket bra att du hittade det felet, bra att man kan begränsa mängden för förhandsgranskning, det borde ju vara temp mapp. som du kan fixa inställningarna att den tömmer varje gång du stänger programmet?

Niklas
0

Jag har inte hittat någon sån inställning.