Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 2297 ggr
Staffan
0

Bärbar dator

Jag funderar på att skaffa en ny bärbar PC. Den jag har nu närmar sig treårsgränsen och eftersom att jag använder samma dator överallt (på jobbet, hemma, ute på stan och när jag reser) så känns det som att jag kan kosta på mig det.

Några av de saker som jag värdesätter:

- Snygg design som inte slits för enkelt.

- Stor skärm (>15'') av den blanka typ som går att torka av, ej den gamla klassiska matta laptop-ytan.

- Snabb processor & bra grafikkort.

- Lång batteritid (vikten spelar inte så stor roll).

- Tyst fläkt.

- Om det går att hitta en laptop som har belysning i tecknen på tangentbordet så vore det pricken över i:et… :)

Har ni något tips om vad jag ska titta på för märken?

Mvh // Staffan

Oskar
0

Jag skippade min stationära dator för ett tag sedan och köpte en Dell 9300.

http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/inspn_9300?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs

Är otroligt nöjd med den! Och den borde väl uppfylla de flesta av dina krav?

Självklart är den relativt stor för att vara bärbar…det är enda nackdelen…men med stor skärm och den prestandan är det nog svårt att göra den mindre.

Finns även en Dell 9400 som är snäppet vassare.

Oskar

Staffan
0

Tack för tipset Oskar, ska ta en titt på dem. Jag kör redan i dagsläget faktiskt en Dell Latitude D800 som jag också är jättenöjd med. Inte minst har jag haft enorm nytta av min 3-års på-plats-garanti (Complete Care) som jag behövt använda tre gånger…

Några andra förslag?

// staffan

Kaj
0

Själv har jag haft många olika dell i fler år nu och är nöjd.

Själv är jag inte helt nöjd med de blanka skärmarna eftersom de är svåra att jobba i när det ligger solljus på i rumet. Det som dock gör dessa bra är att man gjort dem så att bilden blir otroligt skarp och fin.

du kan även gå till SIBA, OnOff, el-giganten och kolla in Acer. De har flera sådana modeller med blank skärm. Då kan du se kvaliten men även se hur hela rummet speglar sig i skärmen om det är för mycket lampor eller sol.

Stefan
0

#1 Oskar! En fråga..låter din Dell 9300 mycket? Tänker på fläktljudet…jag har en Dell 9100 och den låter rejält mycket tycker jag vilket jag är rätt missnöjd med. Visserligen är det ett kraftpaket både gällande cpu, grafikkort etc. så det behöver kylas..men ändå.

Staffan
0

Bra synpunkt - det är ytterligare en sak som värdesätts högt. Lägger till det i listan… :)

// staffan

Oskar
0

Nja, mycket skulle jag inte säga att den låter, däremot antagligen mer än en mer slimmad bärbar dator. Däremot låter cd/dvd-spelaren rätt mycket när den är aktiv. Viner som ett jetplan. :)

Oskar

johan
0

Dell 9300 är har väl BTX-kort och anpassad låda för att luftflödet och kylningen ska vara så effektivt som möjligt. Sådant gör mycket.

Jag har en Dell 3100 på jobbet som har ungefär samma låda och den är tyst.

Mvh // Johan

Oskar
0

Ja, kanske ska förtydliga. Jag störs inte av fläktljudet på min Dell 9300. Är mycket nöjd med datorn. Dessutom kan du få en otroligt bra upplösning, tror det är typ 1900*1200 och grafikkortet klarar utan problem av spel som tex Battlefield 2.

Och kan mycket väl tänka mig att prestandan även funkar om du ska ha den att utveckla på eller för relativt avancerad bildbehandling.

Oskar

Stefan
0

Tack för svaret, jag ska nog ta och ringa Dell och höra om min låter mer än den ska göra. Fläkten går på höga varv nästan konstant och brummar på rätt rejält. Kanske är 9300-modellen förbättrad jämfört med min 9100.

Niklas
0

Jag har en bärbar Fujitsu Siemens. Den låter väldigt mycket. varning för dem.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

Jag har en mediacenterdator från Fujitsu Siemens. Den låter också mycket. Så varning för den också om man inte gillar fläktljud…

Mvh // Johan

Erik
0

Har också en Fujitsu Siemens. Den börjar låta för mycket när man belastar den, men så länge man latar sig ute i Windows låter den ingenting…

AktieTrader
0

#10 Jag har en men och den låter ingenting mer än när man belastar den tungt.

Oscar
0

Min bärbara Dell ger ett märkligt tjutljud ifrån sig, ungefär så som en tv kan göra, men bara när jag har Explorer öppet o jag inte gör nåt med datorn. Så fort jag börjar använda den försvinner det. Ibland kan det t ex räcka att röra musen.

Jäkligt irriterande! Men man får mycket gjort! ;)

mans
0

En Powerbook från Apple! Bästa bärbara på marknaden enligt mig.

Varför inte?

johan
0

#14: Samma här! Så fort något uppdateras på skärmen, t ex när man scrollar. Sjuuuuuukt irriterande när man har hörlurar på sig. Det finns en oändlig tråd om detta på Dells supportforum, men inte ett enda svar från Dell.

Jag har samma problem på två av mina delldatorer.

Mvh // Johan

charlie
0

Efter att ha kört bärbara windowsdatorer ända sedan 1999 totalt 7 olika modeller så har jag i princip gett upp. Man måste hela tiden se till att man ständigt sparar viktigt information eftersom det inte är säker att den kommer igång när man resumar den efter att man gjort stand-by eller hibernate.

Nästa bärbara måste bli en PB.

---

charlie
0

Staffan denna har allt ;)

http://www.apple.com/macbookpro/

---

Faxlin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Staffan, här kommer ett förslag på bärbar. Kan den vara något? Har det mesta faktisktSkrattande

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Saber
0

Det ser personligen ganska tungt ut! ;)

Faxlin
0

#20 Fast han skrev att vikten inte spelade så stor rollSkrattande

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jonas N
0

Schysst surround ljud! Skrattande

valp69a
0

den här är väl i alla fall en äkta bärbar Förvånad http://www.packardbell.se/products/node1821.asp?display=software&partnumber=PB29Q00191 Förvånad det var min julklapp från mig till mig, med en liten uppdatering av ram-minne så vart den riktigt trevlig,som sagt den är bärbar…….

mvh.thomas

Saber
0

#23 Hur mycket väger den, för jag kunde inte hitta den informationen genom att följa länken. Hmm, det står ju absolut inget på informations sidan, onboard grafikkort?

valp69a
0

typ 2 kilo väger den,grafiken 8-128 beroende på belastning

mvh.thomas

Kaj
0

Nya dell (tror den heter 9400) kommer att ha dubbla processorer. Pris ca 18K