Systemåterställning?
Har kört 2 cd windows 7. Allt verkade gå bra. men,
Jag kommer inte in direkt på Windows. Det kommer ett med; att det görs en inkonsekvenskontroll. Efter denna text kommer mer text. Hinner knappt läsa allt. Något med att jag ska gå in på kontrollpanelen och systemåterställning.
Strax efter att texten försvunnit kommer jag in på Windows.
Snälla någon, vad har jag gjort för fel och vad ska jag göra?

Pröva att titta i loggboken och se om du har några meddelanden där som kan hjälpa dig i din felsökning
Gå till startknappen och skriv händelseloggar
Titta sedan i framför allt i Windowsloggarna under den tidpunkt då du fick meddelandet och se ifall där finns en logghändelse som beskriver ditt fel.
Du kan även behöva gå igenom de andra loggarna men oftast är det just windowsloggarna som säger mest om vad som händer i ditt system
Tack för svar! har gått in på Windowsloggar. Men tyvärr förstår jag inte vad jag ska leta efter.

Du har gjort en felaktig instalation och systemet vill att du skall gå tillbaka till den senaste fungerande.. med andra ord en sytemåterstållning!!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Håller med att göra en systemåterställning till en punkt då du vet att din dator fungerade nog är bäst.
Det du ev. skall titta efter i loggboken är om det finns några Fel (Röda) och varningar (gula). För vart och ett av dessa finns det även ett händelse-id (Event id) och en källa
Om du t ex hittar ett fel med event xxx och källa outlook så kan du google på detta.
Typ googla på "event xxx outlook"
Bland svaren brukar man få en del tips på hur man kan lösa problem
Jag ska kolla på varningar. Jag tor att det fanns en eller två.Inte röda men gul-orange.
Men jag måste fråga. Om jag gör en systemåterställning, försvinner då det som jag installerade? Alltså Windows 7.
Tur att ni finns! Så man kan fråga när man inte förstår vad vissa ord står för.

Nej du skall inte ominstallera Win7 utan bara göra en systemåterställning.
Gå till startknappen och skriv "systemåterställning" i sökrutan.
Härifrån kan du välja att backa tillbaka till en tidigare återställningspunkt från det att du installerade Win 7.
Välj en systemåterställningspunkt tillbaka i tiden då du inte fick detta felmeddelande. Om du inte ser alla punkter så finns en knapp som säger något i stil med Visa ytterligare systemåterställningspunkter eller visa fler systemåterställningspunkter.
Det du kommer att bli av med är alla installtioner av program och andra systeminställningar du ev. gjort efter den systemåterställningspunkt du väljer.
Om du alltid fått felet så kan det vara problem med själva Win 7 installationen och då bör du kanske fundera på en ny installation. Men pröva en återställning först.