Irriterande mappfönster....
När jag startar datorn. Så kommer hela programmappen upp i ett fönster. Visserligen bara att klicka bort, men ack så irriterande. Ska visst vara en bugg på Xp, där det finns både programmapp pch program Files.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Okej, du har det klassiska problemet och du vet vad det beror på, så vad är din fråga?
Enkelt. Vill inte se sk**en när jag startar.
Men du skrev ju själv: ”Ska visst vara en bugg på Xp, där det finns både programmapp pch program Files.”.
Så vad hände när du avinstallerade alla program som fanns i den ena av mapparna och sedan installerade om dem och såg till att de denna gång hamnade i den andra mappen (alternativt lät dem förbli oinstallerade)?

Suck… Eller i klartext. Ta bort mappen Program Files så kommer det funka som det skall. Men kolla först så inga program är installerade i Program Files, dessa måste då avinstalleras först och sedan installeras om i mappen program. Om du fortfarande vill ha dom vill säga.
Jag har xp - bugg i XP - borde inte alla med XP ha detta problem då ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Det är ingen bugg i XP, det beror på dåligt skrivna program som skapar en Program Files Mapp oavsett på vilket språk xp är.
Program mappen är en direkt översättning av Engelskans Program Files mapp och med båda mapparna i systemet blir det konflikter.
Win xp på Svenska utgår från att program instaleras i program mappen, allt annat ställer till konflikter.

Det finns ett värde som ska starta någonting i registret, och man kan fixa det genom att sätta citattecken runt strängen som har ett blanksteg. Windows kör kommandot utan några citattecken, och då bryter blanksteget raden, så att resten ser ut som parametrar till "C:\program", och då öppnas följdriktigt mappen program.
Man behöver inte avinstallera, man kan gå in i registret och redigera raden som innehåller C:\Program Files\ och sätta citattecken runt hela det värdet, så kommer programmet som ska startas att starta normalt i stället för att mappen Program öppnas.

Jo visst gör det, men enklast för gemene man är ändå att ta bort mappen Program Files.

Kruxet är att det hjälper inte att ta bort den mappen. Man måste i så fall ta reda på vilket program som ligger där och avinstallera det, i hopp om att värdet då tas bort ur registret.
Om man vill göra det enklare för sig kan man köra en registerrensare och kolla vad som är tänkt att autostartas. Där finns ett program som ligger i mappen C:\Program Files\ och det räcker med att stoppa autostart av det programmet. Det har ju ändå inte startats, eftersom installationen inte fixade det, så visst är det en bugg, men inte i Windows, utan i programmets installation. Skillnaden om man har en Windowsversion som inte har mappen Program blir att man i stället får ett felmeddelande när Windows försöker starta programmet. Alla program som ska köras från mappen C:\Program Files\ måste ha citattecken runt kommandot i registret. Flera av de program som har det felet saknar dialog för att välja mapp för installationen, så man får samma resultat igen om man installerar om. Det handlar om ful och slarvig programmering av installationsskriptet.

Jag ger upp. You win…
Inte bara XP som detta händer, för övrigt. Minns att jag hade samma problem i Windows 98 en gång i tiden.

Jag minns på jobbet att problemet dök upp, och boven var F-Secure, där de hade missat så grovt att programmet inte startades när man startade datorn.
Burken blev väldigt mycket långsammare när man rättade till felet, och det fanns fler buggar i antivirusprogrammet. Jag avinstallerade det omgående, och när vi efter något år bytte antivirusprogram och det skannades efter virus, visade det sig att min dator, den enda som saknade antivirus, var den enda som inte var smittad.
Skälet till att jag avinstallerade var att F-Secure hindrade mig från att spara mina ritningsfiler från AutoSketch på servern, och att det också tog evigheter att spara kalkylblad.
Eftersom jag har kört Windows i ungefär tio år utan antivirus och utan att drabbas av virus trots att jag kanske var mer ute på nätet än andra, och de som hade antivirus fick in skit i sina datorer, är jag helt övertygad om att det är bättre att använda huvudet innan man klickar än att ha antivirusprogram, och att inte använda Internet Explorer. Alla som fick virus hade IE, men jag har alltid kört med Opera, Netscape eller Firefox.
Det där verkar farligt. HAr inget alls i mappen program files. Den är tom. MEn jag vågar inte göra nåt sånt ändå….

Mappen "Program Files" finns normalt inte i en svensk installation av Windows. Den gör ingen skada om den finns. Det är inte heller den mappen som öppnas när det finns ett värde i registret som ska starta ett program som ligger i mappen "C:\Program Files". Mappen som öppnas är C:\Program, eftersom det är ett blanksteg efter "Program" i kommandoraden.
När man avinstallerar ett program som har installerat sig i "C:\Program Files\" så tas inte mappen bort, och därför kan man ha en tom sån mapp i sin dator om man har installerat ett program som lade sig i den mappen och senare tagit bort programmet. Det betyder inte att programmet nödvändigtvis hade någon bugg, det kan ha installerats helt korrekt i mappen "C:\Program Files\".
Felet som uppstår är när ett program som avses autostartas har lagt in en rad i registret där det saknas citationstecken runt kommandot, så att i stället för att Windows öppnar programmet, så öppnas mappen C:\Program.
Om den där mappen C:\Program öppnas i din dator när du startar den och det inte finns någonting i mappen "C:\Program Files", då kan du utan vidare bara ta bort värdet i registret där någon har missat att sätta citattecken runt ett kommando som innehåller strängen "C:\Program Files\".
Och om du hellre vill att mappen Program ska öppnas varje gång du startar datorn, så kan du ju helt enkelt bara stänga mappen när datorn har startat. Annars tar en registerrensare som Ccleaner eller motsvarande bort felet utan problem.

Du kanske inte förstod?
På datorn har någon gång installerats ett program som vid installationen skapade mappen "C:\Program Files\".
Programmets installationsskript var trasigt, så att det inte blev citattecken runt kommandot som skulle autostarta det när datorn startas.
Eftersom det inte ligger något i den där mappen nu, så har programmet senare avinstallerats, men det felaktiga startkommandot finns kvar i registret. Därför öppnas mappen C:\Program\ varje gång datorn startas.
Det har ingenting med "laglighet" att göra, utan det är en programmerare som har gjort fel. Felet är inte att mappen "C:\Program Files\" finns; felet är att det finns ett kommando i registret, som avses starta ett program som ligger i den mappen, men som i stället öppnar mappen Program.
Ok. men jag själv klarar inte av att ta bort det. Registret????? Nä, sånt blir för svårt för mig…..
Ok…. tack!