Kassett till mp3
Jag vill spela in från kassett till ljudfil i datorn med Audacity.
Stereoanläggningen har bara ett uttag för hörlurar, 3.5 mm. Datorn har bara uttag för mikrofon och hörlurar, 3,5 mm.
Kan jag ansluta en sladd med 3,5 mm propp i bägge ändarna, den ena till stereons hörlursuttag, den andra till mikrofonens uttag i datorn och få ljud i datorn?
Audacity kan jag så där är det inget problem.

Ja, det går bra att ansluta en sladd så.
Du bör stänga av mikrofonförstärkaren innan du spelar in. Har inte datorn Line In?

Ingen av mina bärbara datorer har Line in.
Det gick bra att spela in med min metod. Ljudet blev inget vidare men eftersonm det bara var tal gjorde det inte så mycket.
Det gick inte att lyssna samtidigt som jag spelade in så det blev lite komplicerat. Men jag såg ju i Audacity när det var aktivitet och hade mätt tiden också.
Det lär nog dista så in i helvete, men det är bara du som vet om ljudkvaliteten räcker för dina behov. Prova. Blir det bra så kör på.
För den seriösa finns ju hur mycket utrustning som helst att köpa som kan ta in ljudet till din dator med minimala kvalitetsförluster, men som vanligt när det gäller hårdvara, så får man vad man betalar för. Det mest uppenbara man kommer att tänka på att leta efter skulle väl kanske vara en förförstärkare med USB-anslutning för inkoppling i din dators USB-uttag.
Annars finns ju externa burkar med linjeingång som kan spela in digitalt på exempelvis SD-kort eller fungera som ljudkort, exempelvis Olympus LS-10, Zoom H2 och så vidare. Men då är det ju i alla fall tusenlappar vi pratar om, om än inte så många.
Fast om du är ute efter bra ljudkvalitet så är det nog redan kört vid källan, så att säga. Kassetter var ju kända för en hel del saker, bra ljudkvalitet var inte en av dem (å andra sidan låter väl inte MP3-filer så himla bra heller alla gånger…). Har du dessutom en anläggning som bara har 3,5 mm tele-utgång som enda möjliga anslutning så känns det inte riktigt som att det är någon high-end-produkt du har precis…
Så med bakgrund av det så kanske det inte spelar så där jättestor roll vad du använder egentligen.