Oäkta windowsexemplar
Jag har köpt en dator via Telia med programmet
windows 7.
Jag har nu fått ett meddelande där det står "det
här windowsexemplaret är inte äkta"
Får information som jag följer med det visar sig
att jag nu måste köpa ett äkta program som kostar
över 1000;.
Skrivbordets bild har försvunnit och det är nu en
svart bakgrund.
Får det gå till så här när man köper en dator ?
Ska jag verkligen behöva betala ?
Tack på förhand !
Du bör ta kontakt med Telia och fråga hur det kommer sig att ditt exemplar är oäkta. Kolla gärna igenom papprena som du fick med när köpte datorn, garanti samt vad som följde med vid köpet.
Jag vet inte hur Telia kommer reagera men hjälper dem inte dig får du vända dig till Konsumentombudsmannen.
Du är välkommen att ta upp det på Privatekonomi iFokus så hjälper vi dig på traven.
Tack Michael för hjälpen !
Tack Michael för hjälpen !
Jag kan för mitt liv inte förstå hur ett program kan bli "oäkta"! Visst ett program kan vara olagligt kopierat/mångfaldigat men hur 17 kan ettor och nollor bli oäkta? Nått som är digitalt kan för tusan aldrig bli oäkta
Helt idiotisk beteckning på ett program som har installerats utan giltig licens!
Sorry blev lite OT men jag har retat mig länge på MS IDIOTISKA formulering om "oäkta".
De menar nog att licensen är oäkta… vilket ju ändå är fel. Ogiltig är kanske mer korrekt.
Exakt står det: du har tyvärr blivit offer för ett oäkta windows-
program.
Datorn är en compaq, ska jag inte ringa dit istället,
eller….?

Mnja.. har du registrerat ditt exemplar??
Sen så är det säljaren som har ansvaret.. ring dem, Telia har support och hjälper dig.. lite dyrare med Telia.. men som regel så har de oxå en hyfsad support!
Sen så.. man kan ta bort uppdateringen som ger varningen,, den sk validieringen!
Har du verkligen validierat ditt exemplar???
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#6 Jag har för mig att du alltid ska kontakta inköpsstället och de får i så fall hänvisa dig vidare. I annat fall ska du kontakta tillverkaren av datorn om Windows var förinstallerat på den (s.k. OEM-licens), i ditt fall Compaq/HP.
Lycka till med "oäktingen"
#5 Håller med, de borde istället säga nått om att "din licens är ogiltig" eller nått sånt. Kalla det oäkta är bara så fånigt så man kan bli galen. Förmodligen har de gjort nån dålig översättning from genuine.
Som sista tillägg: När jag köpte datorn via Telia för 2 månader sedan så fungerade inte datorn trots supporthjälp. Fick vänta i 2 veckor på installationsskivor som kom från Belgien eller något liknande. Fick åter igen meddelandet:Du kan ha blivit offer för förfalskad programvara. Är det alltså skivorna som var "förfalskade" ?
Som sista tillägg: När jag köpte datorn via Telia för 2 månader sedan så fungerade inte datorn trots supporthjälp. Fick vänta i 2 veckor på installationsskivor som kom från Belgien eller något liknande. Fick åter igen meddelandet:Du kan ha blivit offer för förfalskad programvara. Är det alltså skivorna som var "förfalskade" ?
#9 Njae, inte direkt. Du kan ta en kopia på en Windows-skiva och installera med om du vill. Det viktiga är att du har ett giltigt (och unikt licensnummer) och sen gör en validering, som nämns ovan, så du registrer det i MS databas.
Licensnumret brukar stå på en blå eller grön lapp på datorn, ev. med ett silvrigt hologram eller liknande samt Microsofts logga.
Har ingen annan snott det numret av dig och redan använt det på en annan dator ska det gå bra att ta vilken Windows 7 OEM-skiva som helst och installera ifrån och sen ange det numret. Fast bäst är det naturligtvis att använda Compaq's medföljande skivor för då får man med allt det som även är unikt för din dator.

Altså.. frågar jag igen.. har du validierat din licens??
Vad jag mins så har man 30 dagar på sig sedan man startat dator för första gången!
Har man instalerat om lär man få validiera igen!
"Oäkta exemplar", är en Microsoftterminologi, då man inte vill dra till med anklagelser, typ falsk, då detta antyder att man skulle ha gjort något olagligt!
Gå in på Microsoft uppdate och validiera!!!
#12 Oäkta och falsk är ord man använder på fysiska saker som t.ex. konstverk, sedlar etc.
Språkligt rätt när det gäller immateriella saker är att antingen är licensen ogiltig, när det gäller licensierade programvaror eller liknande eller så är det olovlig/olaglig kopia.
Microsoft kan gärna lära sig använda rätt terminologi. Men det är klart att MS vill få det att låta värre än det är, helt i linje med den rabiata inställningen som finns runt immatrialrätt och piratkopiering där man likställer immatriella begrepp och påfund med fysiska saker.
Men nu håller vi nog på att bli politiska så vi kanske ska lämna den diskussionen därhän, eller så får det bli en egen tråd så vi inte kapar denna.
Du är kund hos Telia och ska absolut vända dig till dem. Vänta inte - ju snabbare desto bättre.
Visar det sig att det är ett "oäkta" Windows 7 så är det upp till Telia att reklamera vidare - det är inte din sak.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Det verkar som om Microsoft har infört ett villkor till för att systemet ska fungera, att man registrerar det. Jag har också en Windows-installation som har upphört att fungera (Vista).
Det här händer alltså den som inte är uppmärksam på att det förs till villkor medan man startar sin dator, där man måste skicka in en "validering" via nätet, eller i brev för att installationen ska fortsätta att fungera.
Ganska fult egentligen, men knappast oväntat. Det finns fria operativsystem som man kan stoppa in i datorn så slipper man Microsoft, men om man vill ha det måste man dansa efter deras pipa och göra den där lilla extra regndansen. Den är ganska enkel om man är uppkopplad på nätet, men om man inte är uppkopplad så kan man få såna här problem.
Men det går säkert att lösa.

Det har alltid krävts validiering sedan XP infördes!!
Man har 30 dagar på sig!!

Och jag använder numera företrädesvis Linux och kan strunta i Microsofts mer eller mindre gangsteraktiga metoder. Det är förresten rätt kul att när man installerar Internet Explorer under wine, så är det "äkta Windows", medan den som har köpt sitt Windows får det här med "oäkta".
Jag gissar att kunden blir väldigt nöjd.

Så länge licensen inte är registrad hos MS så betraktas den som Oäkta!
Det är som sagt inget som helst problem att ta bort validieringsprogramet.. det står hur man gör MS sida!!
Skillnaden är bara att man inte kan gå in manuellt på Windovs uppdate och söka uppdateringar.. och att man var sjätte månad måste välja bort valideringsprogramet från uppdateringarna som kommer automatiskt!
Jag tror att trådskaparen överhuvudtaget alldrig registrerat sitt exemplar vilket man måste gör inom en 30dagarsperiod!
#19: Varför skrika? Kan man inte föra diskussionen i normal samtalston som normala vuxna människor ibland brukar kunna?

Gjorde jag?

Oj, jag tror att inte bara versaler, utan även dubblering av utropstecken ibland betraktas som högre ton. Strunt samma, problemet är säkert att Windows inte är validerat, och att det kan fixas med hjälp av Microsoft på ett eller annat sätt.

Oj jag som har det lite som ett signum.. får nog tänka mig för i fortsättningen!?
Windows frågar ju om man vill validera sitt ex nästan direkt efter installation. så det måste blivit en miss där?
Jag bad om att få hjälp med installation och allt så att den
skulle vara helt klar att använda.
#23: Förmodligen jag som är lite överkänslig också… Men tänk gärna på att om man använder utropstecken efter alla meningar så blir de ganska verkningslösa när man väl behöver dem…
Och ursäkta att jag avvek från ämnet där.
Jag har letat och letat men vad är validerat ?
/Anette
Men varför går du inte tillbaka till Telia ?
huvva, jag får rysningar, pecisen sån dator som min styvson har skaffat sig och som han har bett migköra igång. jaja, rätt person, men han är ännu sämre på datorer. Ska jag få såna problem också? Har jag ett windows operativsystem, så har jag och det ska väl vara attan om ett sånt stort företag som Telia inte kan tillhandahålla produkter som är OK.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Klicka på Windovs update i verktygsfältet i Internet Explorer!
Har du alldrig gjort det förut så kommer ett avlidieringsprogram att laddas ner!
Datorn är som regel fullt instalerad när man köper dem idag.. fast man måste registrara licensen själv!
Man behöver inte alls registrera licensen för att den ska vara "äkta".
Det man däremot måste göra är att aktivera licensen.
Har man inte aktiverat licensen inom 30 dagar så slutar windows att fungera tills dess att man aktiverat den. Dvs man kan inte ens logga in i datorn utan att aktivera först…och kan man inte logga in i den så får man inte något meddelande om att det är en oäkta licens heller.
Till bluemary:
Du ska kontakta Telia eftersom att hon du datorn där.
Har man köpt en dator med Windows så ska den levereras med ett äkta windows annars begår butiken ett brott.
Och nej…du behöver inte betala.
Länken du klickat på förutsätter att du har ett oäkta Windows 7 men du har köpt en dator med Windows 7 från en återförsäljare och det ligger i deras ansvar att du ska få det du betalat för. Telia säljer inga datorer med "testoperativsystem".
Däremot så har jag varit med om personer som köpt en dator med t ex Windows 7 home premium och sedan har deras barn tyckt att det är bättre att ladda hem Windows 7 Professional från nätet och installerat det istället…vilket då inte är en äkta licens.
Du skrev att du hade fått installationsskivor från belgien…vem installerade det åt dig? Har personen ifråga använt sig av skivorna?
Det spelar nämligen ingen roll om du har kopierade skivor…det är licensnummret som står på datorn som bevisar att ditt Windows är äkta. Men står det Windows 7 home premium på licensnummret så kan man inte installera Windows 7 Professional med den nyckeln.
När jag köpte datorn så var det helt omöjligt att komma in
på den och ringde till Hp. De försökte att hjälpa mig men det
fungerade inte. De beställde installationsskivor åt mig och
jag själv fick köra installationen.
Ringde Telia (kom fram efter massor med tillval, jag
fick meddelande om att jag gjort fel trots att jag
gjort som de sade. Otroligt komplicerat att komma
fram).De skickade mig vidare till tillverkaren.
Ringde igår till Hp (har en compaq) och pratade med en
support och gick igenom alltihopa. Trodde jag skulle få hjälp
men fick lämna telefonnumret för att vänta på att en annan
support ska ringa mig nu framöver…..
Nu är allt fixat och klart. Tusen tack för all hjälp !
Otroligt att Telia skickar dig vidare till tillverkaren. Det är inte service.
Men - slutet gott allting gott - så bra att det löste sig.